HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 tryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

caij
Starting Member

5 Posts

Posted - 2002/08/19 :  18:21:51  Show Profile Send caij a Private Message
hej på er alla jag har köpt en effektförstärkare(nad 218 thx)
och nu undrar jag om någon vet ett billigt ställe där jag kan
köpa ett par 18" högtalare (färdig låda)eller större..

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/19 :  18:36:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

kanske backes ljudbygg.. eller ljudia

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:51:33  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

hej på er alla jag har köpt en effektförstärkare(nad 218 thx)
och nu undrar jag om någon vet ett billigt ställe där jag kan
köpa ett par 18" högtalare (färdig låda)eller större..



caij,

En lite varning bara ... En kollega till mig använde en NAD 218 THX (ypperlig förstärkare föresten!) tillsammans med två 18" bestyckade subwoofers. Hur konstigt den än låter så brände han upp talspolen på 18":arna några gånger p.g.a att förstärkaren klippte. Någon (kommer inte ihåg vem?) förklarade problemet med att NAD:s "soft clipping" kretsar inte klarade av element med enorma motorer (stora och kraftiga magneter/talspolar) ... Vet dock inte om detta är sant för jag tycker det låter lite märkligt .... Faktum kvarstår dock att elementen brann upp några gånger.

P.S.
Elementen var av typen JBL 2245H ...
D.S.



Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:06:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Caij, kan du koppla bort soft clipping? Den möjligheten finnes
på mina NAD S200, och jag kör aldrig med dem. Dert finns ingen
chans att de stegen klipper någonsin.

Vad ska du ha allt detta till? 18" ?

och färdig låda?

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/19 :  23:27:56  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

... ett par 18" högtalare (färdig låda) eller större ...



caij,

Det beror lite på vad du ska använda 18" elementen till (hifi, PA, musik) Om du vill använda ett 18" element till hifi så bör detta element ha låg distortion samtidigt som det bör matchas med ett slutsteg som klarar av att hantera elementet utan att det låter "slött" ... Om du ska använda elementet till PA så är det viktigaste kanske att elementet klarar extrema ljudtryck/effekter under långa perioder. I detta fall kan det även vara lämpligt att kanske snegla lite på olika hornkonstruktioner, lite beroende på vilken prestanda man eftersträvar ...



Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/19 :  23:31:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

en sak är dock säker, och det är att det skall vara JBL

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/08/19 :  23:51:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:


en sak är dock säker, och det är att det skall vara JBL

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern



Det ÄNDA som gäller !
Ett par 18" horn lär ju räcka för att blåsa isönder det mesta !




Ha det bäst
Joha
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/19 :  23:55:15  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

en sak är dock säker, och det är att det skall vara JBL



Det finns en ganska stor nackdel med JBL ... tyvärr! Nackdelen är priset. Listpriset för en JBL 2242H ligger t ex på 10.500 kr inkl moms, vilket kanske är lite dyrt för ett enda element! Men å andra sidan är de inga dåliga element

Det går att hitta klart billigare element från märken som RCF (http://www.rcf.it), Beyma (http://www.beyma.com) och Eminence (http://www.eminence.com) även om de är långt ifrån lika bra som JBL ...



RFC LF18X400


Beyma 18G550


Eminence Omega Pro 18


Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/20 :  00:04:45  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Kolla in http://www.pispeakers.com !

Många fina högtalare och han delar gärna med sig av ritningarna om man vill bygga någon av hans kontruktioner. Använder sig av JBL i sin "Professional Series" och ypperliga Eminence-element i övriga (Jag har byggt dom billigaste, "Studio Series One Pi" och ska så snart dom är helt klara ge mig i kast med antingen ett par "Thermionic Series Three Pi" eller "Theater Series Four Pi".

Elementen i "One Pi" är Eminence Alpha 8 och Motorola/CTS KSN-1038. Det häftiga med dom är det inte finns något filter i dom (Gäller endast dom minsta "One Pi" och "Two Pi") utan de är konstruerade på så sätt att elementens egna avrullning sköter delningen. Fungerar ypperligt då han valt precis rätt element. En sak är säker, jag tror inte man kan bygga en bättre högtalare för 1500kr (Skulle vara Two Pi som är nån hundring dyrare bara, men Eminence Alpha 10 säljs ej i Sverige)!

Thermionic Series Three Pi använder sig av Eminence Alpha 12 och Eminence PSD-2002 kompressionsdriver.

Theater Series Four Pi använder sig av Eminence Delta 15 och PSD-2002.

Här är en hemsida med bilder på Pi-högtalare från hela världen: http://dsb.8m.com/pipics/pipics.htm

Låter som lite väl mycket reklam, men Wayne Parham är en fantastisk person som trots att han säljer dessa högtalare gladligen skickar både ritningar (via email) och Pi-klistermärken (via post) till vem som helst som bygger ett par av hans högtalare, allt alldeles gratis.

/Erik

PS. Anledningen att jag skrev det här inlägget från första början var för att berätta att Eminence gör riktigt trevliga element som är ytterst lämpliga för HIFI. Blev visst lite mer än så DS.



Edited by - Erik Johansson on 2002/08/20 00:05:4
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/20 :  00:11:46  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Det går att hitta klart billigare element från märken som RCF (http://www.rcf.it), Beyma (http://www.beyma.com) och Eminence (http://www.eminence.com) även om de är långt ifrån lika bra som JBL ...



Wayne Parham som designat Pi-högtalarna har ju ENORMA erfarenheter av både Eminence och JBL. Han tycker givetvis liksom du att JBL är bättre men ändå tycker han inte att det är någon enorm skillnad. Han sa t.ex. själv att han aldrig under åren kunnat höra skillnad på Eminence PSD-2002 1" kompressionsdriver och JBL 2426 kompressionsdriver. Dock var tydligen JBL 2446 rejält mycket bättre än PSD-3003 (tvåtummare båda två).

Vad gäller basar så har jag bara hört den billigaste han använder sig av, Eminence Alpha 8. Men med tanke på hur bra den låter kan jag föreställa mig hur t.ex. Eminence Kilomax 15 låter.

/Erik

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/20 :  00:16:35  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Jag har byggt dom billigaste, "Studio Series One Pi" och ska så snart dom är helt klara ge mig i kast med antingen ett par "Thermionic Series Three Pi" eller "Theater Series Four Pi"



Erik,

Jag håller med dig om Wayne Parham. Han är helt ok. Han hjälpte mig en del filterdesign för ett tag sedan ...

Har du några bilder på dina One Pi


Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/20 :  00:22:25  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Dock var tydligen JBL 2446 rejält mycket bättre än PSD-3003 (tvåtummare båda två).



Erik,

Tänk dig då TAD TD-4001 som ska vara ännu bättre än 2446:an ! Jag har hör denna driver en gång i en studio men det är svårt att göra en direkt jämförelse mot 2446:an när man inte kan jämföra dem sida vid sida ... TAD TD-4001 är dock ännu dyrare än 2446:an


TAD TD-4001


Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/20 :  00:23:19  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

quote:

Jag har byggt dom billigaste, "Studio Series One Pi" och ska så snart dom är helt klara ge mig i kast med antingen ett par "Thermionic Series Three Pi" eller "Theater Series Four Pi"



Erik,

Jag håller med dig om Wayne Parham. Han är helt ok. Han hjälpte mig en del filterdesign för ett tag sedan ...

Har du några bilder på dina One Pi




Bilder kommer så snart jag har möjlighet. Dom är helt klara sånär som på elementen som får vänta lite tills lite andra utgifter är avklarade. T.o.m Pi-klistermärkena är på plats :)

Dom är dock byggda med grejer "jag hade liggandes" såsom undermålig fanér, osv. Grejen var att prova en av Parham´s billigare kontruktioner för att se om det var nåt. Och det var det kan jag säga efter att ha hört dem hos min kompis som jag byggt med. Har dock bara hört dom med ruggigt dålig kringutrustning så det ska bli kul att få klart mina och lyssna med min egen cd-spelare och Edison 22 rörförstärkari.

/Erik

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/20 :  00:28:11  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
En kul detalj, grafen på Eminence Delta 15 (som jag troligtvis kommer bygga med, pris: 1080kr/st):


Den delas till PSD-2002 kompressionsdriver vid 1,6kHz.

/Erik



Edited by - Erik Johansson on 2002/08/20 00:28:47

Edited by - Erik Johansson on 2002/08/20 00:30:4
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/20 :  00:40:12  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

En kul detalj, grafen på Eminence Delta 15 (som jag troligtvis kommer bygga med, pris: 1080kr/st



Erik,

Ja, för caij så kanske två Eminence Delta 15 är ett alternativ till en 18":are


Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/20 :  00:58:16  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

quote:

En kul detalj, grafen på Eminence Delta 15 (som jag troligtvis kommer bygga med, pris: 1080kr/st



Erik,

Ja, för caij så kanske två Eminence Delta 15 är ett alternativ till en 18":are




Tja, eller om man inte är rädd för att beställa från utlandet, Alpha 15. Alpha serien kräver stora lådor men i sådana lådor är dom kanon.

Wayne skriver i forumet: "The Thermionic Series four π has a lower -3dB point of 40Hz, and -10dB point of about 25Hz. It has usable output just under -10dB (about -13dB) all the way down to 15Hz. So this speaker generates thunderous bass, but it is also absolutely huge."

Det är helt enkelt en högtalare med Eminence Alpha 15. Dom elementen kostar runt 600-700kr/st i utlandet (England).

/Erik


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000