HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Martin Logan Clarity// Scenario
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2003/08/11 :  17:44:21  Show Profile Send primere a Private Message
Hej

Funderar på den "tunga hifin" nu Martin Logan någon som lyssnat på Scenario eller Clarity, och som kan svara på en enkel fråga får man valuta för pengarna jag själv har aldrig lyssnat till elektrostater men i hifi världen går det bara inte att missa namnet Martin logan, Tipsa mig gärna jag är er ideel öra eller vad man säger

primere
Member

447 Posts

Posted - 2003/08/11 :  19:37:29  Show Profile Send primere a Private Message
Ingen som vill svara eller är det ingen som lyssnat?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  12:13:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har inte lyssnat till de modeller du frågar om så jag har inte mycket att säga om just dom, men jag har lyssnat till Martin Logan en del under åren och hadde nog större förtroende för dom tidigare. Vet inte om dom blivit sämmre på senare år eller om andra har blivit bättre, men jag är inte lika imponerad idag. Visst är dom spektakulära och maffiga i ljudbilden men dom saknar känsla och närvaro. Sen så är dom jobbiga när det gäller rum ( gäller alla elektrostater och magnetostater ) och så tycker jag inte man lyckats perfekt i kombinationen elektrostat och dynamisk bas.

Så jag skulle nog säga att visst ska du lyssna, men var kristisk och lyssna på lite annat oxå, gå inte bara på att det är ett kännt märke, utan fastna för dom för att du gillar ljudet.

/M
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/12 :  12:44:35  Show Profile Send Sanoj a Private Message
För att få till bra ljud med ML krävs paneler som är lite större än de uppräknade..ett tips är att kolla på ett par beg. ML SL3.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2003/08/12 :  13:41:44  Show Profile Send Totem a Private Message
Till skillnad från många andra tycker jag att ML har lyckats relativt väl med integreringen mellan bas o övriga register. Det var i varje fall inget jag upplevde som besvärande på de Martin Logan Aerius i som jag hade i min ägo ca 1 år.

Vad som gjorde att jag till slut bytte in dem var problem med dåvarande lyssningsrum och den otroliga irritation det hela tiden innebar att tvingas sitta exakt i mitten. Flyttar du skallen 2-3 decimeter så faller hela stereoperspektivet ihop...

Detta ska visst ha blivit något bättre på nyare modeller, men exempelvis SL3-orna lider av samma fenomen..

Finfina högtalare annars, men rätt trögdrivna.

/Thomas

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/12 :  13:57:54  Show Profile Send Staffan a Private Message
Integreringen på dom nya är bättre än dom
gamla men personligen tycker jag inte att
det var så dåligt förut heller.
Tycker att det finns mängder av dynamiska
högtalare som har större problem då det
många gånger ska delas av i ett betydligt
känsligare område.
Jag har lyssnat på många av deras modeller
och jag tycker att dom små panelerna inte
räcker till riktigt.
Håller med Sanoj,leta efter SL3.

Edited by - Staffan on 2003/08/12 14:07:50
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2003/08/12 :  16:47:02  Show Profile Send primere a Private Message
okey man får tacka för alla tipsen, och jag har det stereoperspektiv problemet idag att bilden rasar samman om man flyttar skallen.
Så det kändes lite som om majoriteten var överens om att panelen var för lite och att sl-3an var mer att rekommendera.
Får ta detta till mig och lyssna lyssna och lyssna, problemet är att jag varit sugen på en elektrostat ett tag nu....... what to do
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/12 :  16:56:01  Show Profile Send brumel a Private Message
När det gäller elektrostater finns bara en. Quad ESL. Men först måste du ha ett slutsteg av modell större. Quads slutsteg kan vara värda att kolla upp. Samma gäller Martin Logan. Kraftigt slutsteg.
Clarity skall jag titta lite närmare på själv.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/12 :  17:15:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag lyssnade på Calrity i hos Ågrens nu i helgen, mycket trevliga högtalare! Trivs nog bäst i lite mindra rum antar jag. Ljudet var mycketr detaljerat och luftigt men även dynamiskt, en högtalare i min smak. Sen har jag ju inte lånat hem dem så någon djupare analys än detta kan jag inte ge.


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/12 :  17:16:53  Show Profile Send €riC a Private Message
Quad ESL909 kanske kan vara något annars. Eller någon Magneplanar modell kanske. Har inte någon erfarenhet av dessa själv, bara ett par exempel på andra tillverkare.
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2003/08/12 :  18:54:10  Show Profile Send Totem a Private Message
Primere: Du kommer att upptäcka att SL3 lider av samma fenomen som det jag beskrev. Nyare modeller är bättre, men det torde vara rätt tydligt ändå. Det är nog tyvärr något du får leva med om du är ute efter elektrostater.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/12 :  20:56:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tycker du att de låter bra så skall du köpa den som passar ditt rum. Absolut.

men

(nu kommer jag få smisk på fingrarna)

Jag har inte hört en enda Logan som låter bra med min musik! De är helt underbara med mycket gles musik typ enskilda instrument (ej piano) och röster men så fort många ljud skall samsas i samma ljudbild ramlar allt ihop och detaljerna försvinner. Tycker jag alltså.
I komplexa ljudbilder blir det bara grötigt vilket blir mycket tydligt om du kan jämföra med en annan högtalare vid samma tillfälle. Tycker jag alltså.
Något måste vara konstigt med konstruktionen som har denna egenskap, jag har mina misstankar men eftersom jag inte vet tillräckligt så håller jag tyst.

När jag tar mod till mig och vågar säga det här brukar det alltid komma fram personer som hör samma som jag. Några som inte håller med också...


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:22:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag lyssnade till Ascent för ett tag sen och måste nog säga ( lite osäkert dock ) att SL3 var bättre !! men som sagt det var ett tag sen jag hörde SL3, men så himla roligt var det inte...

Men som nån sa så har dom ett problem med det där att rör man sig uppåt eller i sidled så rasar ALLT ( nja, nästan.. ), detta fenomen har inte dynamiska högtalare lika mycket och därför föredrar jag sådana..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000