HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tre olika högtalarkablar - i tre olika längder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/09 :  09:45:17  Show Profile Send Hotspur a Private Message
...är vad jag har i mitt system just nu och man funderar ju på hur "bra" det är egentligen? Jag kör en meter Kimber 8TC mellan slutsteg och externt delningsfilter, sedan kör jag 2*3 m Audioquest Mammoth till basregistret och slutligen 2*2,5 m Harmonic Tech Pro-12 till diskanterna. Man skulle alltså nästan kunna kalla de två sistnämnda för internkablage... Hur låter det då? Jodå, mycket bra men jag undrar om man kanske borde satsa på någon grymt bra/dyr kort kabel (istället för 8TC) till filtret och sedan experimentera med olika kablar för diskantöverföringen (helst då lika långa som AQ)? Hur hade ni gjort, någon här med erfarenhet av äkta biwire och/eller externa delningsfilter

Edited by - Hotspur on 2003/08/09 09:47:51

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/08/09 :  13:19:54  Show Profile Send matson a Private Message
Finns det ingen rekommendation från tillverkaren vad som är "rätt", (då filtrets funktion ändras beroende på kabelns elektriska parametrar)?

Mvh
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/09 :  17:20:53  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har fasvänt diskanten mot basen och kunde inte höra någon skillnad. Det säger väl en del om hur små skillnader det är om man ändrar saker. Däremot kan jag utan problem höra skillnad mellan cd-spelare, vilket en del folk påstår sig inte kunna, så att hörseln är det inget fel på, den är snarare för bra.

Vad har du för internkablage? Jag har också externt delningsfilter, det känns lite tokigt med en extra koppling i signalvägen, men jag ids inte bry mig.
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:14:50  Show Profile Send mikethebike a Private Message
8TC ÄR en grymt bra kabel Själv skulle jag nog hålla mig till samma modell av högtalarkabel. Jag har aldrig använt aktiv delning, men prövat att bi-wira med olika kablar samtidigt och föredrog definitivt i det fallet att köra single-wire med endera kabeln framför att bi-wira med bägge.

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:49:03  Show Profile Send crion a Private Message
Något jag har märkt när man kör bi/tri wiring är att det är viktigt att ljudbilden är lika stor och har samma karaktär från alla kablar. Annars blir det lite konstigt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000