HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Konstruktionsfråga, Proac 2.5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:29:06  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag blev lite frågande när jag kollade på de ritningar av klonen som fanns på nätet. Lika bra att fråga er allt på en gång eftersom ni verkar ha svar på det mesta. =) =) =)

1. Enligt den här ritningen:
http://www.geocities.com/diyproac25/ProAcResponse2_5Model.pdf ska man såga till en stödplatta med fyra runda hål. Men det finns ingen ritning som visar var och hur den här plattan ska sitta i högtalaren. Ska den vara placerad i mitten? Någon som vet?

2. Fyller stödplattan någon ljudmässig funktion?

3. Enligt samma ritning så ska man såga ut en platta som hela högtalaren monteras på, som man sedan monterar spikes under. Är den här plattan nödvändig att såga ut och montera. Hur förändras ljudet? Om den inte gör något speciellt med ljudet så skippar jag gärna den här plattan och monterar mina spikes direkt under högtalaren. Någon som vet vad den har för funktion?

4. Jag antar att det är den här ritningen man ska följa om man vill bygga sina kloner? Enligt den ska sidorna ha olika tjocklek, dvs fronten, bakstycket, toppen och botten ska ha 25mm MDF och sidostyckena ska ha 18mm? Har ni andra följt den här ritningen när ni har konstruerat era kloner?

5. Om jag tolkar ritningen rätt så ska hålet för basen ha en diameter på 158mm och sedan ska det försänkas med 4mm så att den totala diametern blir 177mm. Med diskanten görs samma procedur med andra mått: 70mm hål, 98mm 4mm försänkning. Är det så det ska vara?

6. Delningsfilter ska ju monteras på en platta. Var i högtalaren ska den placeras. På baffeln strax nednaför baselementet? Det kanske är det bästa stället med tanke på att det är det enda utrymmet som inte ska vara dämpat (enligt sajten som ritningen finns publicerad på)?

7. Jag har hört att det ska räcka med att limma ihop MDF-bitarna. Är det nödvändigt med både skruv och limm?

8. Det står att det ska vara 5mm tjock dämpning (bitumen). I orginallådorna, är det även dämpull i dessa? Jag läste igenom Stefans sajt om hur han gick till väga när han byggde klonerna (TACK Stefan!) då han även placerade dämpull i sina högtalare: http://w1.311.telia.com/~u31123605/Hifi/frame1.htm

9. Är följande butik det billigaste stället att köpa högtalar-kitet på: http://www.engelholmaudio.com/produkter.htm?


Nio förhoppningsvis inte för knepiga frågor att svara på. Antagligen bygger både jag och en polare samma högtalare samtidigt för att spara lite på kringkostnaderna. Tacksam för alla svar som kan ges!

/Fredrik






Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:15:23  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
4.) Jag har kört med 19mm istället för 18mm, vilket jag tror att de flesta andra också har gjort. Man får räkna om lite pga det.

6.) Ha det i en låda utanför vetja! I övrigt verkar vanligaste stället att placera filtret i lådan vara där du beskriver.

7.) Det är lättare att passa rätt om man förborrat och skruvar

8.) 4mm bitumen blir bra. Varierande vad folk använder för dämpull.

9.) I Sverige, JA.

Någon annan får svara på resten.

Mvh / Simon
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:45:01  Show Profile Send flintan a Private Message
1. I originalet finns ingen intern stagning och det är väl en del av designen att lådan ska "sjunga" med lite fast snabbt klinga av iom all tung bitumen. Det är ju enklare att bygga utan stagning också. Men om du vill staga så vore det väl lämpligt att sätta plattan strax under mitten en bit under basröret.

2. Ja

3. Det blir snyggare. Hur det påverkar ljudintrycket varierar från person till person.

4. Om du vill ha en klon så kör med 19mm till sidorna och 25mm till resten. Det är nog svårt att hitta 18mm. Om ni är två som bygger så blir det tom billigare att göra så men annars (om man räknar om måtten lite) så går det ju att ha 25mm överallt.

5. Kolla på www.dst.dk för rätt mått på elementen. De stämmer. Annars finns rätt mått på Stefans sida också.

6. Bästa stället är längst nere vid terminalerna (om du inte har det utanför lådan, vilket kanske är lite knöligt). Annars kan det påverkas av magnetfälten från basen.

7. Det räcker med lim, men det är enklare om man skruvar också.

8. Det ska vara dämpull också. Ett ca 5-10cm lager överallt utom på baffeln. Jag använder ett lager fårull och ett lager syntetvadd utanpå.

I övrigt så finns det mycket bra info på Stefans sida.

Lycka till!
/
Linus
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:49:43  Show Profile Send flintan a Private Message
Fel adress. Det ska vara streck mellan bokstäverna.

http://www.d-s-t.com/scs/index.htm
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/08 :  16:47:37  Show Profile Send Fred_J a Private Message
quote:
Det blir snyggare. Hur det påverkar ljudintrycket varierar från person till person


Med andra ord så spelar det ljudmässigt ingen roll om man monterar bottenplattan eller inte. Det går lika bra att sätta ett par spikes direkt under högtalarna? vilket jag skulle föredra av estetiska skäl. =)
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/08 :  17:10:13  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Själv brukar jag handla element av Micke Högrud som är en annan som brukar ha bra priser på element från D-S-T. Han nås på email hifi@hotbrev.com så kan du ju se vem som är billigast. Engelholm Audio brukar också ligga rätt bra till prismässigt utifrån det jag sett hittills. Men som sagt det är väl bara att kolla upp.

/Erik
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/08 :  17:24:20  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Tackar för tipset! Jag skriver ett e-mail till honom på en gång.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/08 :  18:23:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Personligen tror jag mer på den inscannade ritningen på Stefan's sida. Framför allt pga av de Kinesiska tecknen på filterritningen. För dryga året sedan fanns det bara den ritningen på nätet.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/08/08 18:26:05
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/08 :  19:38:26  Show Profile Send celef a Private Message
det är inte helt korrekt det filter som har publicerats, men å andra sidan är ju inte elementen 100% identiska med de som proac använder...

sound pollution
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/08 :  20:18:30  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Är det inte http://www.geocities.com/diyproac25/ som är den officiella hemsidan för proac klonerna - dvs från själva källan som från första början göra dem? Bara en fråga... :)

De har även publicerat en mätning där de har jämfört deras klon med den äkta varan.

Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/08 :  20:23:13  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Det var föresten samma ritning på delningsfiltret som är publicerade på Stefans sidan och den jag ovan nämnde.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/08 :  23:27:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Fred J,
om du läst Stefan's sida så såg du också att det är med AI M's tillåtelse han publicerar ritningarna...

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/08/09 :  01:15:55  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Fred J: http://www.geocities.com/diyproac25/images/Jacq_Troels.gif
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000