Author |
Topic |
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/08/11 : 10:09:11
|
Som sagt, finns det ingen mer än jag som hör ett knäppand ljud från maskinen när man växlar spår??? i sånna fall bör man väll lämna tillbaka den? |
Hellacopters LP/7" köpes |
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 17:48:10
|
nya fel varje dag verkar det som:-( när min spelare hade stått på ca 3-4timmar så vägra den helt sonika spela upp någon musik!låtarna började spelas enligt räkneverket men inte kom det nåt ljud. så efter att ha stänkt av spelaren och satt på den igen funkade den fint. helskumt helt enkelt |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 20:24:40
|
Det problemet har jag haft på min också! 2 ggr har det hänt att inget ljud kommit. Jag var också tvungen att stänga av den. Som jag skrivit tidigare så låter den OK, men i övrigt är den kass.
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/08/12 : 20:52:30
|
jo den låter finfint, synd bara som sagt med kvaliten |
|
|
svorsken
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 00:07:02
|
Tråkigt, men jag kan ej stämma in i skaran av kråksång....
Fick min Cambridge D-500SE. (svart).. Bara positiva vibbar. Efter att läst i denna tråden kände jag mig tvungen o kolla denna "schiiit cd´n". Jooo,, det hörs ljud när du manuelt byter spår. Samt snabbspolar. Men då får jag slå av min H/K 5550, samt lägga örat vid cd´n för att höra detta ljudet. Däremot,,,, så verkar slädens funktion vara lite seeeg.. Ljudlig o seeeg. Däremoot, den svarta Cambridge cd´n. Grööön display.. Outta date!!!!
""" En reakton bara.. Ljud i all ära. Men... Är alltid dyrt bra??? Eller kan inte bara prisvärt vara iaf godtagbart???"
I alla fall.. Här sitter jag o löder koaxkablar från Elfa.. Andra säger det är Voodoo.. RG-62 till analogen.. En triax till digitalkabeln..
Kanske,, detta är som med konst,,, t.ex. tavlor. Vissa ser Picassos Guernica som ett kladd av en 12 åring. Andra ser så mycket mer.....
Bra forum detta men... Kanske lite för mycket fokus på High End.
Näää keep going... Fortsätt med inläggen.. Ville bara försvara en cd jag köpt o analyserat,,, Tänker däremot modda den efter ett tag,,, Lite klockning o så...
Min HiFi utr. i övrigt.
H/K AVR 5550. Canton RC-A. Casmbridge D 500-SE m.m. m.m.
///svorsken/// |
|
|
Sten
1033 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 00:15:24
|
Kul att du fått ett bra exemplar. Men om jag ser till min försäljning så är Cambridge det näst värsta märket som jag har haft problem med procentuellt. Vilket märke som är värst i antal garantireparationer tänker jag inte tala om, än. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
svorsken
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 00:24:31
|
Hej sten.. Kul med en snabb reply.. Hur många Cambrig´dge CD har du sålt då?? Och hur många reklamationer...
Annars min reaktion... Så mycket "spya" över detta märke, (Cambridge)". Men av vem??? Som jag läst detta forumet. Inte många av Cambridgeägarna som beklagar sig. Men så många andra,,,, (Linn, Naim???) Ne ,, sänder bar ut en fackla med detta.. Ni Cambridgeägare som är missnöjd,,, Hör av er!!!!.. Nu har jag endast CD... Kjempeførnøjd!!!!
//Pecka//
|
|
|
Sten
1033 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 00:35:35
|
Ungefär 20-25% av alla Cambridge produkter jag sålt (både CD-spelare och förstärkare alltså) har det varit problem med. Som jag skrivit tidigare har jag själv en Cambridge D500SE som låter bra, men som tyvärr inte fungerar som den skall göra och som man skall kräva av en CD-spelare i den prisklassen. |
|
|
svorsken
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 00:40:14
|
Det låter då inte bra... Var fjärde Cambridge produkt är undermålig... Men då toro jag inte HiFi klubben säljer den produkten längetill... Nåå,, iaf,, jag är helt nöjd, ... som jag tidigare skrev. Enda jaqg kan anmärka på, och som jag visste redan innan... CD släden går "tingt". Samt att den svarta modellen som jag har, displayen är grööön...
Ellers,, bara välstånd.
Vad kör du själv med för anläggning?? |
|
|
svorsken
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 00:42:04
|
Men h-e..... Kolla mitt språk!!! Kanske lite för mycket Jägermeister....
Nååå, iaf,,, Ni vet vad jag menar!!!
///P/// |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 01:09:33
|
Jag har en D500SE och den låter ingenting alls! (förutom bra då...)
Men det finns vissa problem! Ibland när jag slår på cd skivan så har den problem med att mata ut cd:n! Då måste jag slå av strömmen och sen slå på igen...
Men som helhet är jag mycket nöjd med den, speciellt med ljudet!
|
Edited by - millenniumking on 2003/08/16 01:17:25 |
|
|
svorsken
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 20:06:36
|
Sten.........
Du fortsätter att säga 20-25%.. Av hur många sålda?? Det säger lite mer om hur problematisk produkterna från Cambridge är..
milleniumking.............. Vad kör du med för kablar till din D500??
///P/// |
Edited by - svorsken on 2003/08/16 20:12:36 |
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 23:01:05
|
att spelaren vägrar mata ut släden verkar vara mera av standard med D500se tyväär:-( är det nåt man ska gå tillbaka med? jag brukar få trycka på eject knappen en 3 gånger innan den reagerar. |
|
|
svorsken
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 23:50:44
|
.................Heat Självklart går du tebax me cd´n om den ej funkar som den skall... Det ger även feedback till Cambridge till förbättringar...
Annars då.. Nöjd med spelaren annars???
///P/// |
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 00:37:46
|
jo jag är helnöjd för övrigt med den, den spelar faktiskt förvånansvärt fint:-) |
|
|
wolfman
Member
220 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 14:18:52
|
Jag verkar ha en av dom få D500SE som fungerar promblemfritt! :) Inga problem med släden, inga konstiga ljud från mekaniken, överhuvudtaget en helt problemfri och välljudande cd-spelare. |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 14:48:42
|
wolfman: Cambridge har väl släppt en hårdvarufix efter mycket om och men? |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
wolfman
Member
220 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 15:44:01
|
gardd: Inte en aning. Min har aldrig trasslat, så den har aldrig varit på service för ev. modifiering. |
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 20:31:51
|
blir att hämta en ny i morgon då:-)så fårvi se om den funkar bättre.vilket jag hoppas på |
|
|
CM
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/08/18 : 13:40:42
|
svorsken skrev:
"Sten.........
Du fortsätter att säga 20-25%.. Av hur många sålda?? Det säger lite mer om hur problematisk produkterna från Cambridge är.."
Hej Carl Michael från Ljudtema här. Eftersom Sten av någon för mig obegriplig anledning spyr galla över oss både här och på "Min hembio-forumet", så tänkte jag ju passa på att besvara svorskens fråga.
Sten har inte sålt någon D500 alls (om han nu har kvar demoexet han köpte april 2001)
Så för att förtydliga hans statistik: 100% av hans D500:or har gått sönder. Eftersom han köpte en demo D300 också d v s totalt två Cambridge CD-spelare, så är felprocenten på hans Cambridge CD-spelare 50%.
Så, då har vi Halstahammars korrekta statistik i både antal och procent. :-)
Med vänliga hälsningar
Carl Michael Engvall Ljudtema |
Carl Michael Engvall Ljudtema www.ljudtema.se |
Edited by - CM on 2003/08/18 14:16:15 |
|
|
Sten
1033 Posts |
Posted - 2003/08/18 : 14:19:18
|
Hej Carl-Michael. Jag spyr inte alls galla över Cambridge. Det jag skriver är att det har varit mycket problem med produkterna. Det gäller även förstärkarna A300. 1 eller 2 har jag skickat tillbaka till Er för byte av volympot. Någon har jag bett en lokal reparatör att fixa. Att jag inte satsat mer på Cambridge beror ju på att man blir skeptiskt när så pass många (procentuellt sett!) produkter inte fungerar tillfredsställande. Och dom bra och dåliga erfarenheter jag har av alla produkter jag känner till delger jag övriga på detta forum. Att jag valde att inte ange den tillverkare som har större felprocent på produkter är för att det inte är en renodlad hifitillverkare.
Menar Du att jag slyr galla över Ljudtema som genralagent så överdriver Du en aning. Däremot gillar jag inte Ert sätt att arbeta mot/med mig. Jag gillar inte heller Ert sätt att prata skit om andra tillverkares produkter och konstruktionsfilosofier. Det gäller dock inte Dig utan en annan av Era medarbetare. Jag har valt att avsluta mitt samarbete med Er och trivs bra med det.
|
|
|
CM
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/08/18 : 18:06:03
|
Hej Sten!
Tycker du att jag överdriver? Här kommer lite Sten-citat från forumet:
"Ljudtema är den sämsta generalagent jag någonsin har samarbetat med."
"Finns det ingen verkstad eller butik som gillar Ljudtema? Jag skrev ju för ett par månader sedan ett par inlägg om vad jag tycker om Ljudtema."
"Tyvärr Matså bör du ställa in dig på att du inte hinner få förstärkaren i tid till din lilla sammankomst. Om inte någon av Ljudtema gubbarna läser det här också, precis som den förra kritiktråden."
" Ljudtema gillar knappt någonting som dom inte är generalagent för. Enligt dom så är alla högtalare under 8ohm dessutom bara skit."
Slut citat
När du i våras började skriva en massa negativa inlägg om oss i de båda forumen blev jag förvånad eftersom jag inte ens visste om att vi hade någon konflikt.
När du kontaktade oss, tyckte vi det var kul att någon ung förmåga startade en butik. Vi besökte dig och vi kom överens om att du skulle börja med de lite enklare produkterna i vårt sortiment.
Efter demoordern gjorde du några få besällningar och sedan hörde vi inte så mycket mer i från dig, förrän du började skriva dina negativa postningar på de båda forumen om oss.
När jag ringde upp dig efter det första inlägget för att höra vad det var frågan om, sa du att du var arg för att vi inte kunde leverera Cambridge-broschyrer (Vilket berodde på att vi inte fick några från Cambridge.) Dessutom hade du blivit arg över att Janne inte hann att prata med dig vid ett tillfälle när han var ensam på kontoret och hade fullt upp med att packa dagens ordrar.
Om det är någonting annat du är upprörd över, så tycker jag att du ska ringa eller maila mig, så vi kan reda ut det hela.
Jag vill också passa på att dementera att någon på Ljudtema någonsin skulle ha sagt att "alla högtalare under 8ohm dessutom bara skit." Men det har väl alla forum-medlemmar redan förstått att ingen som jobbar heltid med hifi skulle säga något så dumt.
Jag vill också passa på att beklaga om vi skulle ha sagt något negativt om dina märken JWS (D v s Briklin/Proson) Eltax eller Audio Pro. Men när vi blir tillfrågade, brukar vi berätta på vilket sätt våra produkter är bättre än andra och vi är övetygade om att vi har bättre produkter än det som säljs på OnOff och Siba.
Jag vet att du har en annan uppfatting och önskar dig lycka till med din verksamhet. Men ber dig också att inte vara för kreativ i din beskrivning av oss och vad vi säger och gör.
Vänligen
|
|
|
Sten
1033 Posts |
Posted - 2003/08/18 : 22:36:22
|
Hej igen CM. Jag ringde ett antal gånger till Er för att antingen beställa varor, kataloger, garantiärenden eller bara för att få information. En (1) gång blev jag trevligt bemött, och det var när Du svarade. En av anledningarna till att jag inte valde att satsa på Cambridge produkter var (förutom den misstänkt dåliga byggkvaliten) det dåliga bemötandet från Er. Jag kräver att få service och support på samma sätt som mina kunder kräver det av mig. Detta får jag av alla andra leverantörer. Mer eller mindre i alla fall.
Sedan får Du gärna dementera att någon på Ljudtema skulle ha sagt att "alla högtalare under 8ohm är skit". Men det var faktiskt det jag fick höra när jag berättade att jag sålde Audio Pro bland annat. JWS, Proson, Genexxa och liknande säljer jag inte.
Sedan verkar det ju som om fler butiker uppfattar Er på liknande sätt som jag. Detta har framgått i ett par trådar här och/eller på minhembio.com vilket ju inte kan vara bra i längden för Er.
Du ber mig att inte vara för kreativ i min beskrivning av Er. Du har mitt ord på att dom avtal vi haft (både muntliga och skriftliga) stannar mellan oss, om det var det Du menade. Tack för Din lyckönskan, och nej, jag är inte upprörd.
Sten
|
|
|
CM
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2003/08/19 : 17:46:22
|
Hej Sten
Jag tänkte inte föra någon längre debatt, men jag började tröttna på all smutskastning mot vårt arbete.
Du skriver: "JWS, Proson, Genexxa och liknande säljer jag inte."
För några dagar sedan (030815) skrev du:
"Det finns helt OK stativ för 5-600:-. Både Audio Pro och JWS har stativ i den prisklassen. Själv använder jag ett par från JWS till den lilla anläggningen." (http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=17402&SearchTerms=,JWS)
(JWS, Proson, Genexxa och Bricklin är som bekant samma sak.) Jag har själv sett att du haft Proson, Eltax och Audio Pro i din butik. Det är möjligt att du har bytt sortiment sedan dess. Vi har ju som sagt inte haft någonting med varandra göra på närmare två år.
Problemet är att du pratar en massa om saker du inte har en aning om.
Du har haft EN förstärkare på service hos oss. Det verkar vara något med det ärendet som du inte var nöjd med. Jag vet inte vad problemet var, men jag ska prata med vår tekniker Rickard när han kommer tillbaka på måndag.
Om man som butik har haft ETT serviceärende hos en leverantör för två år sedan, så kanske man inte kan uttala sig mycket om kvaliten på leverantörens service. Dessutom har jag för mig att ditt enda ärende snabbt expierades på ett oklanderigt sätt. Men jag ska som sagt dubbelkolla med vår servicetekniker.
Det du klagat på, är att vi haft problem med att leverera Cambridge-broschyrer till dig eftersom Cambridge Audio inte har kunnat leverera broschyrer till oss. (Detsamma har i o f gällt Project också som var utan broschyrer i närmare två år).
Om det är dålig service att inte kunna leverera broschyrer som inte existerar, så då får vi väl erkänna att vår service är dålig. Men vi har nog andra kriterier för vad som är bra och dålig service.
Du skriver: "Sedan verkar det ju som om fler butiker uppfattar Er på liknande sätt som jag. Detta har framgått i ett par trådar här och/eller på minhembio.com vilket ju inte kan vara bra i längden för Er."
Vad anonyma "handlare" skriver på olika forum bryr vi oss inte om. (Du postade ju själv anonymt på min hembio) Fakta är att Ljudtemas verksamhet bedrivits med samma ägare sedan 70-talet och att vi har mycket långvariga relationer med både våra handlare och våra leverantörer, så ditt påstående är precis som resten av dina påhopp baserat på din totala okunskap om oss och vår verksamhet.
Att sedan en och annan radiohandlare, web-shop eller "hemmashop" blir sur när vi inte vill etablera affärskontakter med dem får vi stå ut med. Men vi är övertygade om att bra produkter ska säljas på demonstration av seriös utbildad personal, som kan se till att slutkunden får rätt grejor och blir nöjd. Vi kräver inte att alla ska hålla med oss. Men det här är en uppfattning som vi har och som vi delar med våra leverantörer.
Slutligen skriver du: "Du ber mig att inte vara för kreativ i min beskrivning av Er. Du har mitt ord på att dom avtal vi haft (både muntliga och skriftliga) stannar mellan oss, om det var det Du menade."
Nej, det menade jag inte. Men de kanske vore en bra idé om du inte gjorde expertutlåtanden om saker du inte har en aning om. (Din service statistik i % framstår ju som lite komisk så här i efterhand.)
Din enda kontakt med oss har var ett besök, en liten demoorder följd av några små ordrar för två år sedan, ett serviceärende (En Cambridge A300). Du känner oss inte, jag tvivlar på att du vet någonting om vårt nuvarande sortiment. Du tycker inte om att prata med Janne i telefonen och det slipper du.
Diskutera istället det du vet något om på det här forumet. Du är säkert väl insatt i Audio Pro, Eltax, JWS och Yamahas sortiment så dina erfarenheter av dessa är säkert intressanta och användbara för forummedlemmarna.
Kör hårt!
Mvh/CM
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/08/19 : 17:50:27
|
CM och Sten
Det börjar bli lite tjatigt att läsa om era dispyter i denna tråd, kan ni inte ta detta via PM i stället och låta tråden handla om det den skall handla om |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Topic |
|