HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Någon som pulat högtalarkablar med Elfas Litz[?]
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/08/06 :  23:38:39  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Är det någon som har erfarenhet av Elfas Litztråd som högtalarkablar. Har funderat på att slänga ihop en 10-fläta med 0.24mm2:an (55-165-39) http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/178344.htm.

Kan de vara ett alternativ till de något mer "oflexibla" ekk?

Om inte det... Är det i så fall någon som pulat signalkabel med dessa då?

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/07 :  08:32:27  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Been there, done that.

Jodå jag har gjort både högtalar- och signalkablar i litztråd.

Det fungerade mycket bra, men nu använder jag mig av silverpläterad kopparkabel med teflonisolering istället.

Den som är intresserad av att köpa litzkablarna av mig får säga till. Litztrådarna är inträdda i teflonslangar och vilka sedan är fyrflätade. Problemet var att få in dem i slangen så därför är längden på högtalarkablarna bara 180 cm.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/08/07 :  10:17:16  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Måste man isolera ledningarna innan man flätar dem? Är det risk att de gnager sönder varandra i en fläta?

Var får man förresten tag på godbitar som den silverpleterade kabeln och teflonslangar? Det är ju roliga saker...

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/07 :  10:38:01  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Litztrådarna är ju isolerade var för sig, men de är så tunna att jag tyckte att det var säkrare att pressa in en bunt av dem i en teflonslang.

Både teflonslang och silverpläterad kopparkabel finns på ELFA.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/07 :  10:58:34  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Själv är jag sugen på att prova The "final" UBYTE Cable av Thorsten Loesch. Visst, "lite" jobbig att tillverka. Men ett kul projekt och framförallt riktigt seriöst projekt.

http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=cables&n=7440

Thorsten har även gjort ett par högtalarkablar som han kallar "3MP". Det är en Nordost SPM look-alike enligt honom själv och bygger på 3M 3749 SCSI-3 kabel med solida förtennade kopparledare och TPE isolering.

http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=tweaks&n=54462&highlight=3MP+Thorsten&session=

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/07 11:23:35
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/08/07 :  11:20:04  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Det var ett intressant projekt... Dock en hel del pill om jag förstod det riktigt...

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/07 :  11:25:35  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jepp en hel del pill.

Kolla dock på den andra länken jag postade om du vill ha något busenkelt. Thorsten använder själv den kabeln en del om jag förstått det hela rätt. Extremt enkel att tillverka är den i alla fall.

/Erik
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/08/07 :  11:48:46  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Det var något i min smak ... SKall bara hitta någon firma som kränger SCSI-3 kablar från 3M...

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/07 :  11:55:13  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
www.rs-components.se

/Erik
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/08/07 :  12:00:48  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Hmm... Tack så mycket...

Har du byggt sådana? I så fall hur blev resultatet?

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/07 :  12:05:41  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Har inte byggt några av dessa. Har dock tänkt bygga The Final UBYTE och Thorstens senaste aktiva interconnects så snart han skriver hur de (signalkablarna) är gjorda. Det jag vet är att de bygger på 0,05mm ledare till signalen, så lite pill lär det vara med dem också.

Jag är dock nyfiken på 3MP kablarna eftersom de är så enkla. En 5m rulle med 3M 3749 kostar 308kr + moms och då får man ut 5 stereometer högtalarkabel (till varje kanal ska det vara totalt 32 ledare).

/Erik
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2003/08/07 :  12:55:43  Show Profile Send Jens a Private Message
Jag har fortfarande några meter kvar av den rulle jag köpte ifrån Farnell. Detta är Spectra Strips TPE isolerade kabel.


Farnell art# 333-1969

Pris: 60:-/m om någon är intresserad.

Jag har ett par 2.5 meters längder terminerade med bananer liggande i Göteborg, om någon vill låna och utvärdera.

/Jens
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000