HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpa bakom dipol högtalare ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/08/09 :  13:41:38  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Hejsan
Bör man dämpa något bakom ett par dipolhögtalare ?

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2003/08/09 :  14:18:46  Show Profile Send Micke a Private Message
Jag har experimenterat att dämpa(mineralull) bakom Martin logan och Quad högtalare med dåligt resultat. Första intrycket tycker jag är att man får lite varmare, "gosigare" ljud. Men efter ett tags lyssnande går tankarna åt...-faan vad tråkigt det är att lyssna, ljudet blir helt "livlöst". Så på senare dipoler har jag inte ens brytt mig om att testa dämpa bakom högtalarna.
Tror mer på att diffusera om man nu ska göra nått...

Fast jag har iofs en polare som dämpat bakom sina Magnepan, å han tycker det vart en klar förbättring, så testa själv om det inte är för mycket jobb...

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/08/09 :  17:52:58  Show Profile Send svejk a Private Message
Även jag tror mer på diffusorer. Ställ en bokhylla bakom, ordna böcker ojämnt. En dyrare och bättre lösning är diffusorer från tex Svanå kostar strax under tusingen styck för snikvarianten i plast (golden horn)Har mitt rum fixat så. Bokhylla bakom Martin logan och diffusorer på vägg ovanför lyssningsplats. Det är inte roligt att ställa upp dipoler, men när man lyckas blir det destå skoj!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/09 :  18:33:01  Show Profile Send Timbre a Private Message

Bokhylla, lite rumsväxter och prydnadssaker. Du börjar med ingenting och fyller på med en sak i taget tills det låter som du vill ha det.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/09 :  19:01:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vilken blomma ger bäst dämpning?
Man kanske ska undvika kaktusar, ger nog ett vasst ljud...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/09 :  19:29:45  Show Profile Send Timbre a Private Message
Nu ska´ vi ta det seriöst...

Faktum är att rejäla kaktusar är utmärkta som levande diffusorer, betydligt bättre än den annars så vanliga fikusen.
De "skäggbevuxna" arterna ur familjen Oreocereus är perfekta. De kan bli gigantiskt stora, knoppar av sig och bildar med sin skäggväxt en assymetrisk skog av diffusorer och absorbenter. Har några på tillväxt och dom bör väl vara redo om sisådär tjugo år...

Pyntar man territoriet bakom dipolerna med urnor, stora glasflaskor, keramiska prydnadsföremål och liknande bör man tänka på att fylla dessa med något lämpligt material så att de inte sjunger med i föreställningen. Sand eller sjögrus fungerar fint.
Böcker på rad är ju annars en klassisk absorbent/diffusor.

Hifi&Musik fungerar också bra.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:59:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Där ser man. Jag har en syster som är florist, jag ska se om jag inte kan få tips på bra hifi-blommor från henne .

Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/08/09 :  23:30:16  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Okej så det är rätt många som tycker att man skall difusser bakom då ? Egentligen är jag absolut inte missnöjd med ljudet. Bara lite nyfiken på om det blir bättre med dämpning bakom. Får ta och testa någon dag, fast det är juh rätt jobbigt nu i hettat att släpa runt på bokhyllor och liknande.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/08/09 :  23:51:44  Show Profile Send EAR a Private Message
Nu har där kommit en tråd om det som jag skall prova att göra.
Jag skall fylla hela väggen bakom mina Quad 63`or med bokhyllor(Typ Billy)Har provat att ha en soffa bakom och köra utan något alls(tegelväggar) och nu blir det bokhyllor 2,3m upp och den sista halva metern vid taket fritt.Tror faktiskt att det blir kanonbra
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/10 :  15:00:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om du inte tycker att ljudet är ljust, vasst, påträngande, så ska du inte dämpa.
Men det kostar väldigt lite att köpa mineralullsskivor och testa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000