HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kraftig / djup bas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Denis
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/08/05 :  01:39:06  Show Profile Send Denis a Private Message
detta är väl inte samma sak?
bara undrar för jag gillar kraftig bas från t.ex
ett slag på virveltrummen så att det bara pangar till
men avgrundsmuller behöver jag inte.
så det jag undrar är väl om man kan ha kraftig bas
utan att det för den skull är den lägsta frekvensen.

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/05 :  01:47:27  Show Profile Send crion a Private Message
Virveltrumman är förmodligen mellanregistret på de flesta högtalare. Leta efter högtalare med högre känslighet(90db+) om du vill kunna få lite mer snärt i musiken med din nuvarande förstärkare.

Bastrumman i trumsetet kan dock bestå utav mer lågfrekvent ljud beroende på vad inspelningsteknikern har använt för kompression på musiken..
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/05 :  03:56:36  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
håller med! virveltrumma & bas hör inte riktigt ihop.

kraftig bas & djup bas är inte synonymt.. däremot tycker JAG det är svårt att få till en kraftig bas om den inte är ganska djup. Ju djupare den är, desto mindre kraftig blir den dock. Åtminstone i de system jag lyssnat på.

hög känslighet behöver inte vara synonymt med bra snärt heller.. tror cerwin vega har rätt hög känslighet t ex.. men det finns många stativare eller mindre golvare med fan så mycket mer snärt.. beror en hel del på förstärkeri också. samt i slutändan även signalkälla & kablage, såklart.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.

Edited by - Jakob_S on 2003/08/05 03:59:26
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/05 :  08:52:57  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Bastrumman består inte av ljud, utan oftast mest av trä och om ljudteknikern använt kompression eller inte påverkar inte bastrumljudets frekvens.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/08/05 :  10:19:42  Show Profile Send dekengren a Private Message
Visst är det så. Spana in PA - deras puckel (den som DJen rattar till alltså) ligger en bit över 100Hz. En massa bas runt 20Hz är ganska ointressant i de flesta sammanhang. Ska virveltrumman smälla ordenligt är det som sagt till och med mellanregistret det handlar om. Det kanske bästa jag hört är Revel Gem på senaste stockholsmässan (det är en stativhögtalare!). För att citera dynamitharry "vilken jävla smäll" . Något som är coolt är att lyssna på gamla metallicaplattor i en bra stereo och höra baskaggen smattra som en arg kulspruta istället för att låta "flåpp, flåpp, flåpp...". Ps. Visst kallas det som Denis pratar om för transientåtergivning!? .Ds
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/05 :  13:51:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag fattar inte vad ni snackar om. Om musiken är inspelad så att
virveln låter som ett smack + avgrundsmuller ja då ska det höras
om man har en högtalare som går tillräckligt djupt ner i basen.
Jag menar att det finns musik vid 20 Hz och under det ibland.
Det här kan man se på en FFT analysator. Man kan oxå se att nivån
i basen faller av ganska långsamt ner mot 0 Hz. Det här gäller inte alla men dom flesta inspelningar som är gjorda 1980 och senare.
Tidigare så brukade man köra med filter för att ta bort den lägsta
basen då man trodde att det inte tillförde musiken något. Sedan var
det ju oxå så att analoga bandspelare inte gick så långt ner i frekvens. Naturligtvis så finns det ju instrument som faktiskt inte
har något i basen t.ex fioler, men inte alla ex. cello & kontra går ju olika djupt ner.
Jag tycker att det är mer fläsk i dagens inspelningar just på grund av att det finns information ner mot 0 Hz. Det är inte så kul att
titta på en film utan subb och det är oxå roligare att lyssna på
musik med subb. Jag har ett JBL system med 15" bas(Fs 20 Hz) + 15"
slavbas t.o.m där ökar en subb feelingen vid musiklyssning.

hälsar
gcs



Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:12:44  Show Profile Send dekengren a Private Message
Om gcs läser följande: http://www.drkrupp.se/hifi/klarbox_transientsvar.html så kommer du förstå vad vi talar om. Att hela huset skakar av bas behöver inte betyda att det varken låter bra eller så som det spelades in. Notera att jag på intet sätt någonstans menar att återgivningen av djupbas är oviktig, men det är bara en av flera parametrar.

Svaret till denis är alltså fortfarande att han har fattat rätt: punchen och djupet är två helt olika parametrar i basåtergivningen. Och precis som denis har insett så behöver en bas som uppfattas som kraftig oftast inte vara särskilt djup - typ beatet på ett rave som skakar hela ens kropp ligger runt 100-200Hz.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:38:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju självklart att transientåtegivningen är jätte viktig. Men
det där om hur musiken ska låta, ja det vet bara teknikern,producern och övriga inblandade. Sedan dekengrens inlägg har jag/vi lyssnat på
en del musik och funnit att om man skär vid 30 Hz med 12 dB/okt. Ja
då saknar man verkligen dom lägsta frekvenserna. Det är sant att
energien i musiken liger kring 100-250 Hz men har man hört hur bra
det kan bli med (musikaliska)högtalare som klarar 20 Hz eller lägre.
Ja då kan man inte vara utan. Just nu spelar jag en skiva med Kenny
Barron och Charlie Haden. Det är alltså piano & Kontrabas. Jag ser
på min FFT analysator att basen faller från full nivå vid 40 Hz för
att ligga -17 db ner till 14 Hz för att sedan mjukt falla ner mot 0.
Det är härligt med en fast djup infrabas.

hälsar
gcs

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:50:54  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Det är härligt med en fast djup infrabas.

gcs,

Jag kan inte annat än hålla med dig på den punkten!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:52:19  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
jo, gcs.. lyssningen blir helt klart mer fysisk om man lyssnar via ett djupbaskapabelt system.. men det den här tråden handlar om.. är om man kan få högtalare med rappt transientsvar utan att de för den sakens skull måste spela jättedjupt i basen... & svaret är ju... ja, transientåtergivning & djupbas är två skilda saker.. så man kan få rapp transientåtergivning via exempelvis stativhögtalare. sådär så det känns i magen när de slår till på en trumma eller så.

jag tror det var det tråden handlade om, åtminstone.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.

Edited by - Jakob_S on 2003/08/05 17:54:59
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:07:37  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag läser mitt första inlägg och inser att jag varit otydlig. Jag menar inte att djupbas är oviktigt på något sätt. Detta blev en bieffekt av att jag menade att virveltrummans (eller baskaggens för den delen) snärt inte ligger runt 20Hz utan att den påverkas av andra parametrar. Även jag anser att återgivningen djupbas är viktig för hifiupplevelsen - även om jag skulle bli vräkt på ungefär 10 minuter om jag skaffade basburkar av samma kaliber som neriks.
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:21:26  Show Profile Send Lelle a Private Message
Kolla JBL K2 projekt (tror jag det var), den går inte så djupt i bas men (utan att ha hört den) jag lovar där kan du nog få fladder i byxorna (i dubbel bemärkelse) när stortrummorna går igång.

Hörde ett par JBL L300 en gång i tiden, enligt deras spec. så går de inte heller särskilt djupt har jag för mig (kanske -3dB vid 40-50Hz) (f.kurvan nedåt är iofs ganska flack) men när polarn drog i gång Yello det var det mest ootroliga bastrycket- är sen dess MYCKET imponerad av JBL´s element o h.talare (de bättre serierna).

http://www.imageaudio.no/JBL/startjbl.htm
http://www.lansingheritage.org/
http://international.jbl.com/home/products/K2/K2_1.asp?lang=ENGLISH&language=ENGLISH

Think different.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:38:42  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Kolla JBL K2 projekt ...

Lelle,

Hmmm ... JBL K2 ... Där har vi extrem välljudande högtalare tilllika väldigt dyra Gamla JBL K2 S9500 hade jag nöjet att lyssna på vid ett tillfälle och jag måste erkänna att basåtergivningen från dessa lådor forfarande är bland det absolut bästa jag hört


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:47:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

åhh....

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:51:08  Show Profile Send Lelle a Private Message
Tänk den som ändå fick lyssna på ett par K2:or - bara det skulle räcka långt.

Nej nu börjar vi spåra ur...

Think different.

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/06 :  20:18:40  Show Profile Send Parasite a Private Message
Apropå det här med djup/kraftig bas, det första man bör tänka är hur det låter i rummet man spelar i tror nämligen det kan spela roll om det låter bra eller inte (mindre kul när man får omgivningen att vibrera så resonanserna ifrån dem hörs)dessutom är det frågan om hur mycket utrustningen klarar, om man inte har en jävelanläggning tror jag både det låter bättre och att utrustningen mår bäättre om man får bort den överjävlligaste lågbasen.
Har en technovideo där ett spår gav mig myror i huvudet, spelade hemma och hos en kompis, jag tycker att polarns gamla högtalare ger mycket bas, men basen försvann nästan och lät skit hos honom, men i mina högtalare så klarade det sig och basen var GRYM, nåja varken han eller jag har några grymmegrejjer, men det var mest för att ta ett exempel.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Denis
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/08/06 :  20:26:19  Show Profile Send Denis a Private Message
tack för era svar, några tips på högtalare med bra transientåtergivning?
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/06 :  20:46:07  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Denis, det finns många.. Audiovector är rätt kvicka... Deras M1 Avantgarde kanske vore något? Elektroakustik Melos är också kvicka..

Men det beror mycket på hurdan förstärkare du har också.. Cyrus, Naim, Goldmund & Spectral Sounds t ex är ju kända för att använda lite kvickare kretsar i sina förstärkare.

Sedan får du ju hitta en rytmiskt korrekt CD-spelare & ja, Nordost gör så vitt jag vet de kvickaste kablarna.

Vad talar vi för prisläge?

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000