Author |
Topic |
Slurpas
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2003/07/26 : 20:43:07
|
Vad innebär att sjunga rent??
Sjunger tex sångerskan i nightwish rent? Sjunger Freddie Mercury (queen) rent? och sjunger sångaren i tex Cradle of filth rent?
Kan blackmetal sjungas rent? eller är rent bara när det är en hög ton som är "fin"? Jag själv anser att "skrikmusik" kan vara lika rent som opera, beroende på vilken kontroll man har på rösten. |
All techno/trance/y0y0y0 must die
Coca to the people and good 80's to the worthy ones |
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/07/26 : 22:32:35
|
Om man skall ta till ytterligheterna så kan nog bara operasångarna och sådana som Streisand sjunga rent. Men att hålla en ton kan ju rätt många göra. Tex Peter Gabriel, Tom JOnes kanske inte sjunger rent men hålla tonen och ett par jäklar på att sjunga det är dom. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/07/26 : 23:37:26
|
Är det någon som vet om det finns någon "definition"? Jag gissar på att uttrycket i alla fall ursprungligen syftade på att man kunde hålla sig inom de "rena" tonerna, alltså toner som ingår i en skala (dvs man halkar aldrig in på en "ton" som ligger mellan C och C#), men jag kan ha fel.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 00:20:25
|
Kan följande duga: Att kunna hålla sin stämma i flerstämmig sång, dvs att sjunga inom ett bestämt intervall, givetvis att kunna hålla en ren ton också. |
Bravo |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 00:21:13
|
"Rent" kan ju vara både tonmässigt och klangmässigt. Ett ostämt piano som har en mjuk och klar ton är nog inte "rent". Ett nystämt piano som spelas i en "spräckt" högtalare är knappast heller "rent". i utrycket att "sjunga rent" kan man nog lägga in tydlighet i texten. Att man sjunger ut texten ordentligt.
Men måste man lägga in en värdering i rent? Kan det inte vara subjektivt? Men jag tror nog att det finns en tradition om hur det skall låta när det är rent. |
Oops! I did it again |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 00:22:57
|
OJ, här skulle jag kunna fastna och förklara länge, men jag tror helt enkelt att f95tiol's förklaring räcker...
Visst kan man sjuga "rent" inom blackmetal, även om det är svårt att avgöra det. Skulle någon fråga migom Opera, så skulle jag personligen nog säga att de INTE sjung rent. Deras vibraton är inte långt ifrån M.Carreys Whalingar (sp?). En artist som han kolla sig ton, och enbart den, när det skall vara så, sjunger rent enl MIG. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 02:32:20
|
"rent" är motsatsen till "falskt" |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 09:41:22
|
Det finns fall, som till DiLEva och Håkan Hellström, som glider över 3-4-5 toner för att hitta rätt. Nåt som förövrigt är ganska vanligt inom dansbandssvängen (Bland de som har dessa fåníga dubbelnamns namn) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Slurpas
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 13:24:47
|
Min egen defination är iallafall när man har "kontroll" på rösten, dvs att det hört tydligt att rösten skulle låta som den gjorde. Sen tillkommer det ju en till nivå angående hur svår sången är att sjunga, jag menar alla kan säkert ta en ren ton som inte är spec hög, men att ta riktigt höga toner, rent är helt sanslöst svårt. Så att sjunga rent kanske också har lite med att göra hur pass svår sången är... |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 13:28:45
|
Ta en som Tommy Körberg, eller Sissel K...Dom prickar tonerna rätt OK enligt vad jag hört och läst. Annie Lenox är tydligen även hon pricksäker.
Att sjunga "prick på ton" är kanske heller inte det enda rätta. I dom bästa gitarrsolona (eller kanske rent av många stränginstrumenterade solon; ståbas etc) så BÖJS tonerna. Böjjer man verkligen då till närmaste ton uppåt? Njäee...
Musiken handlar nog inte om exakthet utan dom små avvikelserna från teorin.
"Dom viktigaste tonerna är dom man inte spelar" - Eric Clapton |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 13:41:34
|
Oftast syftar man nog ungefär på det som f95toli skriver. Men ett kraftigt vibrato eller glidningar hindrar inte att man sjunger rent. Vad som avses är väl kanske närmast att man sjunger det man tänkt sjunga. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 16:05:14
|
Ett krafgtigt vibrata om omfattar mer än en ½ tonsteg borde inte betraktas som Vibrato. (Tänker på vissa sångarare som använder en halv oktav som vibrato)
Ed: Ändrade tonhöjd till tonsteg. |
Edited by - Zalve on 2003/07/27 22:20:38 |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 20:44:11
|
Zalve; du menar förmodligen 1/2 tonsteg?!
En oktav är 8 toner ex C -> C, avståndet räknat i 1/2 tonsteg blir då 12 C# -> C, |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 22:21:09
|
Givetvis menar jag det, fattar inte hur jag kunde skriva tonhöjd. |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 01:49:18
|
En stor Wagnersångerska som Birgit Nilsson hade ett kort vibrato men tack vare sitt absoluta gehör och perfekta sångteknik träffade hon alltid rätt.
De allra flesta kan lära sig att sjunga rent med rätt stöd. Det krävs dock ett kontinuerligt underhåll av ens röstresurser.
Att det i dag finns så mycket falsksång beror väl på att man det inte ställs något krav på att det skall låta rent. I inspelningstudios kan man fejka till det så att det låter åtminstonde uthärdligt.
PEKKA |
|
|
vecc
Member
458 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 03:02:47
|
I en studio kan man "fejka" så det låter HELT rent, Pekka :)
Men att definiera nåt som falskt är väldigt svårt. Är musik, t.ex orientaliskt sådan, där sången vandrar mellan kvartstoner, alltså toner vi normalt inte ens använder i "vår" skala falsk? Skulle inte tro det. Men visst kan jag väl hålla med om att många sjunger illa, men falskt, nja...vet inte. däremot håller dom sig kanske inte inom den fastställda ramen :)
|
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 08:45:36
|
quote: Men att definiera nåt som falskt är väldigt svårt. Är musik, t.ex orientaliskt sådan, där sången vandrar mellan kvartstoner, alltså toner vi normalt inte ens använder i "vår" skala falsk? Skulle inte tro det. Men visst kan jag väl hålla med om att många sjunger illa, men falskt, nja...vet inte. däremot håller dom sig kanske inte inom den fastställda ramen :)
Att medvetet sjunga falskt eller konstant hålla sig utanför ramarna fordras mycket musikalitet för att lyckas med. Lyssna exempelvis på Jane Manning i Pierrot Lunaire av Arnold Schönberg. (Chandos CHAN 6534)
PEKKA |
|
|
Kakan
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 10:30:44
|
Ibland är ju också falsksjungandet en del av upplevelsen och artistens signatur. Tänker närmast på M.A. Numminen och E. Pilarm. Man kan inte säga att de sjunger rent, men de bygger ju sin image och har sin popularitet baserat på just detta.
|
Kakan - kan ibland |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 14:27:12
|
quote: bland är ju också falsksjungandet en del av upplevelsen och artistens signatur. Tänker närmast på M.A. Numminen och E. Pilarm. Man kan inte säga att de sjunger rent, men de bygger ju sin image och har sin popularitet baserat på just detta.
Just där har du personer som konstant håller sig utanför ramarna. Speciellt Numminen som är en mästare att hålla en konstant out of tune linje.
PEKKA |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 11:57:41
|
Den första jag kommer ihåg som verkligen slog igenom, genom att sjunga falskt, var väl Mrs Miller med låten Downtown. Jag tror det var 1966. |
S |
|
|
Slurpas
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 17:55:37
|
Inte Petula Clark - Downtown hoppas jag? |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 22:03:18
|
Ja det är samma låt "Downtown" som Petula Clark hade en hit med 1964 som Mrs Miller sjunger. Mrs Miller sjöng också "A Hard Day´s Night" och "The Shadow Of Your Smile". Det var "Downtown" som hon slog igenom med. |
S |
|
|
Farbror Barbro
Member
95 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 10:57:17
|
quote: Det finns fall, som till DiLEva och Håkan Hellström, som glider över 3-4-5 toner för att hitta rätt. Nåt som förövrigt är ganska vanligt inom dansbandssvängen (Bland de som har dessa fåníga dubbelnamns namn)
Jag anser inte att t.ex. Håkan Hellström hittar rätt. Möjligen genom att han lyckas ta ett stim toner och på så sätt träffar avsedd ton någon microdels secund.
Att söka sig mot "rätt ton" tycker jag Pontare gör. Gliiider tills han hittar rätt ... Som sagt - dansbanden gillar detta.
Eilert inte bara missar toner. Han har ingen som helst takt. Lyteskomik. |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 23:03:59
|
Zalve, ursäkta "språkpolisandet" ... rätt säker på att det är wailing (som i Bob Marley and the Wailers).
Svårt att hitta gissar jag, men bland de mer barocka exemplen på "falsksång" är Gunnar Bunker. Inte en "rätt" ton undviks att missas. Antingen är karln utomjordiskt musikalisk ... annars är han fullkomligt tondöv! |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
grushog
Starting Member
39 Posts |
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2003/07/31 : 23:03:23
|