HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nån som minns den där dämpväggen av Pekka....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/15 :  18:17:10  Show Profile Send matson a Private Message
...som han byggde och blev så nöjd med?

Jag hittar inte beskrivningen på HM, men kanske är det nån som har koll på hur han gjorde?

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/16 :  15:53:27  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

...som han byggde och blev så nöjd med?

Jag hittar inte beskrivningen på HM, men kanske är det nån som har koll på hur han gjorde?

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"



Hehe, här kommer mer reklam för LTS... det finns en mycket bra beskrivning i MoLT 1/2002.


mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/17 :  00:46:01  Show Profile Send mag a Private Message
Jag har gjort en snabb beskrivning av den i tråden http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1534

Men kolla MoLt

//Magnu
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/17 :  15:41:18  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag är inte med i LTS. Var kan jag köpa detta berömda, ofta åberopade nummer av MOLTen?

**********
Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/17 :  16:33:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
Eftersom vi (LTS) inte är välkomna på arken längre så kan du inte köpa det nummret där och då är alternativet att beställa det direkt från oss. Hur man gör det står på vår hemsida www.lts.a.se under rubriken MOLT -> Gamla MoLtar

Vh
/anders

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/17 :  18:57:05  Show Profile Send matson a Private Message
Materialfrågor:
Vad är det för "hålad masonit" som gäller? Ska det vara några speciella storlekar på hålen och hur tätt dom sitter?

Skumplast? Vad är det, och var köper man det?

Sen undrar jag hur stor man behöver göra väggen? Det är tyvärr inte möjligt att täcka hela min bakvägg så skulle man kunna köra med 2st väggar på 2x1m rakt bakom högtalarna?

Skall försöka få tag på Molten, men sånt har en tendens att dra ut på tiden.....

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/17 :  20:08:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
P använder hålad masonit med ett c-c avstånd mellan hålen på 25mm. Håldiametern vet jag inte men den kanske inte avviker så mycket så att det spelar någon roll.

Skumplast är kanske denna som avses. Vet inte säkert.


Ska du ha två så bör de placeras bakom högtalarna fast något mer centrerade. Om du ritar upp ditt lyssningsrum och drar en linje den kortaste vägen från högtalarens front till väggen bakom högtalarna vidare till lyssningsplatsen så bör centrum på absobenterna placeras där reflexen träffar väggen.

Knoppen vet säkert mer då han lär ha bidragit till konstruktionen.

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/17 :  20:16:18  Show Profile Send matson a Private Message
Tackar! Då vet jag lite mer och det verkar ju inte så krångligt(men det skall nog gå att strula till även detta projekt....)

Vad skall det vara mellan vägg(ej dämp, utan den "riktiga") och isolering, funkar det med vanlig spånskiva här?

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/17 :  20:39:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:


Vad skall det vara mellan vägg(ej dämp, utan den "riktiga") och isolering, funkar det med vanlig spånskiva här?



Ska du göra dämpväggarna mobila så funkar det nog bra med spånskiva på 19mm. Ska du göra de bofasta så behövs det ingenting...

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/17 :  20:44:56  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tycker det låter som om "dämpväggen" är en avstämnd historia, om så är fallet kanske dämpväggen kräver en annan avstämning beroende på rummet? Det borde, tycker jag nog, gå att bygga billigare och enklare (men det kanske inte är ett kriterium?) men lika bra.

______________________________________________________________

Gäsp! Hastigheten på denna site är ju numera bedrövlig! :-
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/17 :  23:33:07  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

quote:


Vad skall det vara mellan vägg(ej dämp, utan den "riktiga") och isolering, funkar det med vanlig spånskiva här?



Ska du göra dämpväggarna mobila så funkar det nog bra med spånskiva på 19mm. Ska du göra de bofasta så behövs det ingenting...

-The world is my oyster...-



Jo, jag tänkte göra dom mobila.
Hade du hängt upp dom på väggen eller funkar det att ställa dom nära och luta dom mot väggen?
Tack för hjälpen!

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/18 :  00:02:36  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Jag tycker det låter som om "dämpväggen" är en avstämnd historia, om så är fallet kanske dämpväggen kräver en annan avstämning beroende på rummet? Det borde, tycker jag nog, gå att bygga billigare och enklare (men det kanske inte är ett kriterium?) men lika bra.

______________________________________________________________

Gäsp! Hastigheten på denna site är ju numera bedrövlig! :-(



Hej C!
Har du något konkret förslag på vad man kan bygga istället?
Min tanke var att bygga 2 såna här till en början och komplettera med tubetraps och/eller fler "dämpväggsmoduler" efter hand.

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/18 :  12:41:14  Show Profile Send celef a Private Message
"Hej C!
Har du något konkret förslag på vad man kan bygga istället?"

Nej, tyvärr inte.

"Min tanke var att bygga 2 såna här till en början och komplettera med tubetraps och/eller fler "dämpväggsmoduler" efter hand."

Det är nog en god idé, 100Hz kräver nog många absorbenter.

Öhh... jag fick ett hjärnsläpp; om dämpväggen dämpar jämnt ner till 100Hz, krävs det då extra dämpning vid kraftiga rumsresonanser??

______________________________________________________________

Jag kommer INTE från Gotland
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/18 :  14:06:26  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Under 100 Hz:

Fördelaktigt om man har separata subbar med delningfrekv @80 Hz. Och en parametrisk EQ för att dämpa vissa stående vågor något.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/18 :  17:29:00  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Ska du göra dämpväggarna mobila så funkar det nog bra med spånskiva på 19mm. Ska du göra de bofasta så behövs det ingenting...




Tror du man måste ha så tjock ?, det blir rysligt tungt....

Jag tänkte bygga mina som moduler precis som matson och fästa varje modul med en skruv i över kant så dom inte tippar. Dom ska stå på en sockel så att jag kan dra kablar under dom.



//Magnu
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/18 :  17:47:06  Show Profile Send Nagref a Private Message
Till m & m:

Det går nog bra att luta dem mot väggen.

Man kan nog köre med lite mindre tjocklek än 19mm. 16mm kanske.
Om man sätter fast dem mot väggen och förser ytterkanterna på baksidan med en tätningslist så kan man nog gå ner till 9mm plywood.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/19 :  09:44:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Man behöver inte ha någon skiva ALLS bakom absorbenten så länge som man har lufttätt runt om. Lufttätt runt om kan man fixa med en fönstertätningslist. Det går förstås också med fogmassa, men då förstör man ju tapeterna, i händelse av att man skulle vilja ta bort absorbenterna. Meningen är att luftutrymmet bakom den hålade masoniten ska akapa en luftkavitet som tillsammans med mesonitens hål åstadkommer en väldämpad bredbandig helmholtzresonator.






Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/19 :  12:23:24  Show Profile Send matson a Private Message
Hej K!

För mig är det tyvärr omöjligt att få hänga upp den på väggen så jag tänkte mig något i denna stilen(fast snyggare!).




Här hittade jag nån slags "light-version" av dämpväggen ni har tagit fram:
http://pat.home.mchsi.com/SAP.html

Hur långt ner i frekvens kan den tänkas absorbera?

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/19 :  13:02:30  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det går nog bra att täta med den vita tätningsmassan som finns att köpa (minns inte namn) som ser ut som den gråa vanliga häftmassan.

Jag har provat den. Det sluter väldigt tätt, och kan tas bort. Men det sitter nog ganska hårt om man sätter fast en hel dämppanel.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/19 :  16:18:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Matson:
quote:

Hur långt ner i frekvens kan den tänkas absorbera?

Mvh/Mats



Den var inte så tjock, jag skulle mellan tummen och pekfingret gissa på 400 - 500 Hz. Hålmasoniten har där bara en uppstyvande effekt (om man inte vänder på den förstås, men det verkar inte vara tanken).

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:34:40  Show Profile Send celef a Private Message
...men den verkar vara tillräckligt effektiv för att dämpa de första reflexerna ganska duktigt, iaf enl mätningen.

______________________________________________________________

#"¤%!sYnTaX eRrOr&¤%#"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/20 :  17:32:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
...Ja faktiskt. Det är i och för sig ganska svårt att se frekvensmässiga beteenden i en tidskurva. Reflexen tycks dock vara helt borta. MLS-metoden i sig själv ger begränsad frekvensupplösning vid låga frekvenser, så jag vet inte riktigt vad man ska tro på.

Om man vill mäta absorbentens akustiska egenskaper är det nog bäst mäta upp absorptionskoefficienten med rumsmetoden eller rörmetoden.

Men om man vill förbättra främst ljudbilden m h a mindre absorbenter smart utplacerade, så är det inte så jättenödvändigt med absorbenter som absorberar låga frekvenser. Så de fungerar säkert ganska utmärkt!

/JOhan

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:44:03  Show Profile Send celef a Private Message
...visst, men man borde nog kunna utgå ifrån att upplösningen är tillräcklig då ETF är ett akustikmätprogram. :-)

Kan man mäta absorbenter (å kanske diffusorer?) på följande vis i ett vanligt bostadsrum?



______________________________________________________________

#"¤%!sYnTaX eRrOr&¤%#"^

Edited by - celef on 2002/08/20 22:45:1
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/20 :  23:40:13  Show Profile Send matson a Private Message
Aha, då kanske man skall testa såna(den tunnare modellen alltså) också när man ändå har plockat fram isoleringsbalen och 2 km reglar.....

Dämpvägg a la Pekka/Knoppen/IÖ bakom högtalarna samt några mindre såna där "tunna" dämpväggar och sen krydda det med tubetraps......så får det bli!
(med min normala hastighet borde det vara klart...2010...

(Nej, skärpning är på g faktiskt men lite annat måste bara fixas först!)

Tack för hjälpen!

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/21 :  10:58:47  Show Profile Send markih a Private Message
Matson!
Du får gärna delge resultatet, när och om du blir klar

marki
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/21 :  12:48:04  Show Profile Send matson a Private Message
Hej m!
Jo, det är klart. Hoppas på att det kan bli klart till Oktober eller ev. November. Flytt, kursstart och massa annat "tjafs" som skall ur vägen bara.....

Skall försöka få till nån form av mätning före och efter absorbenterna också.

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000