HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fick nån Zappulse att funka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/11 :  00:18:34  Show Profile Send oliver a Private Message
Läste för ett tag sedan hur några hade problem med Zappulse byggena.Fick ni dom att funka?vågar man köpa en byggsats?
/////////////Sven-Åke

Skeptiker

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/11 :  00:41:31  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det tror jag säkert om du bara kan få dit rätt komponent på rätt ställe. Ganska många byggsatser är sålda om jag har förstått det rätt.

Du kan ju också mejla Lars Clausen och höra om vad de vanligaste misstagen är.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/08/11 00:43:10
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/08/11 :  06:20:31  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag fick min att fungera, och hade inga större problem förutom att jag behövde bygga en buffer. Kolla så ditt föresteg passar ihop, det var ju någon annan här som hade problem för ett tag sedan.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/08/11 :  07:54:57  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo jag har haft stora problem med mitt Zappulse. Det har hela tiden funkat utmärkt med inlånade transistorförsteg från Cain och Elektrocompaniet men med mitt rörbaserade Copland har det varit mängder at problem i form av tjut och brum. Nu spelar det rätt ok med den "adapter" jag har mellan Coplandförsteget och Zappulseslutsteget.



Ljudmässigt måste jag säga att Zappulse spelar bra. Men det känns lite som om det forfarande är prototyper LC Audio säljer. Sedan är det lite trist att man inte hinner mer än köpa sina moduler så kommer det en ny version.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/11 :  09:31:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har en svag känsla av att ICE-modulerna är några strån vassare. Bara det faktum att Lars Clausen inte hade något utgångsfilter visar kanske att det finns mycket att göra. Nu har han petat dit ett stort filter så det är alltid något.

Det som saknas är fullständig kontroll över utstrålad energi som då gör att vissa anslutna enheter inte mår så bra. Jag har stor respekt för utstrålad HF-energi sedan jag pysslade med min DAC ... som var en finfin sändare.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/08/11 09:34:50
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/11 :  16:49:40  Show Profile Send AndersP a Private Message
peranders: Såvitt jag har förstått har Zapparna alltid haft ett filter. Det har alltid bestått av en mkp och en spole. I början användes luftlindat, men nu är det en pulverkärna med några varv högtalarkabel. Man lyckades genom kärnspolen sänka utstrålad HF ca. 30 ggr. ( information från bägge byggböckerna )
Om jag har misförstått vill jag gärna veta hur det egentligen förhåller sig då jag är presumtiv spekulant.
Det du skriver om utstrålad HF är orsaken till att jag inte tort göra slag i saken. Det är historier ute på nätet om störningar på radio och tv som stått i samma rum som påslagna moduler. Man vet däremot inget om hur dom varit implementerade, med eller utan apparatlåda i stål osv.



Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2003/08/11 :  17:55:18  Show Profile Send zahnn a Private Message
Det ska inte vara några problem med att få det att funka bra...

Enda problemet med mina moduler var att de inte startade upp direkt, utan man fick skruva upp volymen tills de startade med en skräll... Problemet fixat med motstånd och zenerdiod enligt problemsidan...

Strömförsörjningen (egenbyggd), har dock klyddat lite. Den ger lite mycket spänning (+/-67V istället för +/-60V. Idé någon?)...

Det kan vara lite problem med störningar mellan modulerna men det kan man fixa med lite skärmning... Det är ju folk som bygger med 6-8 moduler i samma kabinett, och de får det att funka. Räkna med lite tweekande, men bra blir det tillslut...

Jag byggde dem som monoblock för att dra nytta av att det är så små kort, så mina små zappar blir bara 222 x 146 x 106 mm (DxBxH). Som ett A5 i botten alltså...=o)

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/11 :  18:42:31  Show Profile Send AndersP a Private Message
zahhn: Vilken version av pulsarna har du? Luftlindat eller kärna i spolen?

Jag tror att det är niemaproblema med spänningen, speciellt med den nyare versionen. Den kör dom ju upp i över 70 V efter vad som stod i databladet. Den gamla versionen hade ett max på 63 v, men det tror jag går fint ändå.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/11 :  22:37:58  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag tror att jag misstar mig angående filtret men hur mycket seriös skärmning behövs egentligen? Luftlindad oskärmad spole måste vara en finfin sändarantenn. Får man in störsignalerna på en vanlig radio? Illa i så fall.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/08/12 :  01:36:06  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag tror att anledningen till att det var max 63V förut är att det satt två 63v elektrolytkondensatorer där, nu är det polypropylen. Jag vet inte hur det är med "transistorerna"(ingen aning om vad det är (3st TO-220)) om de klarar mer än 63V.

Själv har jag inga problem med störningar, förutom lite störning mellan zapparna, men det löser man genom att vrida lite på spolarna.

Jag har v2.0 nu och har haft 1.nånting(luftspolarna) och det var inge problem med de heller, förutom lite mer störning mellan zapparna.

Edited by - Lash on 2003/08/12 01:38:25
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/12 :  16:22:55  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag vet i alla fall en sak. LC,s egna anställda kunde inte använda FM-tuner med innomhusantenn ( dipol ). Här var det centralantenn eller kombinationsantenn utomhus och dubbelskärmad antennkabel som gällde, även med de nya modulerna. Det rekommenderades dessutom å det starkaste att använda helt omslutande apparatlåda i magnetiskt material. ( järn eller mu-metall )

Allt ovanstående saxat från LC,s Q&A-sida.

peranders: Hur mycket seriös skärmning som egentligen behövs har jag ingen aning om. Har ingen lust att ta reda på det genom experimentering heller. Hoppas på att andra har lust med det.

Jag hörde på diyaudio.com att LC audio gått i konkurs och satts under tvångsförvaltning.
Är det nån som vet om det har påverkat leveranser, service och sånt?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2003/08/12 16:25:55
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2003/08/16 :  11:51:06  Show Profile Send zahnn a Private Message
AndersP> Jag har 2.0, alltså med kärna i spolen. Det blir inga störningar mellan två moduler, om man får spolarna i rätt vinkel i förhållande till varandra.

Jag testade med en vanlig liten bordsradio precis, och det gick att höra vad det var som spelades med modulerna med antennen ca 1 m från dem. Det ändras naturligtvis beroende på hur högt man spelar, men nu ligger de monterade på bottenplattan till kabinettet, utan någon skärmning alls...

Det var en dålig multimeter som gjorde att det inte blev så bra med spänningen. Fick hem min riktiga idag, och det är "bara" +-58V. Precis lagom med andra ord...

I övrigt funkar det skitbra. Ska bara bygga en låda till allt...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/08/16 :  14:22:26  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Kul att folk fått igång sina zappar!

Själv hade jag problem att få liv i mina 1.0 moduler för ett bra tag sedan, det slutade med att jag lade allt på is... men nu har jag börjat sukta efter en uppgradering till version 2.1 istället

De verkar om något enklare att få ihop problemfritt och förhoppningsvis är de mindre grillvänliga

Då är det kanske likabra att reda ut det här med förstegskruxet, så långt kom jag aldrig... orkar inte läsa igenom mastodonttråden så vi drar det här.

Jo jag har ett Perreaux AVP1P försteg som har en analog ingångs impedans på 22k ohm, kan denna tänkas fungera smärtfritt tillsammans med Zap pulse?




Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/08/16 :  14:24:38  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Lash: Hur tycker du version 2,0 spelar i jämförelse med den äldre? Stor skillnad?



Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/08/16 :  16:12:13  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag kan inte säga att det var någon större skillnad, båda lät bättre än något jag hört förut. Vilket kanske inte säger så mycket eftersom det enda jag hört förut är "onoff" typen av HIFIprylar. Desutom så tog det ett tag innan de nya kom tillbaka efter bytet, jag har iofs en gammal kvar men har aldrig orkat jämföra.
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/08/16 :  20:18:34  Show Profile Send 944Driver a Private Message
T-ReX, det är utgångsimpedansen som är intressant. Det är ju den som ska driva Zapen, och den är nog inte 22 kohm.

//Magnus
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/16 :  21:50:25  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Jag vet i alla fall en sak. LC,s egna anställda kunde inte använda FM-tuner med innomhusantenn ( dipol ). Här var det centralantenn eller kombinationsantenn utomhus och dubbelskärmad antennkabel som gällde, även med de nya modulerna. Det rekommenderades dessutom å det starkaste att använda helt omslutande apparatlåda i magnetiskt material. ( järn eller mu-metall )

Låter lite illavarslande. Om det är sant så skulle en sådan produkt vara förbjuden att sälja i Europa, i alla fall en färdigtillverkad.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/08/16 :  22:08:53  Show Profile Send cittroman a Private Message
Lite OT jag byggde första versionen av The End, den störde ut P3 för mig när jag sedan skulle kolla upp det hela med Oscilloscop brann skiten upp när jag mätte i den, ostabilt säger jag.

Intressant att höra en Zapp någon gång

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/08/16 :  22:11:48  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Ah Utgångsimpedansen är 1kohm... Skulle utgångsimpedansen vara lägre än ingångsimpedansen för slutsteget?



Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:06:16  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Ja, förförstärkarens utgångsimpedansen bör vara mycket lägre än slutstegets inimpedans. Jag skulle utan att ha labbat nått med just det tycka att den faktor 10 mellan ut och in vore ett minimivärde att eftersträva. Zapens 2 kohm inimpedans borde alltså i min värld drivas med högst 200 ohms utimpedans.

//Magnus
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2003/08/17 :  15:50:27  Show Profile Send zahnn a Private Message
Jag tror inte att det är några problem med störningar om man bara skärmar ordentligt. Mina stör tv:n lite nu, ca 2 meter från, men då ligger de helt oskärmade, och något på en radio har jag inte fått in...

[z]

I like boolean logic
NOT

Edited by - zahnn on 2003/08/17 15:50:54
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/17 :  18:28:20  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Pga sin konstruktion så har zapparna en relativt låg ingångsimpedans, vilket gör att man bör använda en buffert mellan försteg och zap. LC hade väl inte plats att trycka dit en själva...

/Marcus
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/08/17 :  21:51:50  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Men en ingångsimpedans på 2k borde inte vara några som helst problem att driva med ett välkonstruerat transistor försteg (eller IC för den delen).

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/17 :  23:30:42  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Är det någon som kan ge mer info om konkursryktet om LC Audio? Tex om det stämmer?

/Marcus
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/18 :  10:17:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det hade betalningssvårigheter men konkurs var det väl aldrig fråga om. Tyvärr vet jag inte mer. Du kan ju alltid mejla Lars Clausen eller fråga på www.diyaudio.com där Lars Clausen också är "member" under namnet inte helt oväntat lcaudio.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/22 :  11:09:07  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Var det ikke 2 år siden Lcaudio nesten gikk konkurs.
Tror det var et annet firma som "eier" Lcaudio nå, mens Lars Clausen driver det som før. Det eneste er at Lcaudio har "Meldeplikt" til dette firmaet (som jeg ikke husker navnet på).
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000