Author |
Topic |
|
TinituZ
va?
126 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 13:35:06
|
Jag har läst att man ska plocka bort "mute-transtistors" på Marantz CD17mk2. Någon som vet vad det handlar om och vill förklara? Vad är det för transistorer man vill ha bort, varför vill man plocka bort dem och varför är de monterade från första början?
/ Jonas |
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 13:53:28
|
Troligtvis små FETar som sitter direkt på insignalen. Under uppstart och vid frånslag av förstärkaren används dessa för att jorda ingången så att inga klick och popp hörs i högtalaren. Måste dock ändå kompletteras med relä på utgången.
Varför man skall ta bort dem är en annan femma. De belastar väl insignalen kapacitivt men det borde inte vara speciellt mycket. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 14:36:06
|
Nja, det är snarare vanliga bipolära transistorer, vanligen två stycken efter varann, som kortsluter utgången. Dessa är ganska harmlösa eftersom de inte har någon audiosignal igenom sig (endast kapacitivt, några pF). Enda haken är max 5-7 V toppvärde, om det inte är specialtransistorer med extra högt Vbe, reverse. Tweaksam tweak måste jag säga fast det gör inget att ta bort dessa om du kan stå ut med ett popp vid till- och frånslag. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2003/08/11 14:38:28 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 17:06:00
|
Hej, tog bort dom ur min CD63, hördes ingen skillnad, och inga poppar heller, ta ur utgångskondingarna istället, eller byt dom mot bättre (Black Gate?) mvh t |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
|
Topic |
|
|
|