HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JBL i all ära!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/20 :  20:57:37  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Måste säga att jag blev duktigt sugen på horn högtalare när jag såg dina, det gäller att få till det lika bra dock.

mag,

Säg till om du är sugen på att bygga egna trähorn ... så kan jag kanske bistå med lite tips ! Det är inte speciellt svårt bara man är nogrann ...

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/21 :  00:19:58  Show Profile Send mag a Private Message
Ok tackar och bockar det ska jag göra. Måste lyssna på några horn för att se om jag gillar det (vet dock ej om jag vågar), Vet du nått ställe i sth som har horn som man kan lyssna på ?

Usch sukta mig inte....

//Magnu
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/21 :  01:08:00  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

... Måste lyssna på några horn för att se om jag gillar det (vet dock ej om jag vågar), Vet du nått ställe i sth som har horn som man kan lyssna på?

mag,

Vissa älskar horn andra gillar dem inte alls ... så det kan nog vara vettigt att lyssan på några innan man bestämmer sig. Horn är inte så vanliga nu för tiden så det kan kanske vara svårt att hitta något ställe i Stockholm där man kan lyssna på dem ... tyvärr.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/21 :  07:08:36  Show Profile Send mag a Private Message
Jo jag hade en liten känsla av att det är svårt att hitta dom i butiker. Jag skjuter det på framtiden, eller tills jag "snubblar" på några.

//Magnu
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/23 :  16:23:36  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

om man besäker japan, så lär det nite vara några problem att
finna någon butik som säljer dessa..

fast det är nog inte så att det kryllar av dem i butiker.
gämför med wilson´s dyraste modell..

men det finns många ägare i japan

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/24 :  09:12:32  Show Profile Send markih a Private Message
En fråga till NN: Du verkar ha jobbat en del i PA-branschen. Det finns ju många liknande högtalare som JBL och elementtillverkare, electro-voice, eminence, fane, beyma rcf osv. Är det så att JBL ändå låter klart bäst? (renast klarast, verklighetstroget etc). Finns det tom en del pa-lådor som låter hifi? Och hur låter de övriga?

marki
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/24 :  10:27:39  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

En fråga till NN: Du verkar ha jobbat en del i PA-branschen. Det finns ju många liknande högtalare som JBL och elementtillverkare, electro-voice, eminence, fane, beyma rcf osv. Är det så att JBL ändå låter klart bäst? (renast klarast, verklighetstroget etc). Finns det tom en del pa-lådor som låter hifi? Och hur låter de övriga?

markih,

Usäkta Niklas, om jag oxå svarar på frågan ... kunde inte låta bli

Jag har provat en hel del olika PA element från bl a Electro-Voice, RCF och Beyma. De flesta av dessa element är faktitisk riktigt bra även om jag tycker att JBL's element generellt låter bättre. Vad är det då som är bättre med JBL JBL elementen låter som regel lite renare (låg harmonisk distorsion) och lite mer väldefinierat än andra märken som jag har använt. Jag pratade nyligen med en kille som jobbar både med PA och studio och han kör uteslutande med JBL både i studion och i PA riggarna. Han sa oxå att JBL är klart dyrare än andra märken men att JBL både låter bättre och håller längre vilket i slutänden oftast gör dem billigare på längre sikt.

Huruvida man kan använda PA högtalare för hifi är dock igen lätt fråga. Vissa lådor skulle förmodligen gå ganska bra att använda för hifi men man ska oxå komma ihåg att PA lådor är i först hand designade och byggda för att kunna återge kraftiga ljudtryck. Dessutom så byggs oftast lådorna oxå med avseende på att spara utrymme vid t ex transporter. Detta gör att många PA lådor kanske inte har den mest optimala lådvolymen för det element som sitter monterade i den. Min erfarenhet är att det finns ganska få PA lådor som egentligen fungerar för hifi bruk ...

Däremot ... så passar väldigt många PA element utmärkt till hifi om man bara bygger seriösa lådor och tänker igenom delningsfilter. PA element är oftast designade för att leverera höga ljudtryck med hyffsat låg distorsion. Att använda dessa element till hifi, där effekterna vanligtvis är lägre än i PA sammanhang, kan vara väldigt fördelaktigt eftersom distorsionen minskar vid lägre effekt. Ett problem som jag har upplevt vid användning av PA-element för hifi ändamål är att det är otroligt viktigt att man hittar rätt förstärkare som passar. Motorn på ett PA element är oftast ganska stor för erhålla så stor känslighet och värmeavledningsförmåga som möjligt. Detta gör att stora element (15" till 18") kan generera väldigt höga "backströmmar" vid större konutslag. Om inte nätdelen i slutsteget klarar att hålla emot dessa strömmar så kan antingnen slutsteget gå sönder eller så får man ett "slött" och trist ljud. Man behöver således se PA-elementet, lådan och slutsteget som en enhet när man planerar att använda PA element. Lyckas man med detta så får man ett högtalarsystem som spelar skjortan av många hifi högtalare ...

Läs gärna Drew Daniel's artikel om "The ancient audiophile's quest for the ultimate home system". Ganska kul läsning faktiskt ...

http://www.audioheritage.org/html/perspectives/drews-clues/audiophile.htm

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/24 :  10:43:38  Show Profile Send markih a Private Message
Intressant Neriks!
...det var inte du som använde ett par 2235 i basen?

Har kollat in stig-erik tangens Almighty subwoofer med 2226'or? Verkar j-kla intressanta, tycker jag. Enligt honom (som verkar seriös och kunnig) spelar de skjortan av det mesta i basregionen. Han blev själv mycket förvånad över resultatet (jaja, vi har hört det förut, men av någon anledning tror jag att för en gångs skull ligger en del i detta, kanske för att han verkar just seriös, kunnig och inte så skrytsam. Dessutom finns det ju inga kommersiella drivkrafter bakom hans uttalande). Dock är ju elementwen dyra och lådan stor..

Mvh

marki
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  12:26:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Som Nerik skriver, JBL är byggda för långvarigt bruk, de håller i längden, och är enkla att kona om när det behövs. Deras hifiegenskaper,
ja de är exeptionella.

Jag tycker att JBL alltid verkar ha vart bra på att leda bort värme i sina konstruktioner, värmeutveklingen under en konsert med många tusen watt är rätt stor.

JBL´s arrayprogram är imponerande

Det finns en del andra (2st) PA tillverkare som jag tyvärr glömt namnet på, som jag gärna vill höra. Bla en som använder Aura i sina subwoofers, dock är deras arrayer långt efter JBL´s.

Bara att gå in och titta på deras hemsida, www.jblpro.com så fattar man direkt.

Tangen´s sub verkar helt okej

Man bör komma ihåg det som Nerik säger om backströmmar, kraftiga slutsteg krävs för att hålla PA element på sin plats.

---------
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/24 :  13:20:52  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Intressant Neriks!
...det var inte du som använde ett par 2235 i basen?

markih,

Nej det var tyvärr inte jag ... Jag använder fyra stycken JBL 2242H i mina subwoofers

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/08/24 :  16:50:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Det var jag som använde 2235'or. Jag har inte kvar dom idag men jag saknar dom ibland. Bilder finns under mitt användarnamn.

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  17:57:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Neriks, dina JBL är väl JBL´s dyraste finaste PA basar?
Har inte hittat några andra..

BRL skulle ha 7000:- för en W15GTI puhh.. hehe! Det kan de
glömma.. De kostar 16000:- i vissa länder har jag sett

---------
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  17:59:07  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Neriks, flytar dina subbar luft?
Hur stora konutslag gör dessa du har?

Xm... du vet

---------
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  18:20:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Neriks, kommer du ihåg JBL´s digitala system som kom ut
för några år sedan, de som hade en digitalkontroller,
och digitala slutsteg, 12 år sedan tror jag det är nu.

två 14" basar och biradialhorn..

vad hette de?

---------
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  18:27:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

"The JBL Model 2245H is a professional quality low frequency transducer designed for use in custom studio monitors or other applications requiring high sensitivity and power capacity, as well as extremely low distortion and extended bass response."

---------
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/24 :  18:41:12  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Neriks, dina JBL är väl JBL´s dyraste finaste PA basar?
Har inte hittat några andra..

Niklas Nord,

Ja, de är visst de dyraste PA basarna som JBL har för tillfället. Om man inte ser till enbart basar så är nog JBL 2451H/J det dyraste PA elementet eftersom listpriset på detta element ligger på 16.500:-/st ...

quote:

Neriks, flytar dina subbar luft?
Hur stora konutslag gör dessa du har?

Japp, visst flyttar de en del luft . Går dock inte att spela speciellt kraftigt innan resten av huset börjar självsvänga i takt med basarna . Xmax ligger på 9 mm (one-way travel), 18 mm (top-till-top).

quote:

Neriks, kommer du ihåg JBL´s digitala system som kom ut
för några år sedan, de som hade en digitalkontroller,
och digitala slutsteg, 12 år sedan tror jag det är nu.

två 14" basar och biradialhorn..

vad hette de?

Hmmm, jag förmodar att du inte menar JBL's digitala filter DSC280 eftersom det även gäller högtalare ... Hmmm, du menar möjligtvis inte DMS-1 studio monitorer som visseligen kom 1995? Dessa kunde köras med antingen analog eller digital kontroll-elektronik ... Annar vet jag tyvärr inte vad du menar

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  18:47:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Neriks, det är den jag menade.
Fin, ellerhur.

http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/pro-speakers/1995-dms1.htm

har du hört någon? inte jag.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern

Edited by - Niklas Nord on 2002/08/24 18:49:1
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  18:50:21  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Neriks, är det inte dessa som sitter på cosmonova?

http://www.lansingheritage.org/html/jbl/specs/pro-speakers/1981-4355.htm

plus några fler basmoduler..

---------
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  18:57:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

JBL såklart
2245H

"Our JBL 18" subwoofer is connected to 2,000 watts and has never shown any sign of distress even at peak output,"Audio
"Beautifully and massively constructed cast frame 18" woofers have great power handling and cone excursion capabilities. Low frequencies produced with great authority. Once you've heard those really deep notes reproduced so effortlessly, you'll be spoiled for any other system that can't do the same,"Speaker Builder. "

---------
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  19:11:34  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Neriks, här kommer nått för dig;

http://diy.cowanaudio.com/bass.html

---------
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  19:15:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Sjysst sida dethär;
http://diy.cowanaudio.com/index.html

---------
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  19:22:25  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

nerik, dessa subbar ser inte ut som dina..
hur och vad är skillnaden, ha dessa den andra
"foam" surrounding?

---------
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  21:56:58  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:

nerik, dessa subbar ser inte ut som dina..
hur och vad är skillnaden, ha dessa den andra
"foam" surrounding?

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern

2245 har lavere følsomhet men mer dypbass enn 2242. Forskjellen blir som mellom 2226 og 2235. Jeg mener å huske at 2242 låter bedre lenger opp i frekvensområdet enn 2245.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/25 :  00:03:49  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Niklas Nord,

Nej, tyvärr har jag aldrig fått tillfälle att lyssna på JBL DMS-1. Jag håller dock med om att den verkar fin .

Skillnaden mellan William Cowan's subbasar och mina är att William använder 2245H istället för 2242H som jag använder.

Vår kära vän Frode har helt rätt angående skillnaden mellan 2245:an och 2242:an ... Jag ägde tidigare två stycken 2245:or (eller rättare sagt två JBL B460 som innehöll varsin 2245:a) men var tvungen att sälja dessa i början av 90-talet. Dessa element var bland de bästa 18-tummare som man kunde köpa då. När det sen var dax att bygga nya fronthögtalare så stod valet mellan JBL 2245H eller JBL 2242H. Efter en del test och efterforskningar beslöt jag mig således att satsa på 2242:an till minaa subbasar. Jag måste säga att jag ångrar definitivt inte valet idag ... Personligen tycker jag 2242:an låter aningen bättre än 2245:an. Den har ett renare ljud och verkar ha bättre kontroll än 2245:an även om den kanske inte klarar att gå riktigt lika ljupt som 2245:an. JBL själva anger 2242:an som en direkt ersättare till 2245:an vilket borde borga för att 2242:an ändå klarar att gå tillräckligt djupt ...

Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2002/08/25 :  01:02:42  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:

Jag ägde tidigare två stycken 2245:or (eller rättare sagt två JBL B460 som innehöll varsin 2245:a) men var tvungen att sälja dessa i början av 90-talet. Dessa element var bland de bästa 18-tummare som man kunde köpa då.

JBL solgte 2245H til ca 90US$ inklusive frakt i USA i fjor høst.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000