HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteget som får tjejerna i säng!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:07:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Empress: Varför skulle endast en kvinna kunna avgöra vad som är sexistiskt? Åsikterna om det är väl delade om det även bland kvinnor?

Allt jag skrivit är att jag (och några till med mig) upplevt att vissa av inläggen i denna tråd var på gränsen till att vara sexisitiska. Den enda referensram jag kan ha är mig själv och de kvinnor jag känner och som jag har diskuterat denna fråga med, åsikterna är delade även där men jag är rätt säker på att vissa av dem skulle reagerat negativt på en del av inläggen i denna tråd.


Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:09:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
f95toli


Ge dig nu !!! det är ingen som uppskattar det du skriver,
inte ens tjejerna, borde ge dig en tankeställare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:16:27  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Ge dig nu !!! det är ingen som uppskattar det du skriver

Vad vet du om det? Dessutom, om man bara skriver sånt man tror andra kommer att uppskatta så lär detta forum bli en slätstruken mötesplats. Stå på dig f95toli (även om jag knappast orkar hålla med dig i denna fråga)!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:17:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo jag har förstått att alla inte uppskattar mina inlägg men det var å andra sidan inte meningen, jag är rätt van att få mothugg i frågor av denna typ. Men det är mina åsikter, det är upp till andra att bedöma om jag är helt fel ute.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:18:09  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det är ju just det dom har gjort

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:23:21  Show Profile Send sampix a Private Message
Larsho, f95toli, empress, supersonic + en massa annat löst folk>

Skulle ni inte kunna mötas halvväg då?
Byta trådnamnet till; "Slutsteg som får din tilltänkta partner (kille eller tjej) i säng"
Fast du skippar jag gärna snacket om räfflade trioder,..det blir en allt för nasty historia för mig

ps. jag viker mig inte en tum på att det finns räfflade trioder,..ds

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:26:27  Show Profile Send Empress a Private Message
f95foli!

Om du inte visste det nu så gör du dig skylldig till könsförtryck på kvinnor.
Du sitter och säger rent ut att "Varför skulle endast en kvinna kunna avgöra vad som är sexistiskt?" Altså omyndighetsförklarande av kvinnor. Har du studerat "De fem härskarteknikerna"? (De kan användas av båda könen i egenskap för att hävda det egna könet förträfflighet eller den egna personens förträfflighet). Du sitter här och omyndighetsförklarar en kvinna och mig som person.

Sen så sitter du dig och "tror dig" veta vad tjejer gör på nätet. Att vi är "söta och snälla" och inte lika "råa som män". Altså "omklädningsrum" är en symboliskt utryck som man använder sig av idag för att förklara att hävda att det är likadant i andra lägret. Ta av dig skyglapparna och vakna upp. Och inse att vi tjejer inte är så söta och snälla i "omklädningsrummen".

Och framför allt sluta att omyndighetsförklara mig som kvinna. Jag har nog mer kött på benen än vad du har om vad som pågår i "omklädningsrummen". (läs även på olika forum med kvinnor) och sexsitsika skämt.


*Empress som jobbar med förtrycket av den manliga kroppen på det sexuella området för tillfället*


Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:32:29  Show Profile Send Empress a Private Message
Sampix!

Varför skall man möta halvvägs? Då det handlar ju trots allt om rör(förstärkare) som raggningsmetod.
Och då kan ju det får vara kvar.

Det är ju trots allt en majoritet av killar inom hifi, och då kan det ju bara vara bra om ni dislkuterar hur man skaffar brud med ert intresse som raggningsmetod.

Kvinnorna innom hifiintresset räcker det ju med att vi har fina vridpottar.


Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/08/17 12:36:37
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:45:45  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag håller med f95toli om att det är sexistiskt.
Betänkligt att de två absolut populäraste trådarna just nu är denna och "Hifi för flickor?". Hade varit justare med en tråd "De kåta hifi-killarnas sexfantasier".
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:51:31  Show Profile Send Empress a Private Message
*Finns en sak som är värre än en feminist, det är en MANLIG feminist. Ty de förtryca både sitt egna kön och även kvinnor i samma andetag.*

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/08/17 12:55:57
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:05:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som sagt, en typisk svensk diskussion, mera svensk än handlande om feminism eller sexism.
Det utgår från den vanliga svenska offersyndromet, vem drabbas?
Vad kan någon tycka?
Det är egentligen fullständigt oväsentligt vad det handlar om, alltid finns det någon glädjedödare, motståndare till ett förslag osv. som alltid måste hitta ett tänkt offer som gråterskorna kan oja sig över.

Denna gång råkade det handla om förstärkare som förförelsemedel ur ett humoristiskt perspektiv, som enbart en synnerligen marginell samling borde kunna misstolka.
Eftersom allting kan misstolkas med god vilja så blir ju också alla skämt, udda frågeställningar och icke politiskt korrekta förslag omöjliga att prata om, dvs. typiskt svenskt.


Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:07:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Empress: Jag tror du läser mina inlägg med viss illvilja
Jag tror nämligen att vi är överens om mycket (att jag skulle göra mig skyldig tillkvinnoförtryck håller jag av naturliga skäl inte överens om). Om jag nu får betmötta din kritik:

* Vad gäller att avgöra vad som är sexistiskt eller inte så menade jag bara att det måste vara upp till ens eget omdöme och erfarenhet. Vi kanske har skilda uppfattningar om var gränsen går, men visst måste jag få HA en uppfattning, även som man?

*Vad gäller andra forum så är det möjligt att du har rätt. Men min poäng är att ett forum enligt mig är ett OFFENTLIGT sammanhang (ungefär som en insändare i en tidning), här gäller andra "regler" än för vanligt umgänge eftersom det är så många som kan läsa inläggen och man inte har någon koll på vem som råkar se det.

*Och till sist, jag har ALDRIG skrivit att ALLA inlägg i denna tråd är sexistiska (det första var exemepelvis riktigt kul). När jag gjorde mitt första inlägg var det för att några ENSTAKA inlägg enligt MIN uppfattning låg på gränsen och att jag trodde (och tror) att någon kanske kunde ta illa upp om det forstsatte i samma stil. Det är möjligt att jag har fel och alla som råkar läsa det tycker det är kul, men vad händer om jag har rätt? Är man inte säker på hur det ska uppfattas så bör man avstå.
Huruvida det är på skämt eller inte tycker inte jag spelar någon roll i sak, så länge någon kan uppleva även ett enstaka inlägg som kränkande så tycker jag man ska vara försiktig, ett skämt kan också vara nedvärderande.
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:12:35  Show Profile Send Empress a Private Message
f95foli!

Nej jag läser inte dina inlägg med "illvilja". Du sitter och talar om för mig att du kan avgöra saker bättre än jag i egenskap av kvinna. DU är man. *take the hint* Sen så förstog du inte att "omklädningsrummet" var en symbolik. Du har kört över mig som kvinna och suttit sen och dikterat för andra att det gick överstyr. Jag försökte att få dig att förstå att kvinnor inte är så oskyldiga som DU vill göra gällande. Så jag undra vem som gör vad.

Nu försöker du att slätta över detta med att "det första skämtet var riktigt roligt". De andra skämten höll samma klass som de andra. Och sen en fråga. (retorisk) de andra debattören har visat sina fruar och flickvänner om det gick överstyr. Och ALLAS säslakper sa nej. ELler utgår du från att dina meddebattörer (manliga) ljuger i detta fall?

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/08/17 13:15:43
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:13:41  Show Profile Send hal a Private Message
Bravo, instämmer till fullo med en rättelse:

Typiskt svenskt (vad är det ???????) Ändra till:

Typiskt inskränkt alternativt typiskt intolerant.

Du har många mkt goda inlägg bravo men det är inskränkt att tala om typiskt svenskt...

Reagerar ofta emot generaliseringar då jag försöker bedöma varje individ//människa efter dess handlande/tänkande.



Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:16:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Problemet är "f95toli" att vad du än skriver riskerar det alltid att missförstås av någon med god/ond vilja, i princip kan det enklaste skämt eller kommentar förvridas. Följaktligen måste all humor bannlysas, då det alltid finns risk för någon misstolkning.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:33:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Empress: Var har jag skrivit att jag kan avgöra saker bättre än dig?
Om jag uttrycker det så här: Innan jag säger någonting till en person måste jag med hjälp av mitt omdöme GISSA mig till hur den personen ska tolka det, jag kan naturligtvis ha fel men om jag inte ska göra den personen illa måste jag i alla fall försöka. Jag är inte kvinna men i mitt umgänge med kvinnor (både privat och yrkesmässigt) har jag väl förhoppningsvis utvecklat någon "känsla" för vad som är lämpligt och i vilka sammanhang, om inte så skulle jag föromlämpa både medarbetare och vänner ganska regelbundet.

Om jag upplever att ett inlägg är på gränsen att vara sexistiskt så måste jag få ge uttryck för den åsikten, även om jag nu råkar vara "överkänslig" eller vad man nu ska kalla det?
Jag tycker inte det är konstigare än att jag kan protestera mot skämt sm jag upplever som rasistiska trots att jag inte är invandrare.

Bravo: Jo det är vä ett välkänt problem att avgöra vad som är "bra" humor. Det beror väl på sammanhang och vem som säger skämtet. Just det här området är fortfarande "minerad" mark så jag tycker man ska vara försiktig men det kanske ändras så småningsom när vi får ett mer jämställt samhälle.
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:39:21  Show Profile Send Empress a Private Message
Sen så är det som så att en hög med människor som är någorlunda lika tankesätt och humor, har ju en tedens att samla sig på ett och samma ställe. Och folk som kommer utifrån kan ju på det sättet avgöra om det är rätt typ av människor att diskutera sitt intresseområde. I detta fall "hifi".(DÅ det är hififorum här) För även om man har ett gemensamt intresse så är det ju mycket runt omkring med. Man kan inte bara spräcka ur detaljen i ett intresseområde. Hade man gjort det så had man antagligen bara haft ETT av varje på specifikt intresseområde. Typ ETT hififorum (på varge språk), ett forum för sex och samlevnad osv. Skulle var lite trååkigt. MAn borde ju tänka på varför det finns ett X-antal olika hififorum på nätet på ett och samma språk. Flera sex och samlevnadsforum på ett och samma språk. Det är för att man sammlas ihop med personligheterna som finns RUNT intresset för att behobvet finns ju att även det skall stämma på ANDRA plan med än just shygglappigt på intresseområdet.


Bravo!

AMEN till det! Det är sant.

Skulle man hålla på att tänka så, så skulle nog mången kvinnor få tänka sig för med om vad som förekommer på sina "omklädningsrum".


Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:40:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Eller också struntar man i att vara så politiskt korrekt jämt och rör upp lite känslor, så att consensus får sig en omgång ibland kanske inte helt onyttigt.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:44:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Empress: Där håller jag med dig. Jag tycker det är roligt att debattera så det är ju tur att inte alla har samma åsikt och att ämnena varierar något.

Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:51:53  Show Profile Send Empress a Private Message
f95toli1
Läs dina egna inlägg igen. *I rest my case*

Framför allt det när du inte förstog vad "omklädningsrum" symboliserade. Sen så undra jag om du förstår att detta med sexism förekommer åt båda hållen. SÅ som du går på männen. Jag ville få dig att förstå att kvinnor inte är så oskyldiga. Men uppenbarligen förstog du inte budskapet. Mewn du vred tillbaka det snyggt och fint till att det är minsann du har fått lärt dig på ditt universitet. Jag har jobbat med kvinnordominerade yrken så jag vet vad som förkommer där. Det är inte oskyldigare för att det är kvinnor. RETORISK fråga. Varför tro du inte på att kvinnor kan puplicera sexistiska skä'mt om män. Snacka omn att utmåla kvinna som någon harlös och värnlös varelse.


Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/08/17 :  14:03:09  Show Profile Send Empress a Private Message
quote:
Eller också struntar man i att vara så politiskt korrekt jämt och rör upp lite känslor, så att consensus får sig en omgång ibland kanske inte helt onyttigt.

Exakt så!

Bravo har rätt här.

För att man kan inte bara spräcka ut intresseområdet i sig och styra på det.

För som sagt intresset är ju bara en dela av livet. Och av naturliga skäl så är humor en viktig del av livet och folk med samma typ av humor har ju en tedens till att samla sig i grupp, även om det är ett intresse som står i focus.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/08/17 14:05:16
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/17 :  14:10:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
För det första så vet jag att sexistiska skämt förekommer bland kvinnor också, jag är inte helt "oskyldig". Men i ärligthetens namn så förstår jag inte vad det har med saken att göra, ett sexistiskt skämt är väl lika illa om det handlar om en man? Två fel blir inte ett rätt. Det faktum att vi har börjar få fall med sexuella trakasserier mot män inom ex. sjukvården borde väl vara en varningsklocka?
Vad gäller "omkläddningsrums"-liknelsen så är det möjligt att jag missuppfattade dig, jag trodde att du menade ungefär "slutna sällskap med enbart andra kvinnor" vilket väl är ungefär hur det brukar användas för män och då menade jag att det är skillnad på ett diskussonsforum på nätet eftersom det är offentligt och inte "slutet".

Slutligen var referensen till referensen till universitetet endast till för att ge ett exempel. Efter många år på en teknisk högskola med ca 20% kvinnliga studenter på de flesta program så är jag rätt bekant med debatten om vad som är ok eller inte, det är ständiga diskussioner om allt från kårföreningar och spex till hur kvinnliga studenter bemöts av lärarna.
Under mitt andra år (det är några år sedan) gjordes en undersökning bland de kvinnliga studenterna, om jag minns rätt så hade 40% upplevt att de diskriminerats av en lärare, jag hade gått runt och trott att det var relativt jämställt eftersom jag aldrig någonsin hörde några nedsättande kommentarer. Tänk så fel jag hade! Vad värre var är att jag när jag sedan själv började undervisa kom på mig själv med att behandla de kvinnliga studenterna annorlunda (det blev lät lite "lilla vän"-attityd), efter detta har jag blivit medveten om hur lätt det är att omedvetet göra fel och jag gör mitt bästa för att undvika dessa misstag. Problemet med attityder är att de är svåra att ändra även om man själv försöker, en god "säkerhetsmarginal" är därför på sin plats om man är osäker.

Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/08/17 :  14:22:49  Show Profile Send Empress a Private Message
f95toli!

Nej det var inte "lilla-vän" attityd du presenterad. Det var "lilla-gumman" attityd du presenterade. STOR SKILNAD.

Jag har ALDRIG hävdat att det är mer tillåtet åt andrahållet. Jag skrev bara att vi kvinnor inte är oskyldigare. Detalskilnad och en stor sådan. 9 av 10 forum på nätet är för allmänheten och olika kön kan registrea sig. Även på kvinnodominerade. Jag tyckte (semantiskt) att du kankse skulle ta och kila runt på olika ställen och se själv.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/17 :  14:30:20  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Javisst vore det bäst om alla kunde stå upp för sig själva, och det är vad vi strävar efter, det tror jag vi är överens om. Men det är väl en bit ifrån realitet idag? Således f95tolis (tror jag), och min egen... restriktivitet i fallet.

Hmm?
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/08/17 :  14:36:16  Show Profile Send Empress a Private Message
*Empress som är trött på förtryck och indoktrineringen av förtryckets form att det är bara focus på det kvinnliga*


P.S

f95toli har du missat detta som jag hade med i ett av mina inlägg till dig "*Empress som jobbar med förtrycket av den manliga kroppen på det sexuella området för tillfället*" De tordes ju tala om att jag inte tycker att "två fel är ett rätt"!


Till tråddeltagarna. Detta är mitt sista inlägg om detta, nu återgår jag till de fina skämten ni har här inne. Om slutsteg som får kvinnor i säng.


Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000