HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lägga till tonkontroller på rör-stärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/08/01 :  23:33:11  Show Profile Send vagabond a Private Message
Hej!
Jag har byggt en rörförförstärkare och har lyssnat på den i ung ett år nu. Låter mycket bra men jag skulle vilja prova och bygga vidare så jag undrar hur man går till väga för att sätta dit bas/diskant-kontroller. Har hittat lite vagt info men det räcker inte långt.
Så om ni har egna erfarenheter eller länkar som handlar om sånt så är de mycket välkomna.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/08/02 :  10:03:14  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=equal_prj.htm

Visserligen för hörlurar, men du kan nog få lite tips ändå.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/08/02 :  10:33:28  Show Profile Send Flint a Private Message
vagabond
Vad är det för förstärkare du har byggt?
Efter eget huvud eller byggsats eller vad.
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/08/02 :  10:44:31  Show Profile Send vagabond a Private Message
Ja, det är inget speciellt men den låter bra och dessutom är förstagångsprojekt.Byggd efter dennahttp://www.diyaudio.8m.com/Laf2/Laf2.html Tyvär är inte schemat tillgängligt längre men det är väldigt enkel konstruktion. En ECC82 per kanal och ett tiotal komponenter totalt.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Edited by - vagabond on 2003/08/02 10:58:58
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/08/02 :  10:56:23  Show Profile Send Flint a Private Message
vagabond
Det blir nog ett ganska stort ingrepp.
Förmodligen behöver du ett eller ett par rör till.
Det blir en helt ny konstruktion.
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/02 :  16:51:03  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Jag funderar också på att sätta bas och diskantkontroll på mitt slutsteg.
Hur fungerar det med filtret igentligen?
Är det så enkelt att man bara dämpar volymen på en viss frekvens med reglaget?
T.ex, om man vill sänka mellanregistret så blir det samma resultat som att höja bas och diskant?

Fixaren
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/08/02 :  17:04:45  Show Profile Send Flint a Private Message
En passiv sänkning av ett visst område går ju rätt bra att göra men då sjunker ju också känsligheten. För att kunna öka ett område måste kretsen vara aktiv dvs. innehålla en förstärkande komponent som transistor, IC eller rör.
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/02 :  17:18:49  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Hur är det på dom gamla 70-tals förstärkarna?
Aktivt eller passivt?

Fixaren
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/08/02 :  20:02:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Då var det nog mest aktivt men det kunde nog förekomma en del passivt med. Mest vanlig var nog den traditionella Baxandallkopplingen. Det finns en del att läsa om kontroller på sidan http://www.duncanamps.com/tsc/index.html och däromkring. Där finns även ett litet kul program att beräkna kontroller med som man kan ladda ner.
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/02 :  20:45:00  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Ok, Tack!

Fixaren
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/08/03 :  14:29:12  Show Profile Send Flint a Private Message
Här kommer ett tankeförslag till rörtonkontroll som bygger på Baxandallprincipen.




Kl.12.00



Max. bas och diskant.



Min. bas och diskant.

Edited by - Flint on 2003/08/03 14:46:59
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/03 :  21:21:37  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Jag letar efter en kretskortslayout med en loudnessfunktion.
Någon som vet om en sådan?
Hur många dB brukar en sådan förstärka, och vid vilken frekvens?

Fixaren
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:51:44  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Exenterpress:
det ska finnas möjlighet att göra en loudnessfunktion med vissa typer av potentiometrar med ett extra uttag (40% tap). Ett exempel på en sådan applikation finns i herr Fosgates linjesteg, kretsschema här:
http://www.digitalakuten.com/circuits/fozlineamp.pdf
Han har använt en Alps-potentiometer som Radio Shack säljer, nummer 271-1732, 3 dollar kostar den, men jag har inte hittills funnit den i Sverige.
Som du ser är lösningen enkel med en sån här pot.
Kanske går det att "göra" en motsvarande potentiometer själv? Jag är dock osäker på vad som menas med 40%. Att loudness-tappen har 40% av den vanliga ut-tappens motstånd? Till vadå, till jord eller till signal...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000