HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marantz CD6000, OSE eller KI?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/08/06 :  14:10:14  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Jag har precis börjat få fart på mitt hörlurssystem. Det känns som att jag har fått en helt ny skivsamling. Ingenting är sig likt, och det är i positiv bemärkelse.

Men...

CD-spelaren är en 5-6 år gammal Sony-växlare som ingick i något billigt paket. Dess brister är påtagliga, så det är dags att uppgradera ett par snäpp...

Jag har fastnat för Marantz's spelare och står nu inför valet:
CD6000 OSE eller CD6000 KI Signature

Även om skillnaderna i spelarna kanske inte märks så tydligt i mitt nuvarande system vill jag ha en "framtidssäker" maskin, så jag slipper uppgradera signalkällan även nästa år.

Är det någon som har testat dessa båda marantz-spelare och kan ge sin syn på det hela? Är det värt de extra tusenlapparna som KI-modellen kostar eller vore det att elda för kråkorna?

Kommentera, ventilera och försök få mig att förstå...
Tack på förhand...

/Jonas

PS. Systemet i övrigt består av: QED Qunex 4S -> ASL MG head OTL -> Sennheiser HD600 (snart med nya snoddar)

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/08/06 :  14:51:53  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag har inte lyssnat på 6000 OSE utan endast på 6000 kI vilken jag tyckte var väldigt trevlig. Jag kan rekommendera dig att ta kontakt med Malmsjö HiFi i Helsingborg alternativt Takt & Ton (Luleå?)då de båda har bra priser på KI:n för tillfället (6.500 kr alt 6.700 kr i stället för ordinarie 9.000 kr).
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/08/06 :  15:12:56  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Det låter intressant.
Tack för tipset.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/08/06 :  16:14:26  Show Profile Send B Peter a Private Message
Det finns en modifierad version av Marantz 6000, gjord av Heart i Holland. Här är en recension:

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/heartcd6000_e.html


Enligt recensionen kostar den ca 800 Euro.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/08/06 :  16:16:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
Gör inte Noe Tjoeb en rörbestyckad variant av CD4000 också?
kanske något för dig...?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2003/08/06 :  22:06:15  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
har en äldre cd63mk2 kis låg väl på ca5-6tusen när det begav sig.
detta är en mycket bra cd-spelare!
höjd till skyarna i engelsk press och jag tror inte att jag skulle uppleva en speciellt stor förbättring med någon av dagens sub 10000kr spelare.
men skulle jag byta upp mig skulle JAG nog köra på den nya signatur modellen för den gammla är som sagt dunder!
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/08/07 :  10:30:46  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Vart bör man bege sig om man vill lyssna och jämföra dessa spelare i Göteborgstrakten?
Hifi-klubben har väl slutat med Marantz-prylar, eller?

/ Jonas
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/08/07 :  11:24:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
Köper du en CD63 KI för sisådär 2000 kan du modda den utav bara h******e och göra den ännu bättre
t.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/08/07 :  12:37:53  Show Profile Send John a Private Message
Jag, som varken kan eller vet nåt egentligen vill nog kanske höja ett litet, litet varningens finger för moddade Marantz cd-63:or. Vad jag förstår så är inte transporten sådär busenkel att fixa när den ger sig, finns tydligen inga reservdelar. Hade själv en moddad (lc-klocka mm) orginal 63:a som transport som lät och funkade rätt bra, men nog hörs det skillnad mot nyare spelare. Nya klockan gjorde förresten stor skillnad!
/en john på en ö

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000