HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bow Technologies???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/08/18 :  13:52:28  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej igen,

Håller på och ser mig omkring efter ett nytt slutsteg.....nån gång inom de kommande 6 månaderna...

Slutsteget skall driva ett par Dunlavy SC-IV, och skall helst presentera ett mycket neutralt, detaljerat och dynamiskt ljud. För att inte tala om torr bas. Rör har jag aldrig varmnat för, trots att jag hade en AR VT-100 hemma en tid.... M.a.o. tungt transistorslutsteg sökes.....

Hittils starkaste konkurrenten är Audionet (AMP I eller AMP II G2), men råkade läsa en recension om Bow Walrus-slutsteget och blev minst sagt intresserad. Någon som känner till detta? Eller annars bara vill kommentera??

Andra intressanta alternativ har varit Electrocompaniets AW-180 monoblock, samt Advantage, som jag dock inte kommer åt att lyssna på här i Finland.

Men hör gärna kommentarer/förslag av den samlade gemenskapen här...

Mvh. RKL

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/18 :  14:10:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag har läst på nätet att NAD S200 drivit Dunlavy´s
med järnhandske.

Och att många blivit imponerade utav dess detaljåtergivning.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/08/18 :  14:15:54  Show Profile Send krelle a Private Message
Hallo RKL, jag vet inte om du har möjlighet att testa Sim-audio Moon men har du det så skulle jag rekommendera att du testade det. Basen är torr, tight och precis. Jag har bla testat Advantage S-150 hemma och den var bra men Moon W-3 utklassade denna förstärkare hemma hos mig. Den kostar lite mer ca 10000 kr men vilket lyft. Jag har kört med Advantage S-1 direkt in i slutsteget. Om du har möjlighet att testa denna så lär du nog inte bli besviken mvh Krelle....

Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/08/19 :  08:54:38  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Hej!

Var hittar jag Sim-audio Moon i Sverige?

/Jonas

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/19 :  08:57:37  Show Profile Send markku a Private Message
Kungpingvin,

Ta kontakt med Kent i Hifi Art. Dit skulle jag också - en dag...

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/08/19 :  08:59:14  Show Profile Send linkan a Private Message
Sim Audio finns på Hifi Art i Stockholm, Linnegatan tror jag. Jag kan inte annat än hålla med Krelle, de har verkligen ett otroligt bra ljud.

Linkan
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/19 :  10:31:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:


Jag har läst på nätet att NAD S200 drivit Dunlavy´s
med järnhandske.

Och att många blivit imponerade utav dess detaljåtergivning.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern




När jag testade och skrev om NAD S200 för Musik och Ljudteknik blev jag inte imponerad. Den låter uddlös. Men i tester brukar alla uttalanden förstoras. Jag vill mena att färgningen är ungefär som en mindre bra 1-bits CD-spelare i storlek jämfört med en bra CD-spelare med multibitars D/A.


Rotel RB-1090 är en klart bättre förstärkare än NAD S200.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/19 :  11:03:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Knoppen

Jag vill mena att färgningen är ungefär som en mindre bra 1-bits CD-spelare i storlek jämfört med en bra CD-spelare med multibitars D/A.

Varför är ni LTS-are så fixerade vid färgning? Dynamik, spelglädje, närvarokänsla, engagemang. Alla dom sakerna går före denna lilla ”färgning” som ni letar. Ni är ju som ett enfrågeparti liknande Schymans feminism eller Lundgrens skatter.

Flints RÖR-service.
VWS - Värme, Watten och ljudSanitet
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/08/19 :  11:38:17  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:

Varför är ni LTS-are så fixerade vid färgning? Dynamik, spelglädje, närvarokänsla, engagemang. Alla dom sakerna går före denna lilla ”färgning” som ni letar. Ni är ju som ett enfrågeparti liknande Schymans feminism eller Lundgrens skatter.



Jag kanske förstått fel, men med färgning avses all skillnad mellan F och E. Dvs upplever man en skillnad i dynamik, spelglädje, närvarokänsla eller engagemang (såväl som mörkare eller ljusare ljud) så är det en skillnad och benäms färgning.

Har jag förstått fel blir jag säkerligen rättad!

---
It's all about the music!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/19 :  11:48:28  Show Profile Send Flint a Private Message
Patrik

Jag hoppas att din tolkning är rätt men jag är inte säker på att dom delar den. Du och jag gör det tydligen. Jag tycker bara att dom pratar för mycket om teknik i termer av rätt och fel och för lite om musikåtergivning. Vi blir nog rättade båda två har jag en känsla av. OBS Jag vill inte starta en debatt med samma eviga tjatande som har förekommit tidigare. Jag vill prata om musikupplevelsen.

Flints RÖR-service.
VWS - Värme, Watten och ljudSanitet
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/08/19 :  12:15:00  Show Profile Send Patrik a Private Message
Hej Flint!
quote:

Jag hoppas att din tolkning är rätt men jag är inte säker på att dom delar den. Du och jag gör det tydligen. Jag tycker bara att dom pratar för mycket om teknik i termer av rätt och fel och för lite om musikåtergivning.



Hmm... skrev först en hel del om hur jag upplever LTS m.m., men det blev lite väl off-topic. Den korta summeringen är att de få jag antingen har träffat IRL eller mailat med har gett en annorlunda bild än vad man kanske kan uppleva i skriftform ibland.

Faktum är att de två personer som troligen anses ligga längst ifrån varandra här på forumet faktiskt pratar om precis samma saker när det väl kommer till kritan!

Men å andra sidan så upplevs vi nog alla olika i (slarvig) skrift som vi gör IRL.

> Jag vill prata om musikupplevelsen.

Där är vi överens! Hade en härlig sejour igår med The Wall! Minnena från Ullevi 94 sköljde över en!


---
It's all about the music!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/19 :  12:23:12  Show Profile Send Flint a Private Message
Patrik
Vist är det kul att återuppleva händelser med hjälp av musiken. I det läget är lite fägning av mindre betydelse.Om man bara sitter och letar fel i ljudet så infinner sig inte den positiva känslan.


Flints RÖR-service.
VWS - Värme, Watten och ljudSanitet
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/08/19 :  12:39:33  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej RKL

Jag tror att Kent på Hifi Art säljer BOW, har för mig att jag såg BOW Wazzoo där.

Linkan
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/19 :  12:52:42  Show Profile Send markku a Private Message
Linkan,

RKL behöver väl inte lämna Helsingfors för att kunna lyssna på Bows produkter.

För er andra: enligt Bows sajt är Dennis Brunby Hifi i Kalmar den svenska distributören.

http://www.dennis-hifi.se/frames.htm

Information där online är dog rätt bristfullt över huvud taget...

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/08/19 :  13:37:26  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Markku har helt rätt, sökte dock närmast åsikter om märket i fråga innan man börjar "reta" den lokala Bow-handlaren.....

SimAudio verkar onekligen intressant, vet t.ex. Markku om de har representant i Finland? De har ju fått god kritik världen över...

Diskussionen om färgning och annat tar jag inte desto mera del i än att konstatera att ljudet i mitt tycke är som bäst då det är möjligast neutralt. Kanske man kan tolka det som en brist på färgning..... Förstärkare (eller andra komponenter) som själva på sätt eller annat avsevärt påverkar den signal som går in i dem är jag inte så intresserad av......

Mvh. RKL

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/19 :  13:47:16  Show Profile Send markku a Private Message
RKL,

Själv bryr jag inte hurvida ineressant produkt skulle ha lokal representant eller ej. En tur till Stockholm är alltid trevlig, och du burde så absolut träffa Kent på Hifi Art i levande liv. En sann personlighet, som kom ihåg mig på Highend mässan förra februari...

Har du lagt Bryston helt till sidan, RKL?

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/08/19 :  17:50:31  Show Profile Send krelle a Private Message
Hallo igen Linkan, jo jag såg oxå Bow Wazoo där men det kan ha varit ett inbytes-ex men jag är inte säker Hadet....

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/19 :  18:25:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Knoppen

Jag vill mena att färgningen är ungefär som en mindre bra 1-bits CD-spelare i storlek jämfört med en bra CD-spelare med multibitars D/A.

Varför är ni LTS-are så fixerade vid färgning? Dynamik, spelglädje, närvarokänsla, engagemang. Alla dom sakerna går före denna lilla ”färgning” som ni letar. Ni är ju som ett enfrågeparti liknande Schymans feminism eller Lundgrens skatter.

Flints RÖR-service.
VWS - Värme, Watten och ljudSanitet.



Hej hr Flint!


Försök själv att skriva en test på en apparat så inser du snart att det innebär en hel massa arbete. Om jag skriver att ljudet låter uddlöst, innebär det att dynamikåtergfivningen har inskränkts. Du kan ju läsa testet som förstås innehåller mer än det lilla jag skrev ovan. Tanken med att skriva tester är att med några sidor ord och bilder försöka förmedla om en produkt är bra eller dålig. Angående "spelglädje", "närvarokänsla", "engagemang" av musikaliska förlopp är de inbyggda i musiken och kommer inte att förbättras genom uppspelning via en dålig förstärkare. Snarare kommer dessa egenskaper i musiken att återges trevligt med en bra förstärkare. Det är hur svårt som helst för mig som skribent att skriva om det eftersom det skiljer så väldigt mellan olika skivor och personlig preferens. Det blir lätt att testet svävar ut och blir osakligt.

Du är välkommen att läsa testet. Om du skickar mig ett faxnummer på ljudknoppen@yahoo.se, så faxar jag det.

Sedan kan du komma med fler synpunkter, tycker jag, så att jag vet mer vad du verkligen har för synpunkter.

Jag försöker även i testerna jag skriver att med ord gradera magnituden av felen i ljudåtergivningen. Det är ganska ovanligt att man hittar sådana kommentarer i de flesta andra HiFi-tidningar.


Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:07:49  Show Profile Send Flint a Private Message
hr Knoppen

I din kommentar till Nicklas Nord dök ordet färgning upp i vanlig ordning som alltid när någon av LTS-folket beskriver ljudprodukter. Jag är lika trött på det ordet som på ordet kompetens. Det ska erkännas att du spetsade med ordet uddlös. Att läsa någon av dina tester intresserar mig inte. För min del handlar det inte om att lyssna före och efter. Jag lyssnar under tiden. Skicka hellre din test till någon som fortfarande är mottaglig för kanonisering. Jag pratar hellre med vanliga dödliga som inte tar sig själva på så stort allvar. För att inte dra alla över en kam så finns det mänskliga och vettiga undantag även bland er. För att detta inte ska barka käpprätt åt helvete så är det mitt sista ord i frågan.

När Flint går in i väggen går väggfan i bitar


Edited by - Flint on 2002/08/19 19:26:1
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:09:42  Show Profile Send ekman a Private Message
"Att läsa någon av dina tester intresserar mig inte. För min del handlar det inte om att lyssna före och efter. Jag lyssnar under tiden"

hahaha *asg* jag lyssnar under tiden =)))

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:29:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag tycker detta talar för sig självt;
http://www.audioreview.com/Amplifiers/NAD,S,200/PRD_116022_1583crx.aspx

enbit, pyttsan

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:33:31  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

"Att läsa någon av dina tester intresserar mig inte. För min del handlar det inte om att lyssna före och efter. Jag lyssnar under tiden"

hahaha *asg* jag lyssnar under tiden =)))





Jag ser att du fått tillbaka prickarna

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:36:58  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:

Jag ser att du fått tillbaka prickarna


Prickarna kommer från citatet.

Skulle inte han Ekman till Kanada också? Kanske kan vi få en recension av SP1.7?

---
It's all about the music!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:51:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ekman är fortfarande "over there" men flyger hem i morgon så framåt onsdag kanske vi får se honom skriva med prickar igen...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:52:14  Show Profile Send ekman a Private Message
hejsan alla

japp jag e fortfarande i texas jag skulle till kanada oxo men nar jag kom hit ville jag inte lamna av diverse orsaker hehe =)
om 2 dagar sa har ni mig tillbaka i fin form med prickar och allt dock


forresten vad ar sp1,7???

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:58:25  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:

forresten vad ar sp1,7???

Opps, slarvigt av mig. Bryston SP1.7 är ett försteg med alla möjliga hemmabiofunktioner. Det som är lite kul är att det är en av Brystons finaste försteg inbyggt i "försteget" så 2-kanal lär vara extremt bra för ett "hemmabioförsteg".

Den hette först SP1 och stödde då 5.1 och bytte namn till SP1.7 när det blev support för miljarder kanaler eller nått...

Så ta och pallra dig upp till Kanada och shoppa en SP1 till mig!!! Basta!!

---
It's all about the music!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1 sekunder. Snitz Forums 2000