HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Reactor & On the Beach nyutgivna på CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/06 :  11:30:46  Show Profile Send flintan a Private Message
Såg att både Reactor och ON the beach med Neil Young fanns på CD på ginza för 99 pix styck. Två riktiga guldkorn som är ett måste i samlingen om man gillar Neilan. Vad jag vet har dessa bara funnits på vinyl tidigare och varit svåra att hitta?
Så nu trillar dom snart ner i brevlådan. Få se om (hur) dom är remastrade också. Hoppas dom inte varit allt för ivriga med att "förbättra" originalen..

Edited by - flintan on 2003/08/06 11:31:09

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/06 :  12:18:11  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag har kollat in de här skivorna på utländska siter. Är de verkligen nyutgivna (=nyremastrade) versioner. Jag har inte hittat någon tydlig info om det någonstans. På ginza har de de 1986 som utgivningsår och det låter ju som att det skulle röra sig om en nypressning av den (rätt sopiga) utgåvan från 80-talet. Exempelvis Doors plattor blev ju "remastrade" med skruttig teknik på den tiden.

En vinyl-replica har de visst också och där står det iallafall att det finns HDCD. HDCD är någonting som jag gillar skarpt. Det tillför verkligen en extra dimension i ljudbilden även på äldre inspelningar.
Jag har Woody Guthries 4-CD box med HDCD och även om det är lite skrap på ljudet blir ljudet ändå fylligare och mer engagerande med HDCD.

Det verkar vara mycket på gång vad gäller HDCD-utgåvor. Nyligen kom ju Roses in the snow med Emmylou Harris ut med HDCD och bonustracks. Den skivan är verkligen helt suverän.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/06 :  12:32:45  Show Profile Send flintan a Private Message
Då är det säker en nypressning av 80-talsutgåvorna. Synd. Men jag har för mig att jag läste någonstans att dom skulle ge ut nya utgåvor av dom skivorna. Men jag har kanske blandat ihop det med någon annan skiva.
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2003/08/06 :  13:15:42  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hej! De nyutgivna Neil Young-klassikerna är förvisso remastrade och "utrustade" med HDCD. Har just köpt On The Beach respektive American Stars and Bars, och tycker att de låter riktigt bra!
Gabe
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/06 :  13:38:51  Show Profile Send JesseX a Private Message
Både vinyl replica och den vanliga utgåvan är alltså uppfräschade. Så bra, jag ska nog skaffa dem framöver.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/08/06 :  15:45:09  Show Profile Send svejk a Private Message
Dom har inte funnits på cd tidigare. Köpte Re Ac Tour i förrgår. Härligt att få höra Motor City och framför allt Shoots som måste vara bland det tyngsta som finns inspelat, en verklig test för anläggningen!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/08/06 :  20:54:00  Show Profile Send Cortez a Private Message
Fy fan vad glad jag blir :)

Särskillt glad blir jag över re-ac-tor, den har ett väldigt speciellt Neil-och-Crazy-Horse-ljud över sig. Synd bara att han var lite väl oseriös med den skivan, tror till och med han blev stämd av det tyska skivbolaget som han då låg på då han gjorde skivan.
Dock ej helt säkerpå den punkten.

Om det inte var efter rockabillyskivan, så var det efter re-ac-tor som han gjorde låten "Prisoners Of rock and roll" i protest mot den konservativa hållningen till hans musik inom skivindustrin.

Lite mer eller mindre 100% korrekt kuriosa ;)

Köp säger jag :)

" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

Cortez
Member

72 Posts

Posted - 2003/08/06 :  20:56:03  Show Profile Send Cortez a Private Message
Ja, låten "Shoots" är tung, verkligen riktigt grymma ljud han frambringar på sin skruttiga Les Paul.

" No more chances, bye bye bye "
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:50:57  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Sitter och lyssnar på On the beach, mycket bra platta!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000