HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 IS-CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/08/08 :  11:38:47  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Tjena på er.
Kom att tänka på en sak som jag läste i Hifi&Musik för ca tio år sedan.

Om man förvarar sina cd-skivor i frysen, så låter de bättre och håller sig längre!

Hur ska man förhålla sig till detta egentligen - jag har bara ett väldigt litet frysfack (som inte är särskilt bra), men väldigt många cd-skivor. Har det någon inverkan om man kombinerar cd-skivor med fryst falukorv, eller ska man försöka hålla skivorna separerade?

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:01:01  Show Profile Send Michael G a Private Message
Detta är nog att betrakta som ett av Hifi&Musiks mer taffliga intrång i den vetenskapliga sfären. (Dock knappast det enda )

Visserligen är det teoretiskt möjligt att både förlänga livet och förbättra ljudet på CD genom infrysning, men dels kräver detta helt andra temperaturer än vad du har i ditt frysfack och dels är det nog mycket tveksamt om denna teoretiska förbättring har något värde i praktiken.

Fortsätt du att andvända frysfacket till falukorven .

Hälsn. Michael

Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:48:08  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Ja, man ska inte tro på allt man läser. (0m det inte står i Kalle Anka för då är det sant!)

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:01:05  Show Profile Send flintan a Private Message
Det där med cd i frysen tycker jag låter väldigt krystat. Ska man då köpa en separat cd-frysbox? Annars får dom inte plats och så riskerar man att få kladdig glass och köttbullar på skivorna. Skivor har man ju inte heller på långtidsarkivering, så när man vill lyssna på en skiva måste man torka av imma och värma upp den igen annars blir det bara ny imma.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:48:01  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Hallå där! Ha inte falukorv i frysfacket, inte någon längre tid i alla fall. I vanliga frysfack är temperaturen inte tillräckligt låg för att förvara livsmedel längre tid än några dagar. (Ojdå, blev det OT nu? )
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:53:11  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Jag har för mig att de påstod att det var den ytterst tunna ishinnan som fick laserstrålen att brytas på ett sådant sätt att högre precision erhölls. Vidare skulle avståndet mellan avläsningsspåren minskas (kompression till följd av kallare omgivning) vilket även det skulle ge högre avläsningsprecission.

Hur som helst - nu tio år senare +rätt så mycket mer teknisk utbildning inser man snabbt att detta inte kan vara sant. Som nämnt tidigare så måste man frysa ned dem ganska så rejält. Frågan är om inte upprepad upptining/nedfrysning leder till en viss materialutmattning istället och därmed försämrar nogrannheten från tillverkningen???

Sen skulle jag ju för allt i världen inte sätta i en kall immig/isig cd-skiva i cd-spelaren och låta detta skict förångas därinne pga av diverse korrosionsrisker och kortslutningsmöjligheter...

Men jag tyckte det var kul då!

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:57:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Köp ett frysskåp från Krell med skivfack men jag tror att det är Electrolux som tillverkar.När man målar kanterna grön på CD
skivorna är det viktigt att man har färg för utomhusbruk.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/08 :  16:09:41  Show Profile Send Aton a Private Message
Så länge det inte blir så trångt i frysen att du tvingas förvara falukorven i CD-spelaren tror jag inte experimentet gör nån skada.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/08/08 :  17:57:49  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Nej. Det är nog bara helt meningslöst haha.
Ja, det är klart att man målat skivkanterna gröna!

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/08 :  19:13:39  Show Profile Send lasselite a Private Message
Om man hivar in spelaren med skivan i och sätter frysen på max borde man väl få bättre förutsättningar för spelaren, förutsatt att denna inte har gummidelar i drivverket. Men d tar ett tag å byta skiva (slå av frysen, vänta tills den når rumstemperatur, byta skiva, slå på frysen å vänta tills den är kall igen, phu).
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/08 :  20:39:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja fy fan det blir nog jätte bra. Vi gör så som lasselite föreslog.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000