HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 krell kav 300i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/13 :  16:39:55  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Självklart, Krell har förmodligen tvingats anpassa sitt pris efter prestanda denna gång?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/13 :  16:45:25  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ja, eller så har man anpassat komponentkvalitèn...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/13 :  20:03:15  Show Profile Send sirväs a Private Message
tycker ni jag skall slå till på en ny 300iL för 25kkr? eller skall man hellre sikta in sig på den nya modellen 400xi?? Presterar krellen för 25kkr vad andra förstärkare (nya) i den här klassen presterar,dvs är den prisvärd???
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/13 :  20:29:21  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
tycker ni jag skall slå till på en ny 300iL för 25kkr? eller skall man hellre sikta in sig på den nya modellen 400xi??

OM du ska ha en Krell skulle MITT råd bli att satsa på 300:an..sen kan man diskutera om den är bäst i prisklassen eller inte.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/13 :  20:36:40  Show Profile Send sirväs a Private Message
Du menar iL :n då eller. För det är väl ändå skillnad mot den gammla i modellen?? iL en skall vara mer dynamisk har jag hört...

Det finns tydligen också en MkII modell av 300i:n, dvs de tillv. efter 1999. Stämmer det?? ngn som vet??
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/13 :  20:58:26  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har hört att det är en del som föredrar ljudet hos 300i JMF med 300il. Jag har oxo läst en test där 300 il hadde tendens till att låta ljust men jag har inte själv hört detta. Det var ngn av dom engelska HiFi tidningarna

I alla fall har båda en liten finess som jag tycker är oerhört bra nämligen att man med en liten omkopplare innuti som gör att man kan köra dessa apparater som enbart slutsteg.

Detta är bra för att då kan man köpa ett riktigt bra försteg och köra med krellen som slutsteg och sedan uppgradera slutsteget till ngt bättre så småningom ( kan bli svårt ) eller ha den som ett slutsteg i en surround anläggning. Jag kör nu med Bryston BP 25 som försteg med 300 som slutsteg med mycket lyckat resultat.

Jag tror tyvärr för mig att 300i kryper ner yttrligar i pris nu när Krell kommer med den nya modellen och 300 il försvinner.

Jag skulle inte tveka att köpa en begangnad 300i det är väl värda pengarna

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/08/13 :  21:06:41  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

KAV 400Xi har motsvarande kvalitet på de ingående komponenterna som sin föregångare KAV 300iL. Man har lyckats sänka priset genom att effektivisera tillverkningen och pruta ner priserna hos sina underleverantörer med hjälp av argumentet bättre tjäna lite mindre per enhet men sälja fler.

Så ni som spekulerar om att Krell skulle ha satt i enklare komponenter i KAV 400Xi än i föregångaren KAV 300iL, kan sluta med detta nu

Mvh

Björn Wiman
Audionord AB

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/13 :  21:56:58  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Du menar iL :n då eller

Ja.

Och Björn..inte jag väl

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Festis
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/08/14 :  22:58:32  Show Profile Send Festis a Private Message
Hej alla

Jag är ny på Forumet, men kunde inte hålla mig nu eftersom jag har varit intresserad av en Krell så länge jag kan minnas

Menar du Björn att den nya Krellen (400 Xi) är bättre än 300iL och att man har lyckats att pruta ner priset på komponenterna 20000kr Har alla mellanled oxå gått med på detta ?

Är den fortfarande tillverkad i USA eller gör dom en "Red Rose"

mvh Lars
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/08/15 :  11:57:24  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Festis,

Priset har gått mer från 49 000:- till 33 000:- alltså 16 000:-. Man tillverkar förstärkaren i sedvanlig fabrik, men som jag tidigare nämnde, har man effektiviserat tillverkningsprocessen, (man använder samma mekaniska delar som till KAV 280P bl.a), och pressat priset hos sina underleverantörer. Sedan får man inte glömma bort den något mer gynnsamma dollarkursen...

Resultatet har blivit en förstärkare som låter ännu bättre än sin föregångare samtidigt som den blivit ca 30% (!) billigare.

Mvh

Björn Wiman
Audionord AB

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Festis
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/08/15 :  12:59:18  Show Profile Send Festis a Private Message
quote:
Priset har gått mer från 49 000:- till 33 000:- alltså 16 000:-.



Esoterisk hifi säljer ut Krell KAV 300iL med följande text: (copy direkt från sidan)
....................................
SOMMARERBJUDANDE
KRELL 300iL (bara 1 kvar) ( CD kan köpas till )
Ny pris: 52000kr
Ditt pris: 27500kr
Klicka här för att maila oss!
......................................

Där står ju att aktuellt pris är 52000:-? inte 49000:- eller är jag fel ute (eller är det Esoterisk ), tyckte bara det lät konstigt?

Björn Har du några uppgifter på hur mycket den nya Krellen (400iX) väger? Specar etc.?

Var i USA tillverkas den?

mvh Lars

Edited by - Festis on 2003/08/15 13:00:37
Go to Top of Page

alexandar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:05:14  Show Profile  Visit alexandar's Homepage Send alexandar a Private Message
HPW:

"Jag har hört att det är en del som föredrar ljudet hos 300i JMF med 300il. Jag har oxo läst en test där 300 il hadde tendens till att låta ljust men jag har inte själv hört detta. Det var ngn av dom engelska HiFi tidningarna

I alla fall har båda en liten finess som jag tycker är oerhört bra nämligen att man med en liten omkopplare innuti som gör att man kan köra dessa apparater som enbart slutsteg."

Det vore tråkigt om 300il lät sämre än 300i men det är inte omöjligt
iof. Jag tyckte dock att 300i (med originaloperationsförstärkarna)
lät lite för ljust för min smak.

Beror visserligen på vad man har för hötalare men jag tycker själv att de nyare krellarna är lite för ljusa och väl iskallt analytiska
och det är också därför jag behållt mitt gamla KSA-100.

Frågan är då inte om det är mkt bättre att köpa en förstegs-slutstegskombination som är 10 år gammal och typ få 60 kg highendkomponenter mot en ny 12 kg integrerad med fjärr.

Jag hade iaf inte under omständigheter ens funderat på att byta ut mitt över 10 år gamla KSA-100 och Pam 1 mot en ny Krell KAV 500i eller KAV 400xi.

Man skall ha klart för sig att förstärkarteknologin är över 100 år
gammal och att något revolutionerande egentligen inte hänt i grunden.
De man nu försöker att att göra så billiga komponenter så bra som
det bara möjligt gör med så små kompromisser som det är möjligt.

Förstärkare består till sin största del av klassik hårdvara
som kostar om man vill ha kvalitet. Det finns komponenter som
har samma funktion varav den billigaste kostar 5 öre och den dyraste
typ 100 kr.

Ration mellan materialkostnad och slutligt pris ökar hela tiden.
Säg att för 25 års sen kunde ett slutsteg som kostade 1000 kr i rent
material säljas för 2500 kr. Idag är det snarare så att Ration är
MINST 10-20 x materialkostnanden och denna ratio ökar för varje år.

Inom många områden vilket även gäller HIFI använder man både omedvetet och medvetet billigare komponenter som inte har sämre funktion men som har begränsad eller otillförlitlig livslängd.
Typexemplet är väl diskmaskiner som där alla komponenter är
helt slut efter 8-10 år. Det kanske inte spelar roll på en diskmaskin
men på en HIFIprodukt är det inte lika tilltalande.

Ser detta fenomen särskilt på högtalarsidan. Nya högtalare från
samma tillverkare och i samma prisklass är byggda av långt billigare
komponenter och låter ofta till förvåning SÄMRE än sina föregångare.
Vad jag vill ha sagt är att man skall betänka detta vid nyköp och
inte köpa en ny modell i tron att den är bättre utan först och främst lyssna på båda och hellre köpa den utgående modellen tillstarkt rabatterad om man inte upptäcker någon skillnad i prestanda. Eller gärna köpa en begagnad ännu billigare



Kan dock tipsa om att Esoterisk hifi i uppsala säljer en
Krell 300il för 27 500 kr (kanske t.o.m finns nån prutmån)
och Krell 400xi uppskattningsvis 30.000 kr (uppgivet pris 33 tkr men man uppmanas att ringa om pris)

http://www.esoterisk-hifi.se/customer/price.asp




Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:17:23  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Jag tyckte dock att 300i (med originaloperationsförstärkarna)
lät lite för ljust för min smak.


Jag tror att Op sitter i försteget och detta använder man inte om man kör 300i som enbart slutsteg. Jag tror att försteget ev kan vara lite svaga länken i 300i

Slutsteget i 300i är väldigt bra om man fixar med rätt uppställning och kablar & nätkablar.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

alexandar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:23:32  Show Profile  Visit alexandar's Homepage Send alexandar a Private Message
Japp. OP sitter i försteget. På original KAV-300i har man möjlighet att på RCA-ingången S3 koppla om en switch som sitter inuti förstärkarn som gör att ingående signal på denna ingång går direkt till slutsteget. Originalet har dock inga balanserade Pre-ut eller main-in vilket dock mitt moddade har
Go to Top of Page

Festis
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/08/16 :  21:58:31  Show Profile Send Festis a Private Message
Björn Jag vill inte verka tjatig men vad är det som är nytt på den nya Krellen? Jag ser en volympott och bättre kontakter, sen är den identisk med den "gamla" 300:an.
quote:
har man effektiviserat tillverkningsprocessen, (man använder samma mekaniska delar som till KAV 280P bl.a), och pressat priset hos sina underleverantörer.
Och på så sätt pressat priset 19000:- (Esoterisk riktpris). Det måste ligga en hund här någon stans




quote:
Man tillverkar förstärkaren i sedvanlig fabrik

Var i USA ligger den ( reser en del i jobbet och man kanske kan ta vägen förbi )


mvh Lars
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/08/19 :  11:19:48  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Lars,

Krells fabrik ligger på följande adress:

45 Connair Road
Orange, CT 06477-3650
USA

Kontakta dom någon dag innan din tänkta inspektionsresa, då de flesta tillverkare vill ha möjligheten att förbereda studiebesök.

Då jag inte budgeterat KAV 400Xi, kan jag inte svarar på hur stora reduceringar man uppnått kostnadsmässigt

Men faktum är att man vinner kostnadsmässigt på att använda samma chassiedelar till fler modeller. Volymen ökar och detta leder till ett lägre produktionspris per enhet. Att man dessutom omförhandlar priser med underleverantörer på ingående delar som chassie, transformatorer och kylflänsar, påverkar slutpriset påtagligt.

Kombinera detta med en effektivare produktion och en lägre dollarkurs och plötsligt har du åstadkommit en markant prissänkning.

Mvh

Björn Wiman
Audionord AB

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000