HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Eichmann
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:48:47  Show Profile Send Larsho a Private Message
Timbre

Ingen aning men nog är de ute och cyklar rejält
Vättern runt 4 ggr

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:50:57  Show Profile Send ekman a Private Message
kanske velodromcyklar utmed väggarna? =)

kul att se att min tråd uppskattas iaf
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:54:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Timbre: Vad menar du?
För att klargöra vad jag menar: Naturvetenskap är till sin natur prediktiv, en korrekt teori eller hypotes ska i förväg kunna förutsäga utgången av ett experiment. Med detta följer också att man med hjälp av redan etablerade teorier kan förutsäga vilka experiment som är värda att utföras för att få ny information. Naturligtvis kan man befinna sig i situationer där det inte finns några etablerade teorier at ta hjälp av men dessa är rätt ovanliga, oftast kan man utnyttja något känt fakum (konserveringslagar såsom exempelvis energins bevarande)för att reducera mängden försök som behöver göras för att få fram ny information.


Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:55:07  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ja, man kan ju undra hur många vetenskapliga upptäckter som har åkt ut i laboratorievaskarna av forskare med förutfattade meningar.
Hur var det med penicillinet...
Nio av tio gubbar hade väl skickat ut burkarna genom fönstret...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:00:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Suck!

Jag får citera mig själv.

quote:
Vad kan man då göra?

Det finns faktiskt flera möjligheter.

Lyssna på dem som prövat.
Prova själv.
Blindtesta, dvs låt någon sätta dit och ta bort tweaket utan att lyssnaren vet vilken version som gäller.
Lyssna sedan öppet.

I ett forum som detta kunde man mycket väl kunna satsa en lite summa var för kunna testa dylika produkter, alla behöver nog inte köpas in, många skulle man nog kunna låna.

Sist men inte minst, självklart skall man vara kritisk, men öppen för att man kan ha fel.



Jag har svårt att se att man faktiskt kan utesluta någonting i tweakväg utan att slutgiltigt testa produkten, kritisk skall man dock som sagt vara i alla sammanhang.

Tweak kan inte jämföras med bantningsmedel eller andra obskyra produkter som kan påverka hälsan, det är inte samma sak.
Besynnerliga produkter avsedda att sväljas kan vara otjänliga eller farliga, tweaks har inte, såvitt jag sett hitills, påverkat hälsan även om de inte fungerar.

Inom detta forum finns, som jag redan nämnt ovan, unika möjligheter att testa dessa produkter till ingen eller ringa kostnad.
Jag tror också att många sk. tweaks kommer att falla inför en hårdgranskning, men vilka dessa är kan man inte veta på förhand.

Här torde emellertid blindtest vara befogat, då risken annars är uppenbar att de "troende" hör skillnad och "förnekarna" absolut inte kommer att höra någonting alls om de ser vilken uppställning som gäller.

Bravo
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:00:39  Show Profile Send Timbre a Private Message

f95toli, grunden för all naturvetenskap är väl ändå observationen...
Börjas det selekteras redan innan observationsprocessen kommer nog vår utveckling att avstanna illa kvickt.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:01:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
f95toli


Har du varit på McDonalds och fått Krakelspektakel ???
Kan du inte översätta detta struntpratet

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:03:41  Show Profile Send Larsho a Private Message
ekman

Jag gör allt för att göra dig nöjd

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:08:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Timbre: Jo, men hur väljer du vilka observationer som du ska göra? Att avgöra det är det svåra.
Det kan ta flera år att utföra en serie experiment, du kan helt enkelt inte prova alla möjligheter. Det är som att designa ett elektrisk krets, du kopplar inte ihop ett antal komponenter slumpmässigt för att sedan se om det fungerar. Man använder redan kända "delkretsar" som man sedan kopplar ihop för att bygga den krets man vill ha.

Larsho: Ledsen att det blev lite mycket goja , jag undervisar ibland i en grundkurs i experimentell fysik och jag ramlade in i terminologin vi använder där, ska försöka undvika det i fortsättningen.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:11:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Rimligen borde väl ordningen vara:

observera - teori - verifiera eller falsifiera.

I annat fall måste det ju vara svårt att veta vad det är man studerar.

Givetvis kan man ställa upp en allmän teori och testa den på diverse produkter, men då får man endast en generell men ingen specifik förklaring.

Bravo
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:11:44  Show Profile Send Larsho a Private Message
Låter bra !!!

Till dig och automekaniker vill bara säga att jag
är ledsen om det blivit onödigt hårda ord ! sorry

Nej nu tar vi nya tag, den nya hörlursförstärkaren
väntar med lite Miles Davis

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:13:22  Show Profile Send matson a Private Message
Detta med att man måste testa själv får ju helt orimliga effekter om man skulle använda det.

Det skulle exempelvis ta evigheter att ställa upp högtalarna. Har du testat med en upp å ner eller en i badrummet eller rent av en hos grannen? Låter det dåligt? Justera då 1 mm i taget för man kan ju aldrig veta.....

Sen finns det ju fler tweaks som, enligt mig, endast en väldigt sorglig människa skulle använda/försvara.

Det finns en penna som man skall använda så här:


Eller varför inte "Spiratube" som marknadsförs såhär:"Our latest research has revealed that it is very beneficial to have the outer surface of all A.C. power supply interconnect wires coloured White. The same adverse energy pattern which can be substantially neutralized by having a White outer coating around the A.C. supply wires, is also found on virtually all pipes. This includes cold water, hot water, central heating and domestic gas supply pipes. We suggest that it is well worthwhile experimenting by painting sections of this type of pipe White. A significant improvement in the perceived sound will usually take place. This can be confirmed by repainting the surface of this section of pipe any other colour than White and conducting perceptive listening tests.


It is also very beneficial to have all A.C. power supply interconnects on audio equipment with an outer insulation surface finished in White. As virtually all audio equipment, even the most expensive, has A.C. supply connecting wires with either a Black or Grey surface finish, we strongly recommend that sections of our new White Spiratube be applied to all A.C. power supply connecting wires."

Ser ut såhär:

Eichmannprylen och Beaksen hör hemma i detta sällskap, enligt mig(vilket också stämmer med facit(då jag tjuvkikat!)).





Mvh
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:21:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu larvar du dig "matson", högtalarexemplet alltså, i övrigt se mina inlägg ovan.
Du kan lyssna på dem som provat osv.

Du får självfallet ha vilka åsikter du vill, men att ge ett slutgiltigt omdöme utan att ha provat går inte, möjligen kan man luta sig mot flera oberoende källor som provat, exemplet bantningsprodukter som ofta finns omdebatterade i pressen och på nätet osv.

Bravo
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:24:45  Show Profile Send Timbre a Private Message


Visst finns det en praktisk aspekt på utvecklingsarbete men hur många dogmer har inte fått omprövas i naturvetenskapens historia...
Inte minst inom zoologin (men det är kanske inte rätt forum...).
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:27:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Bravo: I princip har du rätt men det finns ett steg innan denna kedja, nämligen att man måste bestämma VAD man ska observera.
Ett "normalt" experiment tar kanske mellan 6 månader och 1 år att utföra (detta gäller väl iofs fysikexperiment, inte hifi-tester ), innan man lägger ned så mycket tid, möda och pengar måste man veta att det finns en rimlig chans att man får någon ny intressant information.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:37:31  Show Profile Send Timbre a Private Message


Nu skall vi inte fastna i principer men vad händer om det dyker upp något oväntat under resans gång, något som ligger utanför "VAD"...
Är det anslagen som bestämmer...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:42:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Återigen rätt "f95toli", men det blir lite av hönan och ägget av det hela, då du för att veta vad skall observera måste ha observarat innan, för att kunna välja ut den produkt du vill studera närmare.
I detta fall tweakprodukter där du sedan väljer ut en specifik produkt, säg Eichmann exempelvis.
Vi existerar inte i ett tomrum utan är fyllda med förutfattade meningar som styr, i värsta fall överstyr, våra antaganden.
Du observerar i ett bestämt syfte, väljer observationsobjekt, bestämmer teori som kan vara antingen positiv eller negativ, därefter falsifierar eller verifierar du. Utfallet kan mycket väl bli avhängigt av din infallsvinkel.

Lite mångordigt, men i grunden börjar det nog med en observation i alla fall, därav anledningen till att gå vidare.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:47:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Där är det ju inte svårt att hålla med dig "A*", att utan en komplett anläggning är tweaksen inte mycket värda.

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/10 :  21:56:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Bravo: Här håpller jag med dig. Men grundfrågan var just varför jag (och i princip alla som sysslar med naturvetenskaplig förskning) avfärdar vissa saker utan att testa dem först. I grund och botten är det väl så jag är "tränad" att tänka. Om jag med ledning av tidigare erfarenheter och kunskaper bedömer att en idé/experiment inte har någon "potential" så åker den i papperskorgen. Det finns så många intressanta fenomen i naturen att det ändå inte råder någon brist på saker att studera.


Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  22:04:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som humanist är jag tränad i att vara kritisk, men förutsättningslös så gott det nu går, för att minimera mitt eget inflytande/fördomar på det som skall studeras.

Det är farligt att dra slutgiltiga slutsatser utan att ha prövat.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/10 22:05:42
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/10 :  22:07:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är väl därför humanister och naturvetare har så svårt att komma överens
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  22:45:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Japp!

Bravo
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/11 :  13:46:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
autosataniker

Har du inte läst mitt senaste inlägg ??


Låter bra !!!

Till dig och automekaniker vill bara säga att jag
är ledsen om det blivit onödigt hårda ord ! sorry

Nej nu tar vi nya tag, den nya hörlursförstärkaren
väntar med lite Miles Davis

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/11 :  14:52:25  Show Profile Send Timbre a Private Message


Liknelser... Panikångest...

Alexander (inte Ian alltså) hade nog blivit stött om A* klassificerar hans upptäckt som en liknelse...


A* kanske skulle prova att brYta tankemönstret och även ge det oförutsägbara lite utrYmme i tillvaron...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/11 :  16:16:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
autosataniker




Jag menar det jag skrev givetvis, men om du inte vill acceptera det
är det inte mkt jag kan göra

Du behöver inte narras bara för det

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000