HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JBL i all ära!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/25 :  07:38:29  Show Profile Send markih a Private Message
neriks!
Har du designat filter och sådant själv till dina högtalare? Det borde vara problematiskt att få till spridning samt ljudvågen i fas då membranen sitter så förskjutna i förhållande till varandra?

Annars tycker jag att din anläggning verkar mycket intressant. Kan tänka mig att det är ett ruskigt driv och live-känsla, om du fått det övriga att stämma, vilket jag antar.

JBL är ju en anrik firma med fina proffsgrejer verkar det som. Dock har jag aldrig förstått varför deras billiga hemhögtalare och enklare monitorer låter så illa, -grötigt och bumligt. Verkar inte vara något de prioriterar men är de inte rädda om varumärket?

Frode: Var sålde de 2245'or så billigt?

Mvh Mårten.

marki
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2002/08/25 :  10:05:16  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:

neriks!

Frode: Var sålde de 2245'or så billigt?

Mvh Mårten.

markih

De ble solgt direkte av JBL Pro på http://www.jblpro.com/Tent_Sale/sale_items.htm
Her har de også solgt 4648A for 220$ levert i USA. Dette er 2 stk 2226J(16ohm) i kasse. En 2226 koster ca 4200 NKR i Norge, noe som tilsvarer ca 550$. Akkurat nå selger de blan annet 2123J til 130$. Dette er en mellomtone med fin frekvenskurve.
Se http://www.jblpro.com/pub/obsolete/2123.pdf for mer info.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/25 :  12:04:40  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

neriks!
Har du designat filter och sådant själv till dina högtalare?

markih,

Njaa inte direkt ... Jag använder ett aktivt filter där jag visseligen bestämmer delningsfrekvenser och nivåer för de olika registren. Högtalarna drivs således helt aktivt. Filtret har jag dock inte konstruerat själv ...

quote:

Det borde vara problematiskt att få till spridning samt ljudvågen i fas då membranen sitter så förskjutna i förhållande till varandra?

Helt riktigt. Det är oxo det som är ett av de stora problemen med ett så pass stort systemet. Eftersom diskant-hornet går så pass lågt som ner till 400 Hz så kommer den största delen av frekvensområdet från denna ljudkälla. På så sätt är det mest kritiskt att få mellanregisterbasarna, som jobbar från ca 60 Hz upp till 400 Hz, att jobba ihop med hornet på bästa möjligt sätt. Här laboreras det ganska friskt för tillfället för att bl a förbättra spridningen, tidsförskjutningar och stereo-perspektiv. Följande dokument kan vara ganska intressant att läsa om man har de problem som jag har:

http://www.jblpro.com/pub/technote/tn_v3n01.pdf

quote:

Annars tycker jag att din anläggning verkar mycket intressant. Kan tänka mig att det är ett ruskigt driv och live-känsla, om du fått det övriga att stämma, vilket jag antar.

Tack ! Driv och live-känslan finns verkligen där. Vissa inspelningar (både live- och studio) låter kusligt verklighetstroget. Nästan så att man får känslan av att artisten eller bandet är närvarande i rummet! När man första gången upplever detta fenomen med en inspelning så är det bara att sätta sig till rätta, släcka belysningen och koppla bort verkligheten ... ...

quote:

JBL är ju en anrik firma med fina proffsgrejer verkar det som. Dock har jag aldrig förstått varför deras billiga hemhögtalare och enklare monitorer låter så illa, -grötigt och bumligt. Verkar inte vara något de prioriterar men är de inte rädda om varumärket?

Jag har oxå funderat över detta. Man ska dock komma ihåg att den nya TiK serien verkar hyggligt bra liksom Synthesis serien! K2 serien ska man nog inte räkna som en konsument produkt annars hade de varit bland de bästa "konsument" högtalare som Harman Industries överhuvudtaget fogar över ...

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/25 :  12:15:21  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

JBL solgte 2245H til ca 90US$ inklusive frakt i USA i fjor høst.

Frode,

Fick du tag på några 2245:or från JBL Tent sale? Jag ringde till JBL när det fortfarande fanns ett 30-tal 2245:or kvar men fick beskedet att de tyvärr inte kunde levereras utanför U.S.A

Om du är samme Frode som postar en del inlägg på AudioAsylum så har jag läst en del av dina inlägg . Vore högst intressant att höra vilka högtalare du använder och dina åsikter om dem Du verkar minst sagt kunnig inom området ...

Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2002/08/25 :  18:21:24  Show Profile Send Frode a Private Message
[/quote]

Frode,

Fick du tag på några 2245:or från JBL Tent sale? Jag ringde till JBL när det fortfarande fanns ett 30-tal 2245:or kvar men fick beskedet att de tyvärr inte kunde levereras utanför U.S.A

Om du är samme Frode som postar en del inlägg på AudioAsylum så har jag läst en del av dina inlägg . Vore högst intressant att höra vilka högtalare du använder och dina åsikter om dem Du verkar minst sagt kunnig inom området ...

[/quote]

Jeg fikk dessverre ikke tak i noen 2245 av samme grunn som du. Jeg tipset mange både på AudioAsylum og PiSpeaker Forum, og jeg blir fortsatt litt sur hver gang de skriver om hvor bra 2245 er.

Jeg har ikke interessert meg for følsomme høyttaler i mer enn et par år. Jeg begynte med Four Pi Pro med JBL 2226H bass og Eminence MD2001 1" driver. Her syntes jeg det manglet litt i både topp og bunn. Jeg byttet MD2001 i Beyma CP380M uten at det ble noe særlig bedre. Problemt lå nok sannsynligvis i filteret som Wayne Parham anbefalte meg. Han har forandret det ganske mye etter dette.

Så fikk jeg tilfeldigvis tak i et par Oris 200 horn (http://www.bd-design.nl/main.php) og Lowther DX3 element. Four Pi kassene ble brukt til bass. Senere økte jeg kassevolumet fra ca 70L til ca 130L, noe som ga mer dypbass, men totalt sett synes jeg lyden ble dårligere. Etter dette har jeg brukt mye tid på å finne et godt bassystem til Orisene. Jeg har endt opp med en modifisert utgave av Klipsch LaScala. Disse spiller svært bra, og med litt EQ tror jeg at jeg klarer meg uten sub.

Frode

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/25 :  23:11:13  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Frode,

Coolt med Klipsch LaScala ! Har inte hört några på år och da'r ... Kul att designen fortfarande används och uppskattas ...

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/26 :  00:11:33  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag vet att det har funnits ritningar på La Scala på nätet. Länkarna jag provat är dock döda numera. Någon som har ritningarna?

/Erik

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/26 :  00:17:01  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tog mig sisådär 2-3 minuters sökning på väl valda ställen tills jag hittade ritningarna

Där ser man hur det kan gå när man bestämmer sig för att inte vara lat för en kort stund.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2002/08/26 00:37:2
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/26 :  07:47:28  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Erik,

Spännande med horn ...

Jeff Robinson (http://www.geocities.com/loudspeakerguru/) har en hel del coola ritningar på horn. Bl a på Klipsch LaScala ...

Tyvärr går det inte att länka till bilden men om man på huvudsidan klickar på Paul Klipsch K-horn design notes (1941 articles) så kommer man till en sida där det finns en del material om Paul Klipsch och de horn han designat (bl a La Scala) ...

Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2002/08/26 :  09:59:00  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:

Tog mig sisådär 2-3 minuters sökning på väl valda ställen tills jag hittade ritningarna

Där ser man hur det kan gå när man bestämmer sig för att inte vara lat för en kort stund.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2002/08/26 00:37:25

Jeg så at du etterlyste element til LaScala på AA. På forumet for Oris, er det en som bruker Eminence Kappa 15LF. Jeg bruker JBL 2226H, mens Bert Doppenberg(Oris-konstruktøren) anbefaler Craaft 15/400LC
http://www.lsv-achenbach.de/shop2/jjeo/produkte/cra_15_400lc.jpg" border=0>
De to første bør være enkle å få tak i, selv om JBL'en kan være dyr. Craaft har jeg bare sett i Nederland og Tyskland til 170-180 Euro.
Det blir kanskje vanskeligere å finne en passende mellomtone til en fornuftig pris. Bassdelen på LaScala spiller vel bare opp til 400Hz.

Frode

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/26 :  10:58:56  Show Profile Send markih a Private Message
Det är ju en väldig prisskillnad mellan kappa 15LF (ca 1900:-) och lbl2226 (ca 4700:-). De kan väl inte vara lika bra och kompatibla?

marki
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2002/08/26 :  11:16:56  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:

Det är ju en väldig prisskillnad mellan kappa 15LF (ca 1900:-) och lbl2226 (ca 4700:-). De kan väl inte vara lika bra och kompatibla?

markih

Det orginale Klipsch elementet koster omtrent det samme som Kappa 15LF. Dessuten tror jeg at selve hornkonstruksjonen har mer å si for lyden enn selve elementet. Jeg mener å ha lest om en som simulerte diverse element i LaScala ved hjelp av Hornrespons. Det var svært liten forskjell på de ulike elementene. 2226H er bedre enn Kappa 15LF et stykke opp i frekvens, men hva hjelper det så lenge hornet demper frekvensene over 400Hz? Det er mulig at JBL låter bedre enn Eminence i LaScala, men man må velge det man har råd til. Begge elementene kan brukes med rimelig godt resultat.

Frode

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000