HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Edison eller Sugden.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/08/07 :  22:23:36  Show Profile Send manlix a Private Message
Jag har kollat lite på den Sugden-kombinationen (A21aP och Au41) som är till salu här på forumet samt Edison 60 rörförstärkare. Jag vet inte riktigt vilken som skulle passa bäst och skulle ge bäst ljud. Vill ha lite drag i grejerna. Kanske man inte får med detta? Har ett par Proson Reality 10 Limited just nu men de skall förmodligen bytas ut längre fram. Lyssnar för det mesta på hårdrock/metal. Vad har ni för erfarenheter av dessa förstärkare? Jag har fått den uppfattningen om att rörförstärkare spelar sämre bas men det kanske inte gäller Edison 60. Tänkte köpa mig något hyffsat vettigt så att man slipper byta efter några år.

Sen tänkte jag på det här med Singel end, Push pull och allt vad det nu heter som finns på Edison 60. Någon som kan förklara det?

Edited by - manlix on 2003/08/08 06:04:16

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/08/07 :  22:40:48  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag skulle välja Edison 60 tveklöst det där med Push pull och single end är olika kopplingar utav rören push pull ger mer effekt single end sägs ge bättre ljudkvalitet nu finns det möjlighet att prova och avgöra själv.
Mvh
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/08/07 :  22:42:30  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Gå in på www.triod-ljud.nu och kolla upp sakerna där finns mycket info om Edison förstärkarna.
Mvh
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/08/07 :  23:21:05  Show Profile Send manlix a Private Message
Jag var inne där förut och kollade. Men jag hittade lite om de olika kopplingarna nu. Tror jag. Får läsa på lite.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/08/09 :  01:33:23  Show Profile Send manlix a Private Message
Skulle vara kul att höra fler personers åsikter om detta. Sen skulle det vara bra om någon ville förklara singel-end, push pull, parallell etc och när man bör använda vad.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/09 :  09:48:54  Show Profile Send Larsho a Private Message
Beror ju på vilka nivåer du skall spela på, Edison 60
har nog mer kraft, hat själv haft en sådan och där kunde
man absolut spela högt, misstänker att Sugden har lite mindre
kraft, men båda är ju i klass A

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/09 :  11:26:53  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Undrar om du ändå inte ska börja med att byta högtalare. De Proson-modeller jag har hört har inte varit något vidare. Eller har du ingen förstärkare alls i dagsläget?
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/09 :  12:23:51  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Jag tycker som Magnuz, vill inte vara elak men högtalarna borde vara prio 1, om du funderar på så pass relativt "dyra" förstärkare som de du skriver om. Vad har du för "utrustning" idag? (inga skämt om cm: tack)
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/08/09 :  14:24:38  Show Profile Send manlix a Private Message
Den förstärkaren jag har just nu är en Harman Kardon PM645Vxi.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/08/10 :  12:35:42  Show Profile Send manlix a Private Message
Något utav er som har erfarenheter om hur en Edison 60 låter mot en Arcam A65+ ? Jo, jag vet att jag är velig men....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000