HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jorma kom forbi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/05 :  12:38:49  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag känner inte heller Jorma, men jag träffade honom på Hifimässan i Göteborg förra året. Jag gick och letade efter rummet med Coltrane högtalarna och såg då en man med Hififorum.nu loggan på skjortan. Jag gick fram och prsenterade mig och frågade efter vägen till Mårten Design. Han erbjöd sig då att följa mig dit. Mycket fin gest! Sedan pratade vi lite om hans kablar och att jag eventuellt var intresserad av köpa in några till min butik. Han var långt ifrån påtryckande som dom flesta säljare tyvärr är. Det blev dock ingen affär eftersom jag inte har den typ av kunder som skulle kunna tänka sig att köpa så dyra kablar. I mina ögon är Jorma en både trevlig och kunnig person. Att han sedan köpt en par Coltrane som betalats av firman men som även används privat har förmodligen skattemyndigheten vissa synpunkter om, men det är inget som jag vill lägga mig i.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/05 :  12:45:37  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Datorer köps ju av företagen.. exempelvis bärbar dator som jag hade i mitt förra jobb.. den använde jag hemma också.. spel, internet etc. Kameror som folk använder i jobbet använder de ju privat... listan kan ju bli lång. Varför skulle de gnälla när det handlar om högtalare? Klart svårt att göra kablar om man inte har ett system att testa dem på.. tycker det är ruskigt seriöst att köpa ett par Coltrane som han använder när han tar fram kablar.

Jag hade ju inte litat på honom om han gjorde kablar framtagna på ett par skithögtalare.. hur hade de låtit på ett annat system?

Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/08/05 :  12:52:46  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Att han sedan köpt en par Coltrane som betalats av firman men som även används privat har förmodligen skattemyndigheten vissa synpunkter om, men det är inget som jag vill lägga mig i.

Vad kan vara mer lämpligt än att köpa in ett par kvalitetshögtalare när han tillverkar kablar? Vad ska skattemyndigheten kunna anmärka på det, förstår inte alls. Nej, ta och lägg ner era insinuationer om Jorma och hans verksamhet. Är det den kända svenska avundsjukan och jantelagen som spökar här tro?

Edited by - Kevin Mitnick on 2003/08/05 12:53:26
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/08/05 :  12:56:13  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Nu måste jag bara få nämna att jag inte har fällt någon negativ kommentar eller hackat på Jorma, personligen tycker jag att Jorma verkar va en trevlig och kunnig person.

Jag skrev ” Min uppfattning var att detta var lite smygreklam och att du framstår som lite småaktig” allt det andra som jag skrev var för att klargöra varför jag tyckte så och har inte med avundsjuka att göra.

men nu när Mikael2 har klargjort hur det ligger till med annonsering så har ju allting klarnat. Så Neodynium och Larsho jag har inte hackat eller ljugit om någon.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/05 :  12:57:28  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Dom exempel du nämner Neodynium gäller inte samma belopp. Men även dessa skall i många fall tas upp som en löneförmån. Coltrane högtalarna skall väl mer jämföras med fri tillgång till en firmabil, alternativt att endast ca halva kostnaden får dras av i företaget.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/05 :  13:28:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tänkte bara säga att jag inte på något sätt vet hur Jorma köpt sina högtalare. Han kanske har köpt dom privat? så vi kanske inte ska spekulera i det...
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/08/05 :  13:31:35  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Nu när diskussioner bara urartar mer och mer samtidigt som den blir rätt meningslös och liknar mest sandlåda och moralkakor så den likväl låsas eller iaf skippa detta om personer ekonomi etc.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/08/05 :  13:31:44  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Högtalare på firman, det beror helt och hållet på hur man driver sitt företag och i vilken form, Aktiebolag, Enskildfirma eller Handelsbolag men i ovanstående fal så bör det bokföras på följande konto ”1099 Ackumulerade avskrivningar på övriga immateriella anläggningstillgångar”
”1099 Ackumulerade avskrivningar ” och 1070 Goodwill.

Men det viktigaste är att det blir bokfört något på Konto 2611 som är Utgående moms helst mer än på konto 2641 Ingående moms

Edited by - KentTomas on 2003/08/05 13:44:11
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:00:37  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
KentTomas, om du inte vet hur det funkar med bokföring så låt bli att skriva någonting. Nu är vi helt OT men ditt exempel med momsen gäller ofta inte nystartade företag eftersom man köper in för större belopp än vad man säljer för. Inventarier, lager m.m.
Avskrivningar skall naturligtvis göras, men det är ju en helt annnan sak mot det vi tidigare diskuterat.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:17:56  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Givetvis gäller det inte nystartade företag vem sa det?
Läs EU-BAS 99 så kommer du att förstå Ironin i det
Ackumulerade avskrivningar förstår inte vad du menar som är fel, är det kontonumret? Vad är det som inte stämmer?

Edited by - KentTomas on 2003/08/05 14:22:31
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:18:48  Show Profile Send Larsho a Private Message
Vad har detta med tråden att göra

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:23:09  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
KentTomas, no offense men jag orkar inte diskutera avskrivningar just nu, speciellt inte eftersom denna tråd inte har någonting med det att göra.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:51:06  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Sten ironin var ”immateriella anläggningstillgångar konto 1099”
Välljud är väl något immateriellt, slå synonymer på immateriella så ser Du.
Och välljud är väl vad Jorma arbetar med.

Edited by - KentTomas on 2003/08/05 14:52:15
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:53:00  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Den var inte så kul.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:57:04  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Håller med var kanske lite långsökt.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:59:26  Show Profile Send peder47 a Private Message


Ja herre jävlar,och jag klagade på min mors syjuntor på 70-talet där skvaller och rykten utan grund spreds.

KentTomas skrev...men nu när Mikael2 har klargjort hur det ligger till med annonsering så har ju allting klarnat. Så Neodynium och Larsho jag har inte hackat eller ljugit om någon.


Kommentar:Det hade ju varit Liiiteee intelligentare att ta rätt på fakta innan man startar en sådan här tråd .

För övrigt,Vad har du med Jormas annonsering och högtalarinköp att göra

Peder

Våga vara *openminded*

Edited by - peder47 on 2003/08/05 15:02:30
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:01:53  Show Profile Send ekman a Private Message
vad har den här tråden på forumet att göra ÖHT??? sluta lalla nu och lägg ner tråden
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:09:59  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Kan inte förstå varför en del blir så upprörda för att jag frågade Jorma varför han inte har någon annons här på forumet. Verkar som ni vill missförstå med vilje.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:24:55  Show Profile Send peder47 a Private Message
igen.....

Om du inte förstår vad en del av texten i ditt andra inlägg i denna tråd syftar på, så tycker jag du ska läsa ditt inlägg igen.

Du skrev...Men det är klart i en annan tråd skrev du att ditt företag gått back med 5000:- enligt din revisor, då är det konstigt att man köper högtalare Mårten Design Coltrane för 290.000 eller åker till Las Vegas. Min uppfattning var att detta var lite smygreklam och att du framstår som lite småaktig när man inte kan se att du annonserar här på forumet trots att du tillbringar en del tid här.


Min uppfattning: Mkt,mkt lägre än syjuntenivå

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:29:01  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Nä det förstår jag inte kan Du förklara för mig?
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:37:40  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Det är själva sättet du skrev det på... rätt uppenbart för oss andra. Dock så är det meningslöst att hålla på att babbla i hans tråd.. handlar ju om hans kablar och att de lät bra.. inte om något annat. Vi får försöka hålla oss on topic!

Jorma skall göra ett litet besök hos mig snart... skall bli skoj att höra hans kablar i min egna anläggning denna gång. Förra gången han gjorde ett Halmstad besök så var vi hos en vän till mig och körde. Då lät det otroligt bra!

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:43:15  Show Profile Send matså a Private Message
Fan vad löjligt. Om nu Jorma har fått sina Coltrane genom att företaget har betalat. Vad gör det? Hade jag haft samma chans så hade jag också gjort så.

Nej tillbaka till vad tråden egentligen skall handla om.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:49:25  Show Profile Send KentTomas a Private Message
Var där några felaktigheter i det jag skrev?
Allt som jag skrev har ju Jorma själv berättat här på forumet,
Ni Kan väl PM och berätta vilka felaktigheter jag gjort, jag är
mottaglig för kritik
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:51:43  Show Profile Send Timbre a Private Message


Denna tråd är ett klassiskt exempel på när hififrågorna tippar över till personfrågor.
Så kan vi inte ha det.

Som en av de första som lärde känna Jorma på Hifimagasinets tid tar jag mig friheten att avsluta denna tråd.

Jorma har något som räcker långt i dessa sammanhang:
Ett grundmurat och genuint hifi-intresse, han kan bjuda på sig själv och han står för sitt ord.
Det räcker för mig.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000