HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 man börjar ju grubbla.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/07 :  21:47:26  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Läs det som Elusive skriver här:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15392&whichpage=2&SearchTerms=,

Särskilt det som Elusive avslutar sitt intressanta inlägg med får mig att börja fundera mycket.

"Personligen tycker jag att cdspelare är ett avslutat steg, och att man bör separera transport från D/A omvandling. Det är ren idioti att tillverkare kan kräva tiotusentals kronor för integrerade cdspelare när man kan stoppa in en buffer på 800Mb och frigöra sig från RedBook standardens restriktioner. Då existerar varken jitter eller bitkorruption och det skulle tvinga tillverkaren att börja utveckla välljudande externa D/A omvandlare.

Mitt råd:

Köp en påkostad transport och en extern DAC. När du tröttnar på ljudet eller vill uppgradera, byt DAC:en. Transporten har ingenting att göra med hur det låter ur högtalarna."

Varför gör då inte cdspelstillverkarna som Elusive skriver??
Ok då, det finns kanske några exklusiva tillverkare som gör riktigt bra transporter och separata d/a omvandlare (DACar) typ dCS, men dom kostar ju också totalt 250 000kr tror jag och det är ju pengar som de flesta aldrig kommer att kunna lägga på en cd eller CDtransport+DAC.
Jag menar, ta till exempel CD s1 från Advantage (kostar 45000kr).
Denna betraktas ju allmänt som en mkt, mkt bra cdspelare och tillhör toppsegmentet idag, är detta ändå inte "tillräckligt bra"? enligt Elusive då alltså. Varför sätter inte tillverkarna in en buffer på 800Mb och löser problemen med jitter och bitkurruption? Om det som Elusive nu skriver stämmer helt och hållet.
Jag tycker själv att cdpspelare för 10000 kr och uppåt låter väldigt bra, men kanske har jag fel

Någon med mer kunskap som kan besvara hur man ska tolka det hela?
Är det idotiskt att lägga, säg 30000kr på en cd? Jag tycker inte det, men enligt Elusive verkar det ju vara knäppt.
Man börjar ju grubbla....

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/07 :  22:23:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kan man inte också läsa det som att han menar (helt korrekt i min mening) att CD är ett "felkonstruerat" format till att börja med, anledningen till att en hygglig transport är så dyr är att det är onödigt svårt att läsa en CD helt korrekt. I och med att det är ett digitalt format så kan det ju inte bli mer är "rätt". När man väl har en tranport som läser rätt (ex genom att buffra skivan) så kan det helt enkelt inte bli bättre.
Det bästa är väl egentligen att buffra hela CDn till en hårddisk en gång för alla så slipper man alla problem.

Sen har jag och många med mig inte råd med vare sig integrerade eller separata prylar i denna prisklass men det är en annan fråga...

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/08 :  19:21:54  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
men vänta lite nu....finns det inte cdspelare som buffrar?
Meridian har väl en cd för runt 20000kr som läser in varje spår på skivan in någon sorts minneskrets?
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2003/08/08 :  19:43:55  Show Profile Send Elusive a Private Message
Det är inte idiotiskt att lägga ut 30000kr på en CD-spelare, då det i dagsläget inte finns speciellt många alternativ för att överkomma välljudande D/A omvandlare. Romantisering av teknik är ett genomgående tema hos hifivärlden, och naturligtvis drar tillverkarna fördel av detta.

Jag tycker att det är dags att skippa cdspelarna helt och hållet. En stationär IPod liknande skapelse (max 5-8000), med en ypperligt konstruerad digital utgång kopplad till en sådanhär:

http://www.goldenagemusic.se/swe/proaudio/perpetualtech/perpetualtech.html

Hejdå SACD, DVD-Audio, Wadia, etc

Lägg pengarna på bra kablar...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/08 :  20:13:31  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
tack för inlägget Elusive!

När man sparat ihop 16000kr kanske man ska ta och köpa en av dessa omvandlare!!
Men en sak fattar jag inte, signalen ska ju in digitalt från cdn eller transporten, därefter ska den ut digitalt från digital processorn. Nu fattar jag inte riktigt, ska den inte ut ur analoga utgångar så att man kan koppla den till en förstärkare? Eller har jag missat något??
Krävs det fler apparater innan man kan skicka signalen till förstärkaren?
Och vad är en "stationär IPod liknande skapelse"??

Tacksam för svar!

mvh,


Edited by - hifirocker on 2003/08/08 20:18:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000