HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Metallrör till en Flexy-variant?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/08/09 :  10:58:44  Show Profile Send matson a Private Message
Tjena!
jag behöver få tag på metallrör som skall användas istället för gängade stänger till en flexy-bänk.
Finns det aluminiumrör med invändiga gängor att köpa nånstans?

Ett annat alternativ skulle ju vara att köpa typ bordsben, men dom enda jag har sett, har varit någon kromad variant och det funkar inte. Någon som sett några med en matt yta?

Mvh

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/09 :  11:24:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har inte IKEA något bordsben som passar?
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/09 :  12:36:28  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
tips: kolla i VVS butiker. förvisso oftast rostfritt (snordyrt) eller vanligt "bonnajärn" i rör. Kan finnas med invändig gänga, men jag tror att det är ovanligt.

annars köp en muff (rörstump med invändig gänga) och limma, svetsa, borra,skruva fast innuti Al-röret? Al-rör kan du nog hitta i välsorterade järnaffärer.

Tips: www.metallvaruhuset.se för boende i Malmö, götet och stockholm. de har det mesta i metallväg och man kan även köpa kapbitar av stål, Al, mässing, Cu för ett jädra bra pris, speciellt
fem i fyra en fredag.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/08/10 :  13:21:15  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
matson: kan du inte gänga röret själv? aluminium är ju väldigt lätt att bearbeta.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:09:23  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
matson,

Kan du inte använda en vanlig gängad stång och sedan "klä" den med ett vanligt rör utanpå

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/08/11 :  10:16:44  Show Profile Send Jonas a Private Message
neriks! Precis min tanke. Om man inte hittar ett rör som passar 100% på stången (dvs att det är lite för stort invändigt) kan man ju lägga en tejp eller nåt på stången i lagom tjocklek tills det nyper...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/08/11 :  15:27:02  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
En annan sak som du skulle kunna göra...

Kör med rostfria mejerirör (snygg finish) i dimensin DN 50 som du svetsar på lock (som är gjorda av 3-4 mm rostfriplåt) i ändarna. I det ena locket borrar du hål i centrum som du sedan gängar invändigt (tex med M12 eller M19 el. dyl). I det andra locket gör du likadant, gängar i passande gängstav och svetsar fast det. Gängstaven bör "sticka ut" så att den är bänkskivans tjocklek plus ca. 20 mm el. dyl.

Det rostfria röret är sedan väldigt enkelt att polera upp med en rondell av lämpligt slag (för att få en matt och snygg yta).

Vips så har du ett flexy bord som är något snyggare än den varianten med enbart gängstav :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000