HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nybörjar hjälp, Sub bygge.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2003/08/14 :  00:01:19  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Tjena!

Jag har funderat på att bygga en sub till mitt lilla hemmasystem. Men problemet är att jag inte har speciellt mycket kunskap om att bygga subbar. Så undrar om någon skulle kunna rekommender något element som inte kräver allt för koplicerade lådor (tycker det där med slavbas verkar lite väl krångligt). Hade tänkt mig en 10" eller 12" element, med inte allt för stor låda (max 60 liter). Prisklass max. 1500 kr.
Fler frågor kommer efterhand.

Tack på förhand!
Mvh Erik

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/08/14 :  00:15:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Skall subben vara aktiv, dvs. ha en inbyggd förstärkare? Är det bara elementet som skall in i 1500 budgeten eller hela subben?

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/08/14 :  00:28:17  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
En Peerless 260SWR39/115PPX-AL-4L är nog bland det billigaste elementen för en hygglig sub. Passar troligen i låda på ca 35-60 liter (vill minnas det så iaf).

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/08/14 :  02:06:35  Show Profile Send subside a Private Message
tycker peerless SLS basar verkar högintressanta, och inte heller helt dyra. http://www.hifikit.se säljer dem för 695:-/str för 10" och 795:-/st för 12". För information om lådvolym mm kan du kolla på respektive sida för elementen på hifikit där dem har en länk till perless. Och till det kan du ju antingen bygga ett eget litet filter eller köpa ett färdigjort filter hos hifikit. Men då dessa delar lägst vid 100hz, vilket jag tycker är lite högt, så rekommenderar jag hellre ett som delar runt 60-80hz.

Om du har byggmatrial hemma så kan du komma undan med endast 1000:-. Annars får du nog räkna med att det går på 200-500 kr till byggmatrial..

Nu ska jag sova >><<

Edited by - subside on 2003/08/14 02:07:59
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/14 :  03:27:38  Show Profile Send fidelityn a Private Message
ErikJ: Peerless gör ett antal element som är mycket bra för subwooferapplikation (vilket ord :-)) såväl swr som sls och defintivt xls är utmärkta val för ändamålet men för allt i
världen sikta på en aktiv subwoofer då en passiv delning inte bara blir dyr utan oftast en mjölig okontrollerad bas utan trovärdighet.
Finns givetvis undantag till den regeln, men men aktivt är att föredra.

Slutsteg med inbyggt filter jag kan rekommendera som jag själv provat är Hypex och Zachry D 250, den senare i svart utförande.
Den siverfärgade Zachryn är betydligt klenare i sin uppbyggnad och har en betydligt klenare kondensatorbank än dom svarta. Det fanns skillnad även mellan dom svarta men grundregeln är HÅLL DIG BORTA FRÅN DOM SILVERFÄRGADE.
Har även testat Zachry DSW-400 som effektmässigt är bra men dess filter INTE är någon höjdare, därför anser jag D 250 vara bättre.

Ang. xls-basen rekommenderar jag 10" framför 12" då den är mer musikalisk än 12:an. 10:an ska ha en låda på 40-50 liter ventilerad och inte som Peerless själva rekomenderar 20 liter, Med 40 liter får du en naturtrogen ljup bas som inte behöver kompenseras och låter bra till så väl musik som till film.
Go to Top of Page

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2003/08/14 :  10:26:00  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Tackar så hemskt mycket för era svar.
Jag har en Zachry D 250 (svart), vet inte riktigt hur bra den står sig i jämförelse med andra slutsteg. Men den hade jag tänkt mig att använda mig av iaf. Sedan så räknar jag med 1500kr för bara elementet.
Så ett peerless element är en god investering Funkar dessa element bra i en vanlig rektangulär låda? Och får man lådritningar med elementet?
Är det enklast att bygga lådan i mdf och sedan limma på någon fanér?

Edited by - ErikJ on 2003/08/14 10:27:13
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/14 :  16:19:17  Show Profile Send AndersP a Private Message
Kul projekt. Bra att det byggs för rimliga pengar och inte bara prestigeprojekt.
Dom flesta här ( typ jag ) trodde nog att det skulle in en förstärkare också i dom där 1500.

Din stärkare blir kanon.

Det hänger inte med lådritning med elementet, men det spelar ingen roll för det är bara innervolymen som har betydelse. Som du ser på de andra trådarna här så är det en del, bla Dazzin, som har bemödat sig med att bygga lådor med krökta ytor och utan paralella väggar. Det är alltid en fördel, men betydelsen ska inte överskattas.
Bygg du en rektangulär låda med mått som passar för dig. Kom ihåg det där om innervolymen bara.
Elementet bestämmer till stor del lådvolymen. Många här på forum kan simulera låda åt dig.

Fanera inte lådan innan du har provkört och är nöjd med ljudet.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:30:02  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Tackar för ditt svar AndersP.

quote:
10:an ska ha en låda på 40-50 liter ventilerad och inte som Peerless själva rekomenderar 20 liter


Om jag då gör en låda på 40 liter, hur lång och vilken tum ska porten då vara? Är det bäst resultat att sätta porten på högtalarbafflen?
Och vart köper man lite tjusiga paneler?

Mvh
/Erik J.

Edited by - ErikJ on 2003/08/14 18:31:53
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/14 :  18:34:18  Show Profile Send AndersP a Private Message
Fidelityn syftar på Peerless XLS 10" och det elementet ligger nog en bit utanför din budget tror jag.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:45:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det finns en enkel simulator på ljudias hemsida http://www.ljudia.com/se/teknik/index_teknik.html, där kan du simulera olika längder,areor och diametrar. Vill du gör det hela riktigt enkelt och "fuska" med själva lådbygget, så köper färdig lådbyggsats på biltema och anpassar längden, de har rea på mdf-baslådor enligt nya katalogen. Den kan du ju staga lite extra så blir nog den bra.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Fredrici
Member

71 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:49:36  Show Profile Send Fredrici a Private Message
Jag tror att Engelholm audio säljer XLS för 1245 kr... Om jag inte minns helt fel.
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:57:07  Show Profile Send Jodå a Private Message
Ursäkta detta hysteriska anfall... men jag har aldrig hört en XLS-10" !!!!!, (min fru är student och det finns inte så mycket pengar att leka med) Finns det någon vänlig själ som ev. skulle kunna spela en dylik för mig... ;);) Jag bor i Värmland.
//
Mvh. J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:20:42  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Tackar för era svar igen!
Har ett par frågor till dock.
Vad är avstämningsfrekvens? Och hur bestämmer man vad den ska vara?

Mvh
/Erik J.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/15 :  19:11:46  Show Profile Send AndersP a Private Message
Avstämningsfrekvensen är resonansfrekvensen för låda/rör/element tillsammans.
Man justerar frekvensen genom att ändra längden på röret. Bestämningen av den är en del av konsten med högtalardesign.
Den bestämmer hur högtalaren uppför sig i djupbasen. ( liten och tunn eller stor och bummlig )

Jag kan varmt rekommendera "the loudspeaker design cookbook" av Vance Dickason.

En liten artikel: http://www.hometheaterhifi.com/volume_5_2/cmilleressayporting.html

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2003/08/16 :  13:31:43  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Ahhha!
Hur mäter man eller hur kommer man fram till den avstämmningsfrekvens man har?

Undrar också vilken diameter man ska ha på sitt basreflexrör till ett 10" XLS element med en låda på 40 liter? (3" eller 4"?)
Go to Top of Page

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:41:03  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Ingen som vet?
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:13:53  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Be den du köper elementet ifrån räkna ut en låda och port till dig, det bör ingå i priset. Tala om vad du vill ha för ljud, discobas eller torr bas, så de vet vad ditt mål är.

//Magnus
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:30:41  Show Profile Send n/a a Private Message
En rätt så vettig tumregel på portdiametern är 1cm/tum elementdiameter.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000