HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tar skivor skada av elektriska apparater?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/07 :  09:16:44  Show Profile Send JesseX a Private Message
På en skivbörs där jag brukar handla finns en skylt om att skivorna inte får läggas på, eller i närheten av, den förstärkare som används för provlyssning. På skylten sägs att skivorna förstörs av detta.

Är det här sant? Borde jag kanske ha något sorts inhägnat skyddsområde hemma i vardagsrummet och hålla alla skivor borta från detta område.

Skivorna finns ju rätt nära den här magnetiska strålningen från apparaterna när de spelas. Betyder det att de "slits ut" som en konsekvens av det? Poängen med CD-skivor är väl att de inte slits ut.

Att CD-skivor inte mår bra av solsken är jag med på. Det löser visst upp själva plasten och förstör informationen på skivan. Att lägga en skiva med undersidan upp i fönstret förkortar dess livslängd ordentligt. Test som bevisar det här lär ha gjorts i laboratorier.

Jag vore mycket tacksam för ett klargörande kring riskerna vid hantering av CD-skivor. Det verkar ju dumt om skivorna skulle "slitas ut" eller skadas för att jag är klantig och inte hanterar dem på rätt sätt. Det vore också intressant att veta om det är någon skillnad i det här avseendet mellan köpta skivor och hembrända dito. De sistnämnda lär ju sakna något sorts skyddslaget och därmed vara känsligare.

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/08/07 :  20:29:03  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Tänk bara vad som händer om man låter en skiva sitta kvar i spelaren över natten. Härdsmälta?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/07 :  22:30:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
CD skivor är av plast och tar definitivt inte skada av elektromagnetisk strålning, faktum är att skivorna är transparenta för de flesta frekvenser i radioområdet.

Det kan helt enkelt inte vara så att förstärkaren är varm och det är därför man inte bör lägga skivor på den?

Alternativ 2 är väl att personalen är trött på att plocka upp efter kunderna och har upptäckt att skylten är ett effektivt sätt att kunderna att plocka upp efter sig...
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/08 :  08:28:42  Show Profile Send JesseX a Private Message
Det här med värme är nog det mest troliga. Det står ju faktiskt på skivorna att de inte ska utsättas för värme.

Den här frågan som jag ställde kan verkligen tyckas dum men jag kände mig förvirrad över den här skylten - logiken verkade inte riktigt uppenbar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000