Author |
Topic |
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 16:56:10
|
Och när man trodde attt allt hade löst sig så dyker ett nytt problem upp. När jag väljer Cd som källa på förstärkaren så hör jag ett relativt "kraftigt" brus i bakgrunden och det spelar ingen roll om cd spelaren är påslagen eller ej. detta problemet finns allså enbart när jag väljer Cambridge Cd.n som källa. väljer jag dvd.n eller skivspelaren så blir det genast knäpptyst.Låter nästan som att transformatorn i Cd.n stör??? vad tror ni? problemet försvinner givetvis när jag drar ut nätsladden ur cd.n |
Hellacopters LP/7" köpes |
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 20:07:55
|
inga tips? |
|
|
Mnyb
Member
271 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 21:11:58
|
Hej på er Jag hade en Cambridge Discmagic en gång i tiden, förde en massa oväsen tills jag öppnade den och täljde bort allt gjutskägg på plast delarna i mekaniken (kommer ej ihåg exakt var, åren går).
Heat, angående bruset har signal kablarna ordentlig kontakt i båda ändarna ? särskillt då jord. Du kan också prova med flytta runt spelaren till olika positioner i din stereo bänk, en klassiker är att tunern stör cd spelaren. Men om jag vore i din situation skulle jag låna ytterliggare en spelare från Affären och jämföra. Oroväckande att CD'n brusar mer än skivspelar ingången ? De är inte så att det brummar snanare än brusar, kan den stå för nära nättrafon i nåt av dina slutsteg, eller väldigt nära TV'n Min Sony tv avger ett så kraftfullt magnetfällt att det faktiskt låter ur center högtalaren utan att förstärkaren är på, nb bilden måste vara på det räcker med att sätta tv'n i standby för att detta skall försvinna.
/Mikael |
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3 |
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 21:55:19
|
har ingen tuner:-)men det ärmöjligt att det kan vara tv.n får testa |
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 21:56:21
|
racket står ca1m från tv.n och det är en SONY! |
|
|
SuperS
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2003/09/18 : 23:09:34
|
Hej alla hifitokar. Jag tänkte göra min debut på hififorum genom ett svar på denna underhållande tråd. Jag har inte jättestor erfarenhet av ljudet hos Cambridge D500SE, men det behövs nog inte heller. Som jag förstår det tycker de flesta att den låter bra för priset den betingar + lite biljud (fast svagt (fast bara ibland)).
När jag själv skulle inhandla CD-spelare i samma prisklass valde jag bort den för jag tycker den är rätt ful. Cambridge gör ett försök med clean design, men jag tycker den ser billig och plastig ut.
Jag valde istället att köpa en beg. tweakad Pioneer PD-S904 för samma pris. Kanske ingen skönhet heller men känns mer gedigen, och enligt mig mer välljudande. Tack för ordet.
(Sten och CM: LOL) |
|
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 06:13:30
|
Själv tycker jag designen på silverversionen är underbar. |
|
|
wolfman
Member
220 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 09:55:49
|
Det enda jag har att anmärka på gällande Cambridge D500SE är den bedrövliga displayen, enda gången man ser nånting på den är under dagsljus. |
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 11:01:48
|
underligt det här, Så fort jag drog ur signalkabeln till dvd.n så försvann bruset. måste varit nåt som fortplantade sig från tvn(antennen?) |
|
|
skalet100
Member
288 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 12:51:47
|
heat. hade samma problem med min cambridge stärkare... borde vara antennen som stör... låt signalkabeln sitta i DVD´n å dra ur antennen ur jacket eller tv´n eller var du har den.. blir det tyst då så har ljudmakarn nån grej som fixa det där... för typ 300 spänn... |
|
|
Mnyb
Member
271 Posts |
Posted - 2003/09/19 : 12:53:30
|
Bingo! jag är tvungen att använda en antenn isolator i min anläggning för att undvika brummslingor, nästan alla mina prylar är jordade (har jordad stick propp). En annan lösning är att använda optofiber från dvd'n. Men många kopplar ju också in tv och video och satellitbox , så grunket sitter ju ihop elektriskt i alla fall. Din hifi handlare har antennisolator detta är ett mycket vanligt problem.
Med Vänliga Hälsningar
Mikael
PS Jag kan verkligen rekomendera att man faktiskt Jordar sina prylar ordentligt, står det i manualen att man skall använda jordat vägguttag, så är det ingen option. Det låter mycket bättre då nästan inga störfält tar sig ut ur apparaterna(kolla med faspenna). Men det vicktigaste, din apparat kan bli livsfarlig utan sin jord.
PPS Jag har ledigt i dag och sitter och njuter av Wayne Shorters nya skiva aahh! |
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3 |
|
|
Topic |
|