HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var är flaskhalsen på multikanalsförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/31 :  19:21:50  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Om vi som exempel tar 3 stycken nya yamaha förstärkare;

Yamaha DSP-AZ1 kostar närmare 25k:-

Yamaha DSP-AZ2 får man för strax över 10k:-

Yamaha DSP-AX620 kostar ca 6k:-

Om man jämnför dessa modeller, vart ligger den större flaskhalsen, i försteget eller slutsteget? Om det nu finns en flaskhals? Allt kanske är ligger på samma nivå?

Är försteget (ingångsväljaren) eller slutsteget mest prioriterat?

Vad får man mer av om man väljer den dyrare modellen, om vi nu räknar bort alla dessa DSP program och ljudeffekter etc.

Fårstår ni vad jag menar? Lite problem å förklara...




Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/31 :  20:28:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bättre ljud och mera tryck brukar de väl påstå, förutom flera ut- och ingångar och diverse "finesser".
Har du möjlighet, lyssna på alla tre och jämför.

Bravo
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/31 :  20:45:21  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jag ska inte ha nån, diskuterade detta med en polare, så vi ville få det uträttat (vi kan ju inte annat än spekulera)

Men att olikheter mellan förstärke (som jag hört förut) så som Ljudbild, dynamik etc. Vad beror de skillnaderna mest på, försteg lr slut steg?

Det där med att koppla på ett separat slutsteg borde ju tyda på att slutstegen i stärkarna är en svag länk.

Nån annan?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/31 :  20:47:45  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Hej Dazzin!

Största skillnaden ligger i slutstegen helt klart.

Det andra är att AZ2 och AZ1 har processor-direkt omkopplare och möjlighet att ta bort nätsladden.

Enligt Yamaha scandinavia så har AZ1 och 2 lite bättre komponenter överlag. Fler ljudfält och snyggare design följer också med...

Enligt dom så händer det otroligt mkt med Yamahas biorecivrar varje årgång och dagens 1300RDS har knappt nåt att hämta jämfört med den splitternya 740RDS.
1300-modellen är nästan 1år gammal.

Jag hoppas du skrev fel och menade 640 och inte 620 som är en mkt sämre maskin. OCH äldre..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/31 :  21:29:31  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Tjena Max!

Ok då verkar jag tänka i rätt banor iaf!

Och ja, jag menade 640
620 e ju nästan 3 år gammal (iaf 2år)

Har en gammal AX2 hemma tänkte koppla på nadden (216) när jag får den och kolla om det händer nått, samt att vi ska testa det hos en kompis som har en Marantz SR6200 ska bli kul å se (lyssna).

Men själva processorn/försteget i en bioreciever, hur pass bra/dåliga e dom om man jämnför mot en i hifi-sammanhang?

Om vi säger en bioreciever i 10k klassen (ex. AZ2) mot en NAD med separat för- och slutsteg (ex. C160 + C270 = ~10K) ?

Är det natt/d och dag?

Eller hur tror ni en 640 + C270 skulle stå sig mot en C160 + C270?

Ja man kan para ihopp hur mkt som hellst..

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/31 :  22:36:19  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Det finns kanske ingen flaskhals?
Däremot så är ju multikanalsförstärkare för t.ex. 10000kr inte i närheten av 2-kanalsförstärkare för samma pengar om vi snackar välljudet i stereo.
Men det behöver ju inte betyda att multikanalsförstärkaren är dålig. Däremot så har man packat ner 5,6 eller rentav 7 kanaler som ska drivas i en och samma låda. Givetvis blir det inte samma kvalité på komponenterna i multikanalsförstärkaren som i 2-kanalaren för samma pengar. Men det är ju ganska logiskt, multikanalförstärkaren ska kunna göra flera saker, fast till samma pris.

Det finns dock flerkanalsförstärkare som spelar 2-kanalsläge med riktigt bra resultat, t.ex. Primares, Arcams och NADs multikanalsförstärkare är konstruerade enligt principen "music first". dvs att man prioriterat ett bra stereoljud utöver multikanalsljudet.

mvh
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/08/01 :  00:44:18  Show Profile Send bjarne a Private Message
det finns en tråd på gamla minhembio som numera heter prisjakt/forum. Närmare bstämt på deras 2-kanals site så har en snubbe använt en (uråldrig) h/k avr 4000 och jämfört försteget i denna med en nad 370...har jag för mig... Nåväl, kontentan var att försteget i avr4000 i princip kunde konkurrera i 2-kanalsläge med nad:en - 370:an användes alltså om slutsteg i båda fallen. Givetvis hade detta varit ännu mer intresant om en bioreciever från nad använts, men icke desto mindre intressant.

Det känns som att strömförsörjning/slutsteg är ett hett tips på flaskhals.(men det kanske är helt märkes/modellberoende)

Edited by - bjarne on 2003/08/01 00:46:02
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/01 :  01:47:48  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har som sagt en 740 och har jämfört den mot ett NAD C160.

Dom låter extremt lika faktiskt! Det tog ungefär 30sek för mig att höra att dom pengarna som C160 kostar (5000,-) var helt utkastade...

Som tur va hade jag bara lånat det.

Jag hade 630 innan och skilnaden är enorm faktiskt till 740 fördel.

Mitt råd Dazzin är att inte inhandla en ny Yamaha för mer än 10 lakan. Vänta tills den nya RX-V1400 kommer i september.

Ang att du skulle köra din Yama mot en Marantz är ju helt klart kul projekt! En kille på minhembio.com (innan alltså) var hos nån affär i Sthlm och provade 6200 mot Yama 640 (försteget) och fann att Marantzen spelade lika bedrövligt med som utan steg. Steget var ett Myryad 240 tror jag.
Såsom jag förstod så ville inte marantzen ger mer välljud med ett bätttre steg men däremot Yamahan blev mkt bättre och anledningen var tydligen att marantzen var för kass (!) för att visa potensialen hos steget. För Yamaha gör defenitivt en av dom bättre receivrarna både i 2-kanal och surround. Dom lät i övrigt lika på så sätt...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/01 01:50:02
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/01 :  07:33:19  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag tror mer det hänger på förförstärkaren, jag menar, nätdelen lär det inte vara nått fel på om man ska köra tvåkanals?
Men jag vet ju inte.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/08/01 :  07:52:44  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Jag har som sagt en 740 och har jämfört den mot ett NAD C160.

Dom låter extremt lika faktiskt! Det tog ungefär 30sek för mig att höra att dom pengarna som C160 kostar (5000,-) var helt utkastade...

Då måste Yamaha gjort världen största uppryckning med sin nya 740. Jag har själv haft föregångaren 730 och vet väl hur den låter. C160/C270 provade jag nyligen och det är ju som natt och dag mot 730 som låter platt, grovt och oengagerande jämfört med C160/C270. För att inte tala om timingen som är ljusår bättre med NAD-kombinationen. När en hembioreceiver för 6000:- slår en för/slutstegskombo för 12000:- så köper jag gärna den...


Man borde inte sova.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/01 :  07:54:49  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag med.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/01 :  11:11:16  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Stefan007: Jag menade bara försteget.

Nya Yamaha-serien låter varmare och blir varmare(!). Ljudbilden är både bättre framåt som bakåt. Upplösningen är också högre...

Bara FÖRSTEGET alltså!! Nad 270 vet vi att den är kompetent...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/01 16:24:56
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/01 :  16:44:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Multikanalsförstärkarna står och faller med nätdelarna. Det är framförallt nätdelen som "skiljer ut agnarna från vetet" i flerkanalsåtergivning. Översatt till frågan så blir svaret: Det är effektförstärkaren som är den svaga punkten när det gäller flerkanalsåtergivning.

T.ex så är detta anledningen till att jag valde en 3kalseffektförstärkare och en stereoeffektförstärkare istället för den 5kanaliga som finns från Primare.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/01 :  18:44:14  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
whiskeyman, dags att modda in några toroider då

Max, ja ska bli kul å testa, tror han släpar hit marantzen, för att testa hur mkt som händer när man kopplar på NAD:en, han ligger i valet av kvalet å köpa en egen men vet inte om det är värt å lägga ut det pengarna på det, men nu får han ett bra tillfälla å testa!

Ända när han har stärkaren här så kan man jämnföra lite mera
Om vi snackar nypris på grejerna så kostar AX2:an 20k och marantzen 10k, ska bli väldigt intressant å höra hur de står sig mot varann. Tror dock att hans är ett modellår nyare än yamman.

När han skulle köpa en stärkaren så testade vi den på Ref. Audio mot en 620 (det var det nyaste från yamaha och marantz, tror dock yamahan låg några lappar lägre i pris) Då åkte yamahan på rejält med deng..

Men efter det du testat, så tyder det på att ett tvåkanaligt försteg och en multikanalare ligger i ungefär samma liga? Dock drar 2 kanalaren ifrån med ett dedikerat slutsteg?

Alltså borde man kunna sammanfatta det som att det är slutstegen som är den svaga länken i multikanalare och det beror på nätdelen som whiskeyman säger?

Hur som hellst ska det bli intressant å testa med ett separat slutsteg.


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/01 :  19:20:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Dazzin skall bli intressant att höra hur testet full ut. MvhKristofer
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/08/01 :  23:52:14  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Stefan007: Jag menade bara försteget.

Nya Yamaha-serien låter varmare och blir varmare(!). Ljudbilden är både bättre framåt som bakåt. Upplösningen är också högre...

Bara FÖRSTEGET alltså!! Nad 270 vet vi att den är kompetent...

Ok, då missuppfattade jag dej, sorry... men det är ändå otroligt om det stämmer att förstegsdelen på 740 kan mäta sig med(eller t o m låta bättre än) NAD's C160 som är ett mycket väldigt bra försteg tycker jag. På gamla 730 digitaliserades alla insignaler i förstegsdelen (utom 5.1 direktingångarna) och bara det innebär ju kraftig ljudförstörelse i sig självt. Kul om den nya x40-serien är bättre och t o m duger som stereoförsteg. Man får väl ta och lyssna nån dag...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/02 :  00:42:54  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Stefan007 igen: Ja, 630in som jag hade (samma som försteg som 730) hade en stor tendens till att komprimera/färga i mellanr. något otroligt. Trodde först det var mina Focalelement som inte ville spela rent och fint men när jag bytte till 740 (öppet köp) så blev plötsligt frekvensgången snörrät...

Det verkar också som tomgångströmmen har höjts rejält på dom nya modellerna då den blir mkt varmare och har fått en helt annan kylanordning inuti.

Skillnaden mot C160 var inte att Yamahan inte var bättre på nått sätt utan väldigt jämnlika. Hade man tex istället testat med ett fösteg som hade haft en annan grundklang (Yamaha och Nad är väldigt lika numera) så hade man säkert tyckt om den en a framför den andra men i det stora hela så tyckte jag nog NADen hade aningens bättre 3d-känsla dvs man hörde lite tydligare var muskierna var placerade men som sagt det var hårfint. Å andra sidan tyckte jag Yama hade bättre bas som var lite följsammare.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/02 :  14:52:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Är det inte så att nätdelen i dom flesta mångkanals förstärkare
(slutsteget) är underdimensionerade. Jag föreställer mig att man
ska öka elektrolyternas värde för att få slutsteget att jobba bättre.

hälsar
gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/02 :  14:53:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Är det inte så att nätdelen i dom flesta mångkanals förstärkare
(slutsteget) är underdimensionerade. Jag föreställer mig att man
ska öka elektrolyternas värde för att få slutsteget att jobba bättre.

hälsar
gcs
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/08/02 :  15:17:19  Show Profile Send snare2 a Private Message
Yamaha AX2 ersattes av AX3200, som ersattes av AZ2 som kom förra året(0211).
Tester finns i tidningen HighFidelity, AZ1 testades i nummer 7 2002, & AZ2 testades i nummer 7 2003.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/02 :  21:51:37  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
snare2: Har hänt en hel del med Yamaha verje årgång som sagt så en AZ2 borde spöa en AX2a lätt. Idag kostar ju bara en AZ2 runt 12000,-

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/08/02 :  23:26:58  Show Profile Send snare2 a Private Message
Ja MaxMartin, Yamaha ångar på ordentligt med varje modell & de kommer tätare & tätare för varje år.
Undrar när & om det kommer separat försteg & slutsteg för hemmabio från Yamaha?
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/03 :  02:24:14  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det dröjer nog... NAD kommer snart med det i Classic-serien iallafall vilket jag tycker är intressant.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000