HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur kan man få dubbel preout från försteget?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Froz
Member

85 Posts

Posted - 2003/08/12 :  20:18:59  Show Profile Send Froz a Private Message
Jag har ett försteg med en RCA-preout. Nu är det så att jag också har en aktiv sub som jag vill köra samtidigt med slutsteget. När jag kopplat in en enkel adapter som jag köpt försämras ljudet i mina golvare avsevärt.

Min fråga är om det finns någon "hifiadapter" som ger två preout?

Mvh
Anders

All or Nothing at Al

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/12 :  20:38:24  Show Profile Send Aton a Private Message
Använd tape-out med y-kabel som ger en RCA av två RCA. Det funkar för suben.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:13:54  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Nackdelen med att använda Tape-out är att volymen är konstant på den utgången. Så varje gång du ändrar volymen till dom vanliga högtalarna måste du justera volymen även på subbasen.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:17:35  Show Profile Send Aton a Private Message
Lite motion skadar aldrig Sen tycker inte jag att lite höjd eller sänkt sub-volym spelar så stor roll. Det är ju inte något stort frekvensomfång som berörs.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:18:40  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Froz,
jag tror att du får mono-ljud !

Det borde fungera med en enkel adapter, men om substeget lägger ihop kanalerna får du även mono till slutsteget. (detta har hänt mig en gång).
Du måste göra en liten "dosa" med motstånd för att förhindra detta, kommer dock inte ihåg hur man gör detta, fråga på DIY.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:26:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Kan du inte koppla högtalarkablar från ditt slutsteg till din subwoofer? (förutsätter att din subwoofer har högnivå-ingångar, t.ex. skruvpoler). Om dina högtalarterminaler på ditt slutsteg är tillräckligt "stora" borde du få plats med kablar för både högtalarna och subben.
Det blir som om du skulle bi-wirat ungefär, det som är så bra med denna metod är att subben får exakt samma info som dina högtalare, med rca kontakt kan det uppstå små skillnader.
Dock oftast ohörbara eftersom det handlar om så låga frekvenser, men ändå!

Tänk dock på att man inte kan göra detta med vissa av Advantages och Krells produkter eftersom dom har balanserade förstärkare/slutsteg där båda terminalerna är aktiva och då blir det kortslutning om man ansluter dem till en aktiv subb. Men så är antagligen inte fallet här och då rekommenderar jag detta utan tvekan!

mvh,

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/12 :  23:27:29  Show Profile Send brumel a Private Message
Tja det finns ju såna däringa kopplingsboxar från Ixos. Kan inte utlova hifinirvana dock.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/13 :  01:34:56  Show Profile Send crion a Private Message
Jag rekommenderar att du struntar i Pre-out for din SUB. Ditt forsteg ar tydligen kansligt for olika impedans pa dessa utgangar. Koppla istället en kort högtalarkabel fran dina front hogtalare till din sub.. och den skall vara pa hogra sidan om du lyssnar pa klassisk musik. Du bör inte få nämnvärd försämring av dina frontar da...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000