HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1 basmodul
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/14 :  16:52:04  Show Profile Send Wacko a Private Message
Hmmm efter mycket funderande så har jag betsämmt för att bygga ett par HFLS-1 (det stog mellan dom å StefanBs Galtis. Jag är även väldigt sugen på att ha basmodulerna oxå, så jag tänkte att genom denna tråd kanske börja vädra lite ideer.


P.S

Jag vill dock inte trampa någon på tårna genom denna tråd.

Edited by - Wacko on 2003/08/14 21:28:54

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/14 :  17:28:36  Show Profile Send AndersP a Private Message
Idespåneri angående basmoduler till HFLS-1

De basmoduler jag ser för mig är:
- Aktivt drivna. Basreflex på HFLS-1 pluggas och den nya avrullningen tillåter HFLS-1 att köra utan HP-filter. Man slipper tjafsa med HFLS-1:s delningsfilter som ju blivit mycket lyckat. Jag tänker mig en midprize substärkare/kanal eller stereoslutsteg med separat aktivt filter eller en helt DIY-betonad lösning.
- Liknande höjd som stativ till HFLS-1
- Samma bredd som HFLS-1
- Sidopanelerna på baslådan kan utnyttjas som bafflar för liten frontal dimension trots stora ( > 8" ) baselement. Baselement kan monteras på motsatta sidor för att släcka ut resonanser.

Ovanstående är knappt en gång förslag, utan ska betraktas som spån- och drömmeri.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/14 :  17:36:27  Show Profile Send Wacko a Private Message
jag skulle kunna tänka mig samma koncept som Mumma Mosen, behöver dock inte vara en bandpass låda Däremot så e jag ganska skeptisk mot att driva en modul aktivt.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/14 :  17:41:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Däremot så e jag ganska skeptisk mot att driva en modul aktivt.

Wacko,

Varför då *nyfiken på hur du tänker*

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/14 :  17:48:28  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Elementförslag? Några element som jag direkt kommer att tänka på är Peerless SLS10 samt Scan-Speak 21W/8555-00. Beror lite på vilken prisklass man vill lägga sig i.

/Erik
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/14 :  17:49:14  Show Profile Send AndersP a Private Message
Vadan denna aktiva skepsis?

Det är ju i princip en subwoofer det gäller. Passiva subwoofers blir sällan bra och det är det inte bara jag som tycker.

Bandpasslådor är ett sätt att komma förbi att måsta LP-filtrera överhuvudtaget. Jag har själv aldrig hör nån som låtit bra och är mycket skeptisk. Mätningar och uträkningar i bla " Loudspeaker Design Cookbook " visar att det kommer mycket mer oljud ur dom där portarna än vad man skulle kunna tro. Dårlig LP-effekt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:04:22  Show Profile Send AndersP a Private Message
Elementförslag?

Både 8" och 10" kan vara tänkbart beroende på hur många element man vill ha. Har nästan blivit lokalpatriot efter alla år i Norge.

8" - Seas L22RN4X/Phttp://www.seas.no/seas_line/woofers/H1208.pdf

10" - Seas L26RFX/Phttp://www.seas.no/seas_line/H1209.pdf

Låga Fs och Qt som tillåter både sluten låda och BR/PR. Moderat pris. Bryter upp kraftigt vid 4k Hz.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:11:55  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Yes! Seas nya tia verkar också mycket bra! Den glömde jag helt bort. Tony Gee använder ju den i sitt nya high-end projekt.

/Erik
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:16:33  Show Profile Send AndersP a Private Message
Erik: Tror du det räcker med bara ett 2:a ordningens lågpassfilter för att ta hand om delning och bekämpning av uppbrytningen vid 4k Hz eller tror du man måste ha notchfilter också?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:29:03  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Anders,

Det är jag inte rätt kille att svara på.

/Erik
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:39:25  Show Profile Send celef a Private Message
en fjuttig 8:a eller 10:a är alldeles för litet, gå för större och minska konutslagen. i ett sånt här projekt kan det vara en idé att leta vitt och brett, i usa tex finns några intressanta element och om det blir många byggare kan fraktkostnaderna hit bli överkommliga, att välja ett element som man i princip kan köpa i vilken pressbyrå som helst är ju inget vidare spännande!

sound pollution
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:46:23  Show Profile Send AndersP a Private Message
Celef: En liten länk till något av dom amerikanska elementen då kanske?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/14 :  19:24:21  Show Profile Send Wacko a Private Message
Neriks:

angående en aktiv basmodul så har jag fått för mig att signalen förvrängs eftersom det inte e samma elektronik som driver dom, har aldrig gillat tanken på sub och hifi, har aldrig hört en bra kombination. Sammt en anlednig är att jag förrut hade Mosen och jag var hos Tommy (tillverkaren) ett par ggr och jag blev väldigt impad av ljudet av kombination, sedan när jag sålde dom, så hade köparen en sub som jag tycker förstörde endel av ljudet. Kan dock bero på att jag inte är ett bas freak. Så e det även en kostnads fråga =)

Men vad vet jag, man e ju bara en liten nOOb =)

Go to Top of Page

Berra-
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/08/14 :  19:52:59  Show Profile  Visit Berra-'s Homepage Send Berra- a Private Message
Tanken bakom HFLS-1 var ju (som jag uppfattade det hela) att den skulle vara lätt att bygga och då även använda prudukter som är lätta att få tag på. Om man då måste importera vissa delar, är då inte själva grundtanken bakom det hela borta?

Edited by - Berra- on 2003/08/14 19:53:43
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:00:57  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Wacko,

Jag var bara nyfiken på hur du resonerade ... Tack för ditt svar. Jag respekterar givetvis dina erfarenheter och din förklaring


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:08:09  Show Profile Send Wacko a Private Message
=) fast jag säger då inte att det e dåligt att ha aktiv drivning :O
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/14 :  20:54:20  Show Profile Send brumel a Private Message
Elementförslag:
Vifa MG line 8:a. Lågt fs. Glasfiberkon. Bryter inte upp så farligt heller. Går att köra 2 vägare nästan. Tippar att man måste köra dubbla basar i 100 l låda för att få upp ljudtrycket dock.
Har vi några krav vad avser frekvens/ljudtryck. 30hz 105dB 10%dist bör väl räcka. Det viktigaste för mig är snabbheten och disten.
Vet ej vad priset blir men "pengen" verkar ju ha bra kontakter med vifa.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/08/14 21:04:00
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:07:00  Show Profile Send Wacko a Private Message
100 liter!!!!!!!!!! oj
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:49:57  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja man bör tänka stort till att börja med. 8 hög, 4 bred, 4 djup. Minus 30mm mdf stagningar o dyl.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/15 :  09:11:31  Show Profile Send AndersP a Private Message
Som jag ser det borde det ligga ett egenvärde i att ha lågt Fs och VAS så att lådan går djupt, men samtidigt inte blir så stor att den tappar WAF. Det vore häftigt om den kunde passera som speakerstand.

Kraven på ljudtryck borde vara måttliga. Jag förstår inte tanken bakom överdimensionering med esoteriska amerikanska element. HFLS-1 är en fin högtalare, men den spelar ju inte så våldsamt högt vad jag förstår och basdelarna ska ju matcha högtalarna.
Tänk också på att vi här har 2 baslådor istället för 1 subwoofer och i linje med det, i en ideal situation borde kunna nöja oss med 6 dB lägre känslighet än för motsvarande system med en subwoofer.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/15 :  10:30:53  Show Profile Send Wacko a Private Message
AndersP du läser mina tankar Har för mig att känsligheten på Mosen blev högre när man hade underdelen. Jag att och knåpade ihop en skiss på hur Jag skulle kunna tänka mig att det kan se ut (bara fanatsi skapelse så jag har inget underlägg för den)
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/15 :  10:50:30  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det finns väl ingen anledning att inte sätta kraven högre än den där Mosen?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/15 :  11:06:15  Show Profile Send celef a Private Message
som sagt, det hela borde bli mer intressant om ribban sattes ngt högre, men tydligen inte! projektet liknar mer ngt man kan köpa färdigt varsomhelst, och det är trisst i mina ögon!

sound pollution
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/15 :  11:09:07  Show Profile Send HPW a Private Message
Lite inspiration

Kolla http://www.omen-ra.com/ Omen Ra 18:12 basdelen 18 " bas från fane i transimssion line låda på 45 liter. Verkar behöva ett elektroniskt digitalt delningsfilter och rumsanpassnings elektronik.

Citat från september HiFi news " It has redefined what I can expect from a speaker in terms of bass speed.... " Slutsummering " This is an outstanding system .... "

Pris 8700 £

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/15 :  11:11:02  Show Profile Send Wacko a Private Message
För er som inte lyssnat på Mosen kan jag bara säga att den ribban inte är långt ner =) hade köpt Underdelen till mina mosen om dom inte hade höjt priset till typ 17-18 000


Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/15 :  11:23:41  Show Profile Send AndersP a Private Message
Celef: Det ska ju va nåt som passar till HFLS-1 såvitt jag förstår. Delarna till den finns ju att köpa "var som helst", det är ju lite av iden till HFLS-1.
Vad är det du vill uppnå? Låg gränsfrekvens, liten storlek, effektivitet?
Om du har nån spännande ide kan du väl ge oss andra lite detaljer.
Själv har jag förstått det så att vi bara spånar här än så länge.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000