HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mäta upp rumsresonanser med dator?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/08/04 :  18:09:23  Show Profile Send iffe a Private Message
Mest på kul brände jag idag ner lite sinusvågor med svep från 20-500 hz på CD och spelade upp. Resultatet var helt fruktansvärt, man kunde knappt ana hur det skulle låta. I hörlurar låter det ok, så det är väl antagligen rumsresonanserna som spökar (eller mina högtalare, men SÅ illa borde de inte låta). Är inte riktigt nog bevandrad på området för att höra på vilket sätt det låter fel (stående vågor etc.), jag hör bara att det låter riktigt illa.

Försökte lyssna mig fram till vilka frekvenser det var som spökade, sen körde jag en parametrisk equalizer i Cool Edit och brände ner låten igen. Det lät annorlunda, men det verkar vara ett för trubbigt verktyg för att jag ska kunna ha nytta av det, jag ändrade mest på måfå några decibel hit och dit på de frekvenser jag uppfattat som värst. Inte direkt bättre alltså, men helt klart förändrades vissa besvärliga delar till det bättre.

Det jag skulle behöva är alltså att kunna mäta upp rummet, vad behövs egentligen för att få någorlunda vettiga mätningar? Har inte århundradets high end-anläggning direkt så det måste ju inte vara högprecisionsdoningar kanske. Ett någorlunda vettigt ljudkort och en mikrofon torde väl vara rätt grundläggande, klarar man sig på det?

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:09:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Om du bara är ute efter frekvensgången så går "Just MLS" som följer med lspcad alldeles utmärkt att använda (bra till annat också). För mer akustikinriktade ändamål finns "ETF" http://www.etfacoustic.com/ där du får lite utförligare mätresultat.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:49:12  Show Profile Send celef a Private Message
alla justmls-användare borde gå ihop å skriva en protestlista; att vattenfallsmätning borde ingå!! eller iaf ge exportmöjlighet (ascii) av impulsvaret!

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000