HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var gör kabelslantarna mest nytta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:50:33  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Rent hypotetiskt alltså:
Vi förutsätter att kringutrustningen är så pass bra att man kan höra skillnad på kablar som inte ligger i de nedre prisregionerna. Sedan så forfogar vi över två stycken signalkablar som är av samma fabrikat men med olika pris och prestanda.
Då är frågan om den bättre kabeln skall sitta mellan källan (DVD/CD)och försteg eller mellan försteg och slutsteg.
Hur är det sedan mellan signal - och högtalarkabel? Var gör pengarna mest nytta?

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:56:07  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Bästa kabeln först i signalkedjan.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:57:31  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Hur är det sedan mellan signal - och högtalarkabel? Var gör pengarna mest nytta?
Högtalarkabel, alla gånger!! Där blir det jätteskillnad mellan t ex olika ledarmaterial och kabeldesign. Mellan de signalkablar jag provat (upp till ca 1500:- st) är skillnaderna inte lika jättestora.

Edited by - Aton on 2003/08/03 22:58:22
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:01:11  Show Profile
Som nämnts förr så lever signalkablarna ett betydligt drägligare liv än högtalarditon.
Instämmer att största skillnaderna ligger hos högtalarkabeln=lägg mest där.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:06:31  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
den bättre signalkabeln ska sitta mellan källan och försteget, är min erfarenhet!.
Sedan kan det vara ganska stor skillnad på signalkablar, medans det är väldigt liten skillnad mellan olika högtalarkabel.

:Lägg pengarna på en bra signalkabel, en 2.5mm2 "högtalarkabel" från tex elfa eller biltema räcker långt.

Sedan kan jag rekomendra att biwira högtalarkabeln, viket ger lite renare diskant.

Testa själv!

godnatt/ siffernisse






Edited by - Siffernisse on 2003/08/03 23:14:47
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:20:49  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Föredra själv signalkabeln då. Lite i stilen med skit in, skit ut. Så köp en bra nätkabel också, kanske inte nån värsting i början för skeptiker men iaf nåt för komma ifrån orginalkabeln.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:25:30  Show Profile Send crion a Private Message
Jag måste säga att när det gäller högtalarkablar i de nedre regionerna (2.5mm2 "högtalarkabel" från tex elfa eller biltema räcker långt) så skiljer det sig knappt någonting mellan högt kablar. Däremot om vi börjar lägga på ett par tusenlappar så händer det ordentliga grejor. Därför föreslår jag alltid att låna hem kablar från flera priskategorier.

Största påverkan på ljudet:
dyrare högtalarkablar

Jag brukar demonstrera detta för mig själv när jag kopplar in en 60kr Champion signalkabel i min stereo mellan CD och förstärkare och den fortsätter låta bra (dock sämre på samtliga parametrar). Kopplar jag däremot in min gamla Monstercable högtalarkabel så kollapsar ALLT.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:29:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle säga att alla kablar har betydelse.. Och att det kan vara lika stora skillnader mellan signalkablar och högtalarkablar.

Man ska eftersträva att ha en balans i systemet och använda kablarna för att finljustera ljudet i anläggningen.

Så jag tycker man ska köpa så bra kablar budgeten tillåter och har man möjlighet så ska man inte glömma strömkablarna, dom gör stora skillnader dom med !!!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/04 :  00:07:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag instämmer med "MartinH" att givetvis har alla kablar betydelse osh likväl kan jag hålla med "crion" om att är någon kabel extremt underdimensionerad ger ett byte där störst lyft.

Utgår man däremot från hypotesen att alla kablar är någorlunda jämna gäller nog generellt "skit in, skit ut" teoremet, man får alltså inte ut bättre ljud i slutändan än vad början av kedjan släpper ifrån sig.

Bravo
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/04 :  08:40:47  Show Profile Send huzze a Private Message
Största skillnaden upplevde jag när jag petade in en signalkabel (Monster Interlink M1500) mellan CD och stärkare.
Det var inte alls lika dramatiskt med högtalarkablarna (Monster M2.4 biwire).

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/04 :  11:01:42  Show Profile Send Timbre a Private Message


MartinH har naturligtvis rätt med bra kablage rakt igenom men dom stora förändringarna har jag alltid upplevt på högtalarkabelsidan.
Från Aurora E till diverse exotiska signalkablar var aldrig lika omvälvande som att korta av Monster M1 från 6 m till 2 m eller att byta ut dom mot högtalarkablage från Transparent och Kimber.
Då högtalarkablaget skall fungera under mer komplicerade impediva förhållanden kanske skillnaderna blir störst just där...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/04 :  11:17:18  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Från en teknisk synvinkel verkar det vettigt Timbre. Möjligen skulle man kunna tänka sig att det kunde ha större betydelse med signalkablar om man har extrema problem med störningar och byter från oskärmad till skärmad signalkabel.
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:31:13  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tjenare!

Ni har kommit med en hel del intressanta inlägg, men inte riktigt svarat på mina frågeställningar om var pengarna gör mest nytta. Förutsättningarna var alltså att man hade bra elektronik (referens i sin klass). Kablarna som är av samma fabrikat kan antas betinga ett pris i kkr varav den ena är ca 3 ggr så dyr som den andra (=3ggr så bra???)
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:34:22  Show Profile Send Yve a Private Message
Enligt elkretsteorin för ledningar säger att signalkablar är de som dämpar signalen mest. Det som kan inverka på en signalkabel är tvärkapacitansen för längsresistansen och längsinduktansen och är försumbara gentemot högtalarlasten. Tvärkonduktansen har jag aldrig sett något mätvärde på men det bör vara så stort att det är försumbart om man jämför men en kondensator.

Ett räkneexempel:
Supra EFF-I har 77 pF/m vilket ger en tvärimpedans på 13 kohm vid 100 kHz och längden 10 meter. Om vi jämför med en normal signalingång som brukar ha 50 kohm i inimpedans ger det en dämpning på 4,1 dB. Om man jämför det värsta värdet som jag fick fram i en annan tråd för högtalarkablar var det 1,2 dB för samma situation. Det ger en skillnad på 2,9 dB alltså är högtalar kabeln minst dubbelt så bra.

En annan slutsats man kan dra när man tittar på gränsfrekvensen för 10 m Supra EFF-I, som är ca 26 kHz, är att man skall hålla signalkabeln så kort som möjligt jämfört mot högtalarkabeln. Den säger även att man skall hålla alla kablar så korta som möjligt. Detta sett från ett tekniskt perspektiv vad just denna modellen säger.

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:36:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag med fl. har ju svarat på denna fråga, jag anser att de gör mest nytta i början av kedjan och är dessutom billigare då X antal meter högtalarkabel brukar vara mycket dyrare än korta signalsladdar.

Bravo
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:41:22  Show Profile Send sirväs a Private Message
signalkablar kan göra att en anläggning går från att låta skräp till att bli beroendeframkallande. Gjorde min när jag bytte till intermezzo signalkablar. Var nära att ge bort högtalarna innan. Nu skulle jag inte byta dem mot sin vikt i guld. (öhhh, ......kanska ändå om jag funderar lite till, men ändå... )
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/08/04 :  22:57:56  Show Profile Send Gebex a Private Message
hifidreamer: Kablarna som är av samma fabrikat kan antas betinga ett pris i kkr varav den ena är ca 3 ggr så dyr som den andra (=3ggr så bra???)

De allra flesta kablar har avtagande marginalnytta för varje extra krona man lägger. Det innebär att det är mycket ovanligt att man får 3ggr så bra kablar om man lägger 3ggr så mycket pengar på kabeln.
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:05:01  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tjaba!

Gebex: Du har alldeles rätt. Det har jag faktiskt upptäckt själv. Jag gjorde bara ett klumpigt försök att vara lite ironisk. Jag tänker även prova var signalkabeln gör mest nytta. Men idag kör jag integrerat så därför får jag plåga mina polare lite längre fram.
Jag vill väldigt gärna ha forumets åsikter och erfarenheter i frågan.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:30:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Köp begagnat eller löd själv. Ett antal extra signalisar gör ju inget. Försök bygga en kedja med början i signalledet. När det gäller ht-kablar försöker jag hålla en och samma princip som började med signalkablarna. Ungefär som Nordost, Cardas, Kimber eller varför inte Supra.
Så ett råd kan vara att hålla sig till en tillverkare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000