HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JBL i all ära!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/19 :  17:03:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Lite läsning, en review av deras monstruöst högteknologiska
nya bashögtalare.. http://www.jbl.com/car/HotNews/6422_eprint.pdf

Är det någon som suttit i en biograf som INTE haft JBL?

Denna skvallrar ju om att det sitter JBL i biografen,
den har ni nog sett tidigare: 3310 heter den, och är
en surround med en åtta" och en titandome av den högre klassen.

Inte heller helt sällan skakats om av häftig bas;

kanske har ni hört ett mkt vackert ljud;

..från en sådan?

Eller kanske någon vart på Cosmonova där 14st stora "studiomonitorer"
spelar för dig, självklart från JBL..

Nu öven till bil, Crown och JBL går ihop och tillverkar världens kraftigaste bilslusteg 10 000 watt skall det kunna peaka, 6000watt kontinuerligt.

Kan kanske vara intressant att koppla till deras bas;

Det är en 12" och det finns en större 15" men den har jag ingen bild på, den är större:)

jag ÄLSKAR JBL, vilket märke..

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern

Edited by - Niklas Nord on 2002/08/19 17:28:48

Edited by - Niklas Nord on 2002/08/19 17:35:0

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:00:22  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

jag ÄLSKAR JBL, vilket märke..

Niklas Nord,

Hehe ! Du gör det va'? Det är lätt att gilla dessa "monster" om man upplevt dem ...

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:10:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

JBL i all ära..

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:15:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Mer JBL

JBL K2 kommer här..

Och dessa sitter innuti;

---------
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:42:50  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Mer JBL

Niklas Nord,

Härligt! Är det dina K2:or

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:47:21  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Är du galen? Vet du vad de kostar, över en miljon har jag för mig..

---------
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:52:38  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Är du galen? Vet du vad de kostar, över en miljon har jag för mig..

Förmodligen ... Men man vet ju aldrig ... !

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:19:06  Show Profile Send David A a Private Message
Ja ni pojkar, ni JBL frälsta har då verkligen hittat varandra. Ta inte illa upp, men K2 är förjäkla ful tycker jag

"THE LEADER IN AUDIO ENGINEERING"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:23:29  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Ja ni pojkar, ni JBL frälsta har då verkligen hittat varandra. Ta inte illa upp, men K2 är förjäkla ful tycker jag

David A,

Nejdå, det är nog ingen som tar illa upp här inte . Faktum är att jag inte heller tycker utseendet är något speciellt, men den låter ruskigt bra om dessa högtalare ... och det räcker visserligen ganska bra för mig

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/19 :  22:08:35  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Anledningen till att jag inte har JBLhögtalare är,
att jag bor varken i en biograf eller en bil.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/08/19 :  23:58:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
K2 är en av dom där högtalarna man bara drömmer om att äga. Jag har lyssnat på dom flesta av dom olika modellerna men inte den senaste som
Niklas visar. Jbl i bio sammanhang är bara sååå rätt ! Tyvärr så fläskar dom på för mycket för mycket på Royal i malmö. Jag vet inte riktigt vad dom spelar på för saker men Lab e med iaf.

Jag hoppas verkligen att dom dumpar den Danska tillverkningen o börjar i USA på dom lite bättre modellerna. Annars finns det ju 4400 serien kvar.

Ha det bäst
Johan

Ha det bäst
Joha
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/20 :  00:10:21  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Jag hoppas verkligen att dom dumpar den Danska tillverkningen o börjar i USA på dom lite bättre modellerna. Annars finns det ju 4400 serien kvar.

johan_björklund,

Du är lite förtjust i 4400-serien va' ?

JBL Pro högtalarna (som t ex biografhögtalarna m.m) byggs faktiskt i USA. Konsumenthögtalarna byggs däremot i vårt kära grannland Danmark. Jag tycker visseligen inte att de högtalare som tillverkas i Danmark är specielt dåliga.

Problemet för JBL är väl egentligen att märkets konsumenthögtalare inte finns representerat bland riktig high-end, förutom K2 då eller möjligtvis JBL Synthesis. Jag har dock för mig att K2 varken marknadsförs och säljs i USA vilket gör att JBL håller på tappa greppet rejält, även på hemmaplanen. JBL Professional däremot jobbar dock fortfarande med utveckling och tillverkning av högkvalitativa högtalare för PA- och studio-bruk. Detta är dock en marknad där man fortfarande är en av de ledande aktörerna.

Edited by - neriks on 2002/08/20 00:10:3
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2002/08/20 :  01:04:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Visst så vet jag att allt Jbl pro hittar på kommer från USA , vad tror du om mig va !

K2-s-5500 och s-9500 görs än faktiskt , men bara på beställning.
Men om JÄTTE modellen m-9500 görs än vet jag inte.

Och visst är det så att deras Pro division är det viktigast.
Sen som du säger att antingen gör dom dunka dunka låder eller riktigt seriösa saker ingen har råd med.
Av dom nya modellerna så är Ti2k ok men dom andra 2 modellerna förtjänar inte att kallas för golvare !

På hembio fronten har dom tydligen lagt ner mera krut.
Performance eller Ht har jag inte lyssnat på , tror inte att dom säljs i Europa. Misstänker att det vi där pratar om
Hembio i den tunga skolan. Syntesis nämner jag inte ens , DYRT !

Och visst är jag barnsligt förtjust i 4400 serien !
I mina öron har dom allt som behövs , det krävs en del jobb innan alla bitar faller på plats , men har man rum för dom så ujj ujj ujj

Jag har ett par 4412 hemma , men drömmen är ett par 4425,4430 eller 4435.
I 4425 sitter förövrigt en av dom bästa 12" som har gjorts.

Men allt det där får jag bara drömma om , mina ormar tar ganska mycket tid o pengar dom med.
Fast Neriks har sett till att hifi nerven har vaknat igen , frugan kommer att strypa mig ;-)

Bifogar en dreggel bild till dom som inte har en aning om vad 4400 serien är för nått.
Det är den undre bilden , den visar 4430 o 4435

Ha det bäst
Johan

Edited by - johan_björklund on 2002/08/20 01:07:3
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2002/08/20 :  01:51:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Förlåt så jätte mycket men jag kan inte låta bli
Här orginal modellen av K2 med modell betäckning S-9500
Bestyckat med 14 eller 15" , kommer inte riktigt ihåg.
Både bas o diskant var speciellt framtagna.
Trillade in med dunder o brak på marknaden i början av 90 talet

En mindre modell med betäckningen s-7500 kom åxå

Sen släpptes en "liten" modell av K2 med , modell betäckning s-5500.
Här är det 12" i basen istället för 14/15"
Är ganska säker på att det är samma element som sitter 4425.
Har förövrigt samma 12" i mina egna Jbl
2214H heter den
Den här modellen kom på mitten av 90 talet.

Gör man något litet så måste man göra något stort med !!
Så man utvecklade orginal modellen till M-9500.
Det är en förbättrad S-9500 med en annan avstämning av lådan bla.
Den blev tydligen väldigt lyckad men förstor o för tung.

Ha det bäst
Johan

Edited by - johan_björklund on 2002/08/20 01:54:2
Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/20 :  02:07:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Hehe ni är tokiga
För mig med _lite_ mindre plånbok så undrar jag om ni har lyssnat på deras Xti 100, har lyssnat lite snabbt på dom och jag fick rätt bra intryck, ska dock lyssna på dom igen lite mer seriöst. Jag hade tänkt och lira en del typ,,,humm tracy chapman, dire straits å lite sådan sorts musik. även lite jazz och så vill jag kunna dra på Kent också :)...sen självklart till hemmabion. Där har jag lyssnat desto mera på dom och dom lät väldigt bra på det området.

/mvh s.p.

ps. ngn lyssnat på stativarna Xti 20 ?....ds

MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/20 :  08:00:50  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
johan_björklund,

Har du fått tillfälle att lyssna på någon K2:a någon gång Jag fick faktiskt stifta bekantskapen med ett par K2 S-9500 för några år sedan när vi utvärderade monitorhögtalare till en musikstudio. K2:orna lät kanon men var för dyra ...

quote:

Visst så vet jag att allt Jbl pro hittar på kommer från USA , vad tror du om mig va !

quote:

Jag pratade nyligen med en japan som var väldigt intresserad av mina trähorn. Han nämnde att han nyligen beställt en M-9500 från JBL i Japan. Han var dock väldigt dålig på engelska samtidigt som min japanska är inte den bästa ... så jag fick aldrig något riktigt svar på vad han tyckte om sina K2:or ...

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/20 :  08:10:38  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Hehe ni är tokiga

Stefan Persson,

Ja, man är nog lite galen ... i.a.f säger min fru det till mig ibland

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/20 :  10:36:59  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

snyft..

---------
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/20 :  14:01:21  Show Profile Send mag a Private Message
quote:

Jag pratade nyligen med en japan som var väldigt intresserad av mina trähorn. Han nämnde att han nyligen beställt en M-9500 från JBL i Japan. Han var dock väldigt dålig på engelska samtidigt som min japanska är inte den bästa ... så jag fick aldrig något riktigt svar på vad han tyckte om sina K2:or ...

Du kanske ska föreslå ett byte

//Magnu
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/20 :  15:18:23  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Du kanske ska föreslå ett byte

mag,

Ja det vore inte dumt det !!!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/20 :  15:27:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej NN!

De där Halcro dm 62( eller vad de nu heter??)-slutstegen ser ju även de ut att vara.........
....helt OK!

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/20 15:30:0
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2002/08/20 :  15:47:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:

johan_björklund,

Har du fått tillfälle att lyssna på någon K2:a någon gång Jag fick faktiskt stifta bekantskapen med ett par K2 S-9500 för några år sedan när vi utvärderade monitorhögtalare till en musikstudio. K2:orna lät kanon men var för dyra ...

quote:

quote:

Johomänsan har han det !
Ett flertal gånger , både S-9500 , s-7500 och s-5500.
Det var inte så länge sedan jag lyssnade på s-9500 nere i tyskland.
Det är ganska lustigt hur ens ljud minne fungerar , allt satt där det skulle.
Lyssnings trötthet existerar inte med K2
Det var med sorg i hjärtat som jag åkte hem igen.
Nån som vet hur många det finns i landet ?
Nästa mål blir att få sig en lyssning på den senaste modellen.
Jag hörde nått rykte för ett par år sen om aktiv drivning till K2.
Nån som vet eller var det kanske bara en special beställning
av en tokig japan (neriks polar ?)
Men tyvärr så ligger dom i en sfär som är utanför min verklighet.
Men ett par 4430 , 4435 är inte så svåra att hitta. Plus att dom är inte så där löjligt dyra heller.

Vi får väl se vad framtiden hittar på , ska nog våldgästa Neriks i helgen. Tar källarnycklen o låser in mig
Var bodde du nu igen

Ha det bäst
Johan

Edited by - johan_björklund on 2002/08/20 15:48:3
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/20 :  16:18:23  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Vi får väl se vad framtiden hittar på , ska nog våldgästa Neriks i helgen. Tar källarnycklen o låser in mig
Var bodde du nu igen

johan_björklund,

Hehe ... K2 är verkligen schyssta högtalare! Synd bara att det inte är så många som verkligen har hört dem. Har man dock lyssnat till dem vill man inget annat än HA DEM !

Har du vägarna förbli så är du hjärtligt välkommen .

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/20 :  18:06:41  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Ja det vore inte dumt det !!!

Synd bara att dina är snyggare, fast det kanske du kan leva med

//Magnu
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/20 :  19:24:12  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

Synd bara att dina är snyggare, fast det kanske du kan leva med

mag,

Tack för komplimangen ! I detta fall så skulle jag nog faktiskt kunna leva med det ... Dessutom så kan man ju alltid bygga nya trähorn ...

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/20 :  20:40:39  Show Profile Send mag a Private Message
Du kanske skulle kunna föreslå det för japanen, han får sina till fixade utsendemässigt och du får ett par K2or.....han verkar ju ha gott om pengar och prova kostar ju inget

Måste säga att jag blev duktigt sugen på horn högtalare när jag såg dina, det gäller att få till det lika bra dock.

//Magnu
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000