HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Helt OT, någon TV-reparatör här?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/03 :  14:31:58  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Hej!

Undrar följande, jag har en Finlux TV hemma som fungerat klanderfritt fram till några veckor sedan. Vad som hände då vet jag inte, men felet är i alla fall att TV:n numera endast visar ca varannan rad TV-bild och varannan rad svart bild. Någon känner igen symptomen, går det att laga? Är bildröret kass?

Tacksam för svar.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/03 :  14:45:50  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Känner inte igen felet men bildröret är det inte fel på. Det låter mer som att det är PAL switchningen som felar på din beskrivning. det mesta går att laga frågan brukar vara om det är värt det.

www.selleri.de
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/03 :  14:53:46  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Jo, priset är ju alltid en viktig faktor! Har haft av bakstycket, men ingenting ser trasigt ut, så det blir nog till att börja mäta sig fram.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

FredrikN
Member

107 Posts

Posted - 2003/08/03 :  18:07:57  Show Profile Send FredrikN a Private Message
Vilket sammanträffande min kendo 25"are fugerade klockrent fram till för några veckor sen. Jag satt och surfade tv:n på helt plötsligt så bara dog den. Jag har bytt säkring men den vill inte i alla fall. Om någon har någon tips skulle jag vara mycket tacksamm.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/03 :  18:29:17  Show Profile Send Hepcat a Private Message
FredrikN om du kan leta dig fram till linjetransistorn är en effekt trissa som sitter i närheten av högspänningstrafon mät på den det kan vara den som är sönder.

www.selleri.de
Go to Top of Page

rpa
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/08/04 :  00:47:56  Show Profile Send rpa a Private Message
Kan det inte ha något med att tv-bilden är interlaced alltså att CRTn ritar upp varannan rad i ett svep och sen ritar upp de övriga raderna i efterföljande svep?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000