HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 TV mellan högtalarna --> sämre ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/08/08 :  20:15:37  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Hur påverkar en stor TV mellan högtalarna ljudet? Rent estetiskt så gör den att mina små stativare ser lite småttiga ut men har den någon ljudmässig skillnad?

Efter lite baxande av min egen TV, måste för övrigt säga att de är väldigt otympliga saker, inget dåligt pass för ryggen att flytta runt på själv tror jag nästan att ljudet blir lite annorlunda, men var beror det på i så fall, och blir det bättre eller bara annorlunda? Vad säger ni, ur "lyssningsperskektiv" och ur "akustik-perspektiv"??

www.linnforum.se

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/08 :  20:24:33  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag har erfarenheten av att en TV mellan högtalarna försämrar ljudet.
Detta beror på de kantreflexer som tvn ger ifrån sig när ljudet från högtalarna träffar tvn.
Eftersom jag har dåligt med alternativ för att flytta min tv så gjorde jag som så att jag täckte över tvn med en stor filt, och detta är en mkt bra lösning på problemet.
Spela en låt ett par gånger, lägg sedan över filten på tvn. Se till att alla kanter är täckta.
Spela låten igen, och vips, ljudbilden är mer klar och detaljerna kommer fram på ett tydligare sätt än förut. Jag tycker detta är ett mkt bra "tweak" för alla som tvingas ha tvn mellan sina högtalare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/08 :  20:33:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Annars kan man väl ställa TV:n lite bakom högtalarna för att undvika
kantreflexer. Eller har jag fel?
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/08/08 :  20:47:49  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Okej, skulle kanske kunna köpa att det blev marginellt bättre att lägga en filt över TV:n, men hur roligt såg det inte ut då? Ger korregrannarna ytterliggare en anledning att titta konstigt på en när man plötsligt har ett stort fult täcke över TV:n
Antar att det också beror på hur stor TV man har och hur nära högtalarna den är.

gcs: Borde fungera, iallafall med mina gamla golvare, som gärna stod en bit ut från väggen. Mina nuvarande stativare med 5-tums mellanregister/bas fungerar dock inte något vidare ½ meter ut från väggen...sedan är rummet bara 3.5*3.5 m så de blir nog nära lyssningsplatsen ändå, i mitt fall alltså. I ett längre rum med större högtalare borde det väl fungera...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/08 :  21:59:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hos mig har TVn en stor betydelse, röster mm flyter ut och blir instabila i ljudbilden om jag inte täcker över TVn med ett täcke, förmodligen vore det bäst att slänga ut eländet, men då blir det nog palatsrevolution hemma. (Dessutom lite svårt att se på film, men det räcke rkanske med bara ljudet? )

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/09 :  17:55:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har funderat att sätta min tv mellan mina högtalare pga inredningsskäl, men har tvekat riktigt länga då jag har testat och fått samma problem som andra här..difusa röster, mindra fokus m.m. Så det blir väll att skaffa sig en plasma och hänga den på väggen helt enkelt !! *L*
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/09 :  18:02:16  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
För andra gången idag sitter jag utan att förstå. Först var det Autosataniker's "*" hela tiden, nu är det MartinH's: *L*
Jag menar inte att vara gnällig eller nåt, men om det är en nyupfunnen smiley så kan jag inte förstå vitsen med det...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/09 :  18:50:50  Show Profile Send MartinH a Private Message
vecc: Det betyder att jag ler..
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/09 :  19:02:50  Show Profile Send Timbre a Private Message

Kan inte dumburkar ha negativ inverkan på nätströmmen...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:10:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Inte om man slår av dom med huvudströmbrytarn framtill och inte kör dom i standby med fjärren.. Men annars så kan det nog göra det..
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:20:01  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Okej..så nu finns alltså fler saker de gör TV-apparaterna, förutom att skäla tid från musiklyssning då :)

Att de skapar konstiga reflexer av ljudet verkar ju logiskt, hörde på annat håll att de även sätter tv-högtalar-elementen i rörelse vilket inte är så bra men kan någon förklara det där med nätströmmen?? Min Ikemi blir klart nervös över TV:ns påverkan på strömmen

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/08/10 :  10:44:10  Show Profile Send Cyber a Private Message
Hum..snart e det dax att låta varje apparat ha en egen fas..det borde vara optimalt

Jag har själv flyttat fronthögtalarna ett par decimeter ..så TVen står mer bakom högtalarna ..TVen stör inte lika mycket nu..är mitt intryck.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/10 :  10:46:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har funderat att sätta min tv mellan mina högtalare pga inredningsskäl, men har tvekat riktigt länga då jag har testat och fått samma problem som andra här..difusa röster, mindra fokus m.m. Så det blir väll att skaffa sig en plasma och hänga den på väggen helt enkelt !! *L*

Jag är på gång och skall snart skaffa plasmatv. Jag talade med det stället där min Pioneerdvd lagades om vanligaste anledningen till reparation av plasma tv. Han på lagningen sa att det vanligaste är just att de åker ner från väggen och på så sätt går sönder. Så tänkte istället bygga ett eget stativ.

Nu var det här ju lite "off topics" men kunde kanske vara bra ändå?MvhKristofer
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  12:36:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Då kommer man till nästa fråga, om man nu av tvingande skäl måste ha en TV mellan högtalarna, vad kan man då göra?

Finns det något knep, en absorbent eller dylikt, som kan minska problemet.

Bravo
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2003/08/10 :  12:57:46  Show Profile Send Heat a Private Message
när man kör bastung musik finns det ju alltid en viss risk för "skorr" från tv.n

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/10 :  13:10:48  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har flyttat min tv till sovrummet. Där tar den väldigt stor plats men den stör inte hifianläggningen. Jag har svårt att få till soundstage med en stor apparat mellan högtalarna. Jag skulle aldrig ha ett rack där exempelvis. Däremot tror jag inte det är fel at ha nånting som tar emot tidiga reflexer eller dämpar bas. Men det ska vara en bit bakom högtalarna. Och absolut inte en reflekterande skärm.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/08/10 :  16:28:19  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Brumel m.fl: Gör ett litet rack lika stor skillnad som en stor TV-klump? Ska man se det i förhållande till bredden mellan och höjden på högtlarna hur mkt saker stör? En 32" Widescreen som står nästan bredvid högtalarna borde ju störa betydligt mer än ett mindre hifirack där högtalaran är över 2m mellan varandra. Har du (eller någon annan för den delen ) några erfarenheter med/utan rack för delarna mellan?

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2003/08/10 16:28:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000