HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ytbehandling?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pacman
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/08/05 :  08:02:09  Show Profile Send pacman a Private Message
Hej allihopa, som nybliven hifi-intresserad(första DIY projektet på G) så har jag lite frågor på hjärtat: Kan man betsa faner? och hur går man tillväga för att åstadkomma 'pianolack'-yta? Tackar på förhand för alla tips.
h. andreas

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/08/05 :  12:43:22  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Faner gå utmärkt att betsa, det är ju vanligt trä bara tunt.
Ge dig inte på pianolack (mitt råd som amatör)... svårt att få det bra om du inte är lackerare. Prata med någon lackerare de kan säkert fixa det billigt. Det brukar vara svårt att få den fina blanka ytan utan små fel. Lite damm innan det torkat syns ganska tydligt på den typen av yta så man behöver nästan ha ett damm fritt rum om det skall bli PERFEKT!!! Det är EXTREMT viktigt med ett bra underarbete, med faner så behöver det bara vara ett bra underarbete.

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2003/08/05 13:14:20
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:51:19  Show Profile Send AndersP a Private Message
Måste ha varit typ ett år sen pianolacktråden var uppe.

Per Målare, som är finsnickare, undervisade oss grunderna i det som kallas franskpolering, dvs. det ursprungliga sättet att åstadkomma sk. pianolack. Metoden är arbetsintensiv och tar tid att lära sig och försvann från "vanlig" möbelproduktion när cellulosalacken kom.

Ska se om jag inte kan hitta tråden.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/05 :  16:18:03  Show Profile Send AndersP a Private Message
Så fick jag till slut en förevändning att lära mig searchfunktionen här på forum.

Forumets världsberömda ytbehandlingstråd: http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=1092&whichpage=1&SearchTerms=%2C

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

pacman
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/08/06 :  07:37:05  Show Profile Send pacman a Private Message
Man tackar för svaren, tänkte inte på att använda searchen. Intressant läsning, finns det nåt sätt att göra en fusk'pianoyta'? Skulle vara kul att ha...

mvh. andreas
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2003/08/06 :  11:42:35  Show Profile Send zahnn a Private Message
Nu när det ändå håller på och pratas om ytbehandling kan man kanske slänga in en fråga om behandling av aluminium.

Ska bygga två små monoblock, och hittat en låda på elfa som passar bra. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/162771.htm


Den är gjord i pressgjuten aluminium. Vad ska man göra för att få en fin yta på detta? (Matt aluminium/matt svart/blank svart)

[z]

I like boolean logic
NOT

Edited by - zahnn on 2003/08/06 11:59:48
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/06 :  12:04:22  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag hadde fila/bandslipat ytorna jämna och sedan blästrat med fint glas. För att slippa fula fingeravtryck förseglas ytorna med en tunn tvåkomponentslack eller kanske epoxy.

Jag har sett nått kanadensiskt märke som verkar behandla sina lådor så här. Perraux kanske?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2003/08/07 :  14:41:05  Show Profile Send zahnn a Private Message
Ok. Tack.
Har dock ingen möjlighet att blästra, men jag ska testa lite iaf.


[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/07 :  16:59:10  Show Profile Send AndersP a Private Message
Sånna där tar det max 2 minuter att blästra om dom iaf håller på hos "din" blästerfirma. Kaffepengar garanterat och snyggt blir det också.

Om du är en envis person kan du alltid sitta och handslipa och polera också, men då snackar vi kromfinnish och det vill ju inte alla ha.

Polerad epoxylack är alltid ett alternativ, men det är hårdare arbete än vad man tror om det ska bli blankt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000