HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behöver hjälp från er HiFi-entusiaster...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/06 :  21:04:18  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag byggde ett par VH-1 för ett halvår sedan. Nu vill jag bygga något mer och funderar på SQ-50 (www.valutronic.se), men eftersom det innebär mycket arbete med att göra ett par högtalare är det värt att lägga ut några tusen på att få det att låta bättre.

Är kostnaden på elementen kritiskt för ljudet, eller kan billiga element låta minst lika bra som dyra?

Jag vill fråga dig som har lyssnat på SQ-50 eller dig som vet ett par högtalare som låter kanon om om det finns några alternativa konstruktioner. Det gör inget om elementen kostar dubbelt så mycket som SQ-50. Elementen kan mycket väl få kosta 3000-4000 kronor.

Jag är helt och hållet nybörjare på området och behöver färdiga ritningar på lådorna, samt behöver jag veta vilka motstånd eller fördelningsfilter som ska användas för att få det att låta som bäst - en välbeprovad konstruktion med andra ord.

Tacksam för alla svar!! =)

Nybörjarentusiast
/Fredrik

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/06 :  21:08:43  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
flytta frågan till DIY-avdelningen.. det är där självbyggarexperterna håller till. (jag kan ingenting om sådant)

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/06 :  21:52:38  Show Profile Send Timbre a Private Message

Fredrik, jag tror att du får många svar om jag flyttar över tråden till DIY.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/06 :  22:06:00  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag säger HFLS-1.

/Erik
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/06 :  22:12:19  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag håller med du.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/08/06 :  23:44:22  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Varföre inte en ProAc 2.5.
Välbeprövad o relativt enkel att bygga.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/07 :  00:36:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag är helt och hållet nybörjare på området och behöver färdiga ritningar på lådorna, samt behöver jag veta vilka motstånd eller fördelningsfilter som ska användas för att få det att låta som bäst - en välbeprovad konstruktion med andra ord.

Nu blir jag väl skjuten, men VAD HÄRLIGT ATT LÄSA!!!

Ta en titt på www.speakerbuilding.com . Där finns många projekt som verkar vara ganska genomarbetade.

HFLS-1 är ett alternativ. ProAc klon 2.5 ytterligare ett. Jag har lyssnat på båda, och båda ÄR bra. Jag tvivlar heller inte på att det finns en uppsjö av andra verkligt lyckade konstruktioner "ute på nätet"...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/07 :  18:16:01  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Tack så mycket för att ni flyttade över tråden till dess rätta ställe.

Jag tycker DIY-projektet låter för "nytt" med tanke på att man måste experimentera med filter och motstånd för att få fram det bästa ljudet? Eller finns det färdiga satser att köpa som garanterat ger ett riktigt bra ljud?

Annars låter ju Proac mest intressant. Hur mycket kostar elementen till ett par sådana och var köper jag dem. Vart får jag tag på ritningar? Finns det färdiga kit att köpa till så att man får motstånd/delningsfilter som passar och som ger ett bra resultat?

Tack för svaren!! =)



Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/07 :  18:38:21  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag hittade ritningarna... =)

Det här är säkert en irriterande fråga som många nybörjare ställer, men jag gör det ändå eftersom jag är nyfiken på att höra lite kommentarer. :) Vilka låter bäst, HLFS1 eller Proac-klonerna?

/Fredrik

Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/07 :  19:47:40  Show Profile Send flintan a Private Message
Det är nog svårt att säga rakt av, och jag ska inte yttra mig om ljudet då jag inte har hört HFLS-1 överhuvudtaget, men det är ju två högtalare som spelar i olika dimensioner. Förutom att folk har olika smak (eller hörsel rättare sagt) gällande ljudkaraktär så är ProAc klonen en golvare och HFLS-1 en stativare. Så till att börja med är det mer upp till dej hur stor plats dom får ta, hur mycket bas du vill ha, om du kanske vill bygga till basmoduler senare etc...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000