HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förvaringsmöbler för CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/08/20 :  01:24:19  Show Profile Send Lepra a Private Message
Divander: Om det är ens egen samling så har man väl full koll på vart alla skivor står eller?
Har man som nån här 2000 skivor måste man ju ha ett bra system för det annars får man ju leta en vecka efter skivan man vill lyssna på.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/20 :  07:03:28  Show Profile Send huzze a Private Message
grushog:

Tänkte själv köra med 45x45mm regel i framkant och bakkant för att där kunna borra fast aluminium-skenor eller rundstång. Det borde ge en naturlig lutning i framkant som fortplantar sig bakåt i lådan och slutligen tar stopp mot den bakre regeln.
Alu-bitarna ska se till att det blir ett behagligt avstånd mellan skivorna så att man enkelt kan greppa dem + att förhindra att de glider i sidled. Har man inte fyllt en rad på djupet, så är det bara att sätta fast en gummisnodd mellan två alu-bitar, så glider de inte bakåt.
Som ytterligare en idé, så kan man ta en plywood-skiva eller något annat lätt och styvt och lägga i botten på lådan som extra stöd till botten plattan, så fördelas tyngden bättre ut mot lådkanterna + att man kan fästa de djupgående profilerna i den

Lepra:
Självklart har man koll på skivsamlingen.
Hade den ett tag i kronologisk ordning efter inköpsdatum. Hittade även då
Nu kör jag naturligtvis i genre och därefter bokstavsordning

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/08/20 :  09:01:35  Show Profile Send mapem a Private Message
Köpte i går 2 st Jutis CD-ställ i stål med betongfot för 199:-/st på IKEA. Billig hi-tec-design. Men räknar man in timpenning för 1 tim kö vid kassan blir det dyrare...
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  09:06:42  Show Profile Send gardd a Private Message
CORNFED: Clas-ohlson fickorna ser i stort sett likadana ut som Gidanas Mr.Platinum-fickor. Med den viktiga skillnaden att de SUGER! :)

Jag trodde clas-ohlson hade samma fickor men de har en jädra plastbit man själv måste slita loss för att kunna använda fickorna och det är plasten på dem som är sämre, inte luddet. Flera polare jag har som jämfört fickorna blev helt galna på clas-ohlsonfickorna... Jag kan alltså inte rekommendera dem, tyvärr. :(

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/08/20 :  10:51:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Träskivorna är 20cm på djupet och 25mm tjocka.
Varje hyllplan (som skivorna står på) består av solid
10mm stålstång där den främre befinner sig 35 mm från
framkant och den bakre stången befinner sig 115 mm
från framkanten.
Stången som ser till att skivorna inte faller ut på
baksidan sitter 155 mm från framkanten och 50 mm högre upp.
Det är 150 mm mellan varje enskilt hyllplan.
För att sätta ihop det här så behöver man borra en väldig
massa icke genomgående hål (ca:20mm) på utmärkt plats,
förslagsvis med en pelarborrmaskin för att få raka hål.
Kapa sadan stängerna till valfri längd (dom säljs i 3 meters längder).
Vill man ha hyllan bredare än 1m så bör nog
en tredje skiva med genomgående hål läggas till på mitten.
Alternativt, använd grövre stång.

Stängerna skall sedan slipas en liten aning vassa så att
dom blir enklare att få på plats i hålen (2-3mm fasning).
Börja sedan med att knacka stängerna på plats i den ena
skivan med en hammare och gärna något mellanlägg av plast
eller liknande (för att inte skada änden som skall in i den
andra skivan). Kom ihåg att fasa av den sidan också.

Nu kommer det krångliga i sammansättningen.
När samtliga stänger sitter på plats i skiva nr:1 så skall dom pressas på plats
i nästa skiva, att få alla stänger på plats samtidigt kan
fresta på nerverna en del men fasningen hjälper.

Jag slog ihop det hela med hammare och mellanlägg (till mina grannars stora förtjusning ).
Rekomenderar att använda limknecktar eller något liknande för att pressa ihop det i stället.

Avslutningsvis monteras 4 möbeltassar av den lite högre
spikmodellen, 2 i nedre framkant och 2 i övre bak-kant
så att den kan luta mot väggen.




”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/08/20 10:53:24
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:29:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Music Collector är för övrigt det bästa katalogiseringsprogrammet jag har hittat på nätet. Finns det något bättre, så hojta till!!!"

Har du inte hört talas om Acces? Det programmet ingår i officepaketet. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:40:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Katalogiseringstips.

http://www.fnprg.com/catraxx/catraxx.html

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:57:22  Show Profile Send gardd a Private Message
whiskyman: jag hoppas du inte är seriös. menar du man skall sitta och knappa ihop samma motsvarighet till Music Collector i MS Access ? Det skulle ju ta ÅR för en vanlig svensson att klara av det! Bättre förslag en så får du nog komma med käre whiskyman!!! :)

Dahlberg: Music Collector är ett bättre program eftersom det har bättre funktionalitet t ex automatisk inläggning av bilder. Med CATraxx måste man ju lägga in bilderna för hand. Tänk vilket jobb det skulle bli att hantera bilderna, om man skall katalogisera 1000 album! :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/20 :  12:34:41  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag kom bara på eftersom jag just för tillfället satt och hade gjort en Accesdatabas. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/20 :  12:52:18  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Eftersom jag inte lärt mig än hur man lägger upp bilder än så bifogar jag en länk på det CD-ställ jag använder. Det kostar ca 1500:- och rymmer 495 CD-skivor. Stället är i aluminium och "frostad" plast. Ser ännu snyggare ut om man monterar in två st spotlights i det.

http://www.avec.com.hk/html/M_viva.html
Klicka på länken och gå vidare till "Babel".

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/20 :  13:37:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Samtidigt gäller det att få det kostnadseffektivt, nu var ju Babel väldigt snygga, men tyvärr samlas damm även där och 3:-/skiva i förvaringskostnad blir lite mycket

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/20 :  13:54:25  Show Profile Send Aton a Private Message
Är music collector freeware?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/20 :  13:58:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Påfallande många som tycker CD-förvaring skall vara billigt. Så länge CD-hyllan kostar som EN budget-kabel eller 3-10 CD-skivor är väl allting billigt . Eller är det skillnad på pengar och pengar?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:05:54  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Eller är det skillnad på pengar och pengar?


På ett sätt så är det så - investeringen i hyllan tillför ingen ljudförbättring (ev dämpning då ) eller ny mjukvara...

Möjligtvis en hög WAF-faktor om det blir estetiskt tilltalande


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:12:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Prova med att sortera efter färg, kör en regnbåge, sen tar man de svarta och vita som tangenterna på ett piano.
Det blir snyggast, jag har ju bara ca 500-600 skivor så oftast kommer man ihåg vilken färg skivan har, en fördel är att man alltid hittar något intressant som man inte letade efter.
En nackdel är att sambon idiotförklarar en och en vacker dag ordnar allt i ABC ordning, det blir lite tråkigare, suck.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:16:26  Show Profile Send huzze a Private Message
Adagio:

Bildbevis !!!!


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:22:47  Show Profile Send gardd a Private Message
nackdelen med ABC-ordning är när samlingen växer snabbt. då blir det ett rent h-e att ordna om t ex bokstaven E när hyllan börjar bli full... Sifferordning är lättare för då är det bara fylla på efter slutet. Dock kräver det ett register av något slag ... tja beror lite på smak och estetik samt hur mkt skivor man har. men de flesta kommer väl rätt snabbt upp i ett tusental skivor eftersom CD-R är så billiga.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:23:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som sagt sambon vägrade ha det så, men det får väl bli en dylik ordning igen så ska ni få se, har man inte jobb så skaffar man sig.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:29:03  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
eftersom CD-R är så billiga


Det där läste inte jag


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:31:13  Show Profile Send s.m.f a Private Message
"men de flesta kommer väl rätt snabbt upp i ett tusental skivor eftersom CD-R är så billiga."

Cd-r vad är det? Det är ju inget kul med skivor när man bränner. Min åsikt.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Cornfed
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/08/20 :  16:24:33  Show Profile Send Cornfed a Private Message
Jag håller med. CD-R kan man använda som provlyssning istället för att stå med kackiga lurar i butiken. Gillar man skivan så köper man den sen. CD-R blir aldrig någon riktig del av skivsamlingen.

Sen är det ju det här med ordningen... Bokstavsordning är ju det enklaste sättet, men det är otroooligt jobbigt att sortera in, säg, den nya Abraham-plattan. Jag kör nu med ett gäng Benno-hyllor från Ikea och det blir ett sjujävla flyttande av skivor när det väl är dags. ALLA plattor man äger måste flyttas från fack till fack. Jag ska nog försöka bygga mig en "Dahlberg-hylla", typ. Inga fack, bara hyllor. Allt måste fortfarande flyttas, men man kan helt enkelt skjuta de flesta i sidled. Mmmm - sidled...

//Mats

Hmmm...

Edited by - Cornfed on 2003/08/20 16:39:08
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  16:52:09  Show Profile Send gardd a Private Message
Cornfed: Bokstavsordning är bökigt att använda om man har mängder med skivor samtidigt som det tillkommer 50 skivor i veckan...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/08/20 :  17:14:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Dum fråga kanske men, när hinner man lyssna på 50 nya skivor i veckan?

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2003/08/20 :  17:18:36  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message
Ska man lyssna på dom
Go to Top of Page

Cornfed
Starting Member

16 Posts

Posted - 2003/08/20 :  17:19:09  Show Profile Send Cornfed a Private Message
Dahlberg:
Det är ingen dum fråga alls utan fullt berättigad. 50 i veckan kan nog bli svårt. Riktigt så illa är det inte för min del, men ett par stycken blir det oftast. Jag köper mest begagnat annars skulle det aldrig funka för mig.

Gardd:
Köper du 50 i veckan, eller? (Nu är det visst min tur att verkligen ställa en dum fråga...)

Hmmm...

Edited by - Cornfed on 2003/08/20 17:34:50
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000