HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ännu ett rörprojekt - T12 OTL - Modifiering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/01 :  17:28:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det här är avsett för tubetvr och andra som kan tänkas ha input:
Jag har testat att ta ner värdena på PL519-rörens gridstoppers till 55k i stället för 110k. Utan last oscillerar förstärkaren vilt i MHz-området så fort man lägger på fyrkantvåg. (Jag har inget zobelnätverk på utgången, det är väl nödvändigt i det här läget antar jag.)
Jag testade förresten med 9k2 gridstoppers igår, men då oscillerade förstärkaren som en galning...

Bilder, en ruta = 0,5 Volt utom bilderna på oscillation.

Med gridstoppers på 110k 10kHz i 8 ohm:


Med gridstoppers på 55k 10kHz i 8 ohm:


Med gridstoppers på 110k 10kHz olastad:


Med gridstoppers på 55k 10kHz olastad: (En ruta = 1 volt)


Med gridstoppers på 55k 10kHz olastad: (En ruta = 1 volt, annan tidsskala.)


Med gridstoppers på 110k, 20kHz i 8 ohm:


Med gridstoppers på 55k, 20kHz i 8 ohm:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/02 00:17:22
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/11/02 :  00:32:39  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej Bernt,

Börja med att ta bort kondensatorn över motkopplingsmotståndet, den är anpassad för de ursprungliga komponentvärdena och kan faktiskt försämra stabiliteten om du börjar ändra andra komponenter. Du bör alltid ha någon last inkopplad eftersom DC stabiliteten kan bli lite konstig med öppen utgång, själv har jag 100ohm, 5W inkopplad parallellt med utgången. Zobel nätverket behövs bara för att kompensera en högtalarlast så det kan du vänta med när du har labbat klart.

Koppla in ett 8ohms motstånd som last och se om förstärkaren är stabil, om inte så öka motkopplingsmotståndet stegvis tills stabilitet. Om förstärkaren självsvänger så beror det på att fasvridningen är 180 grader där loopförstärkningen är 1, detta beror troligen på att 2 eller flera poler ligger nära varandra i frekvens, detta kan korrigeras på 2 sätt, antingen genom att sprida polerna genom att göra en pol dominant eller genom att koppla in ett faskorrigerande nät.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/02 :  07:25:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack ska du ha Hans! Hur får jag fram rätt komponentvärden för ett faskorrigerande nät?
Jag läste din artikel om detta men hur går man till väga rent praktiskt?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/11/02 :  12:18:32  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej Bernt,

Jag kanske var lite väl kortfattad tidigare, vad jag menade med att koppla bort kondensatorn över motkopplingsmotståndet var att du senare skulle labba fram ett mer lämpat värde.

Jag tycker att du skall prova dig fram utan faskorrigerande nät, rörförstärkare av OTL typ kan klara ganska hög motkoppling utan självsvängning eftersom det är så få steg jämför tex med de flesta transistor förstärkare, (och OTL har ju ingen transformator med mycket fasvridning!). Om förstärkaren är stabil utan kondensator över motkopplingsmotståndet så kan man se om fasmarginalen är tillräckligt stor genom att se om det finns någon översväng på en fyrkant våg, ingen översväng betyder oftast mer än 90 grader fasmarginal vilket är tillräckligt. Om fasmarginalen är dålig eller det finns tendens till självsvängning så kan du koppla in en kondensator parallellt med motkopplingsmotståndet, börja med 47 pF och dubbla värdet tills fyrkantvågen ser bra ut.

Om du inte kan klara stabilitet på detta sätt så måste man mäta upp frekvensgång och faskarakteristik utan motkoppling dvs open loop, när man vet detta så kan man räkna ut ett faskorrigerande nät. Det låter svårare än det är, det tar inte mer än ca en halvtimme för mig att göra detta manuellt mha ett oscilloskåp och en tongenerator. fasgången mäter man med Lissajous figurer dvs med X-Y kopplat skåp. Om du behöver göra detta med din förstärkare så skall jag förklara hur man gör.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/02 :  12:45:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, jag skall testa detta så får vi se vad som händer. Återkommer med nya
bilder om ett par dagar skulle jag tro. Tack för hjälpen så länge!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/02 :  22:20:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag testade detta och fick en ganska stor översväng, kompenserade med kapacitans upp till
122 pF där fyrkantvågen såg helt perfekt ut med resistiv last. I stort sett perfekt upp till
100 kHz. Sedan testade jag med högtalaren som last i 10 kHz. Då såg fyrkantvågen väldigt
konstig ut, jag ökade på till 270 pF där fyrkanten ser bra ut med högtalarlast och en
liten aning avrundad vid rent resistiv last. Bättre dock än något jag visat hittills. Förstärkaren
är helt stabil, både med och utan last. Det ser mycket bra ut och låter lika bra som förut.
Postar lite bilder i morgon. Tack för hjälpen så länge!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/11/02 :  23:40:11  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej Bernt,

Det var roligt att det fungerade bra, vilken stigtid har du nu? Vilket värde har du på serie galler-motstånden? Jag tycker du skall prova med något mycket lågt värde tex 1kohm eller tom helt utan motstånd, jag tror inte det är några problem att få förstärkaren stabil även utan serie gallermotstånd.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:09:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Stigtiden vet jag inte, skall kolla närmare i morgon. Gallermotstånden är 55k nu. Jag ska posta bilder också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/03 :  03:31:30  Show Profile Send henricsson a Private Message
Whaaa

Har inte följt ditt bygge på ett tag Bernt men ja j-vlar vad grymt det ser ut.

DIY-rör-porr på högsta nivå.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/03 :  10:16:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Då skulle du höra hur det låter!
Det här är så himla roligt! Men nu skall jag biffa upp nätdelen ytterligare, för
som det är nu så säckar den ihop rätt snart när man tar ut mycket effekt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/03 :  14:57:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ännu fler kurvor... Nu börjar det verkligen se bra ut!

Först testade jag att trimma in kondingen över
återkopplingsmotståndet, hamnade ungefär här:





Sedan tänkte jag att det skulle vara intressant att se hur det ser ut
när man kör ut sånt i högtalaren. Det såg för dj-igt ut med diverse
konstigheter. (Låter hemskt också)
Så då lade jag på lite mer kapacitans.
(Det står 270nF - skall vara 270 pF) Då såg det ut så här i 8 ohm:







Inte så illa! Så ska vi se hur det ser ut med högtalarlast:







Vid delningsfrekvensen ser det knepigt ut, kolla här:



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/03 15:04:01
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/05 :  15:04:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ska vi ta och avsluta det här OTL-projektet nu då. Här är några bilder på slutresultatet. 37 kg rörelektronik!









Gamla OTL-en är för övrigt till salu.
PM-a för provlyssning om du är spekulant.

Eftersom jag är hopplöst förälskad i apparater och teknik bifogar jag
en bild på min fyrkantvåggenerator - med rör såklart!!



Mmmmm... rör!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/11/06 :  09:13:03  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
*KLONK* (hakan gick i golvet...)

*PLASK PLASK* (stora mängder dregel flyter sakta ut över golvet... skulle behöva en mopp...)




"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/06 :  11:06:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/11/06 :  21:37:37  Show Profile Send arcam a Private Message
Den låter fantastiskt bra




Edited by - arcam on 2003/11/06 21:41:17
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/07 :  02:18:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp. Arcam blev den förste på forumet som provlyssnade den nya när den var helt komplett.
Det finns flera som hört den gamla, och den här låter definitivt bättre.
Skillnaden ligger främst i detaljupplösning. Musikaliska till max är de båda.

När jag ändå är igång och skriver vill jag passa på och tacka några personer:

Morgan i Umeå som designat och räknat på drivsteget. Han har även bistått med råd och hjälp
i samband med tester och fintrimning.

Bruce Rozenblit, som designade Transcendent T8 och publicerade schemat i "Audio Reality".
Kretslösningen för utgången är i stort sett identisk med T8, bara några motståndsvärden skiljer.

Hans i Japan (tubetvr) som ställer sin expertis till förfogande här på forumet. Ovärderlig hjälp.

John Broskie, som publicerar nättidningen "Tube CAD Journal" en gigantisk informationsbank
när det gäller rörelektronik. En helt fantastisk site! http://www.tubecad.com/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/07 02:27:44
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/11/12 :  19:42:48  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag var väl den andra som lyssnade, väl? Håller med Arcam.
På tal om OTL, alltså så lite transformatorer som möjligt i signalvägen: en kul länk:
http://www10.big.or.jp/~dh/index.html#koko1
Verkar ha en helt motsatt filosofi i mångt och mycket. Bygger sina förstärkare i sin restaurang, gästerna får gärna titta och kommentera. Dit ska jag på en enkel supé.
Dimitri
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/13 :  00:14:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jodå Dimitri, du var nummer två.
Fina förstärkare. Märkliga skapelser. 211 i push-pull drivna av 211... JÖSSES!! 300B i push-pull driven av 300B i push-pull... UJ!! Det kan bli en fin supé.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/18 :  20:20:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här kommer kopplingschemat för drivsteget:

Länk till Morgans sida: http://www.eng.umu.se/personal/morgan/Valvular%20Pages/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/19 :  01:34:04  Show Profile Send EAR a Private Message
Intressant.Kommer resten också
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/19 :  08:36:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, själva slutstegsarrangemanget kommer också men jag har ingen bild än.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/19 :  10:08:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Och utgången, så här är PL519 arrangerade. Rören ligger 6 i taget,
det som finns inom blå rutan är gånger tre för varje bank:



Edit: Bilden uppdaterad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/22 00:42:21
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/04 :  17:10:19  Show Profile Send mace a Private Message
Här är en som inte orkade hela vägen

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3061057458&category=14980&rd=1

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/04 :  17:23:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, vad tätt han packat rören. Det verkar lurigt med tanke på värmen.
Det var en saftig trafo!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/05 :  21:35:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I vissa lägen blev förstärkaren instabil. Löstes med 100 nF och 8 ohm i serie från utgången till jord, en standardlösning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000