HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Slutsteget fungerade!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/31 :  16:03:55  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Mitt hemmabygge fungerade, efter några försök.
men kylplåten där slut-trissorna sitter blir enormt varm.
Frågan är bara om transistorerna håller för långvarig påfrestning.
Det där med tomgångsströmmen på slut-transistorerna, kan man minska värmen, genom att ha en lägre tomgångsström?
Hur är förhållandet mellan dom två faktorerna?
'

Fixaren

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/31 :  16:28:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om det blir enormt varmt så ska du defintivt skruva ner tomgångsströmmen!


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion

Edited by - Nagref on 2003/07/31 16:28:23
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/31 :  16:52:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad är det för konstruktion? Är det klass A blir det varmt som f-n. Kan du hålla fingrarna på kylplåten? Om inte så är det för varmt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/31 :  16:57:29  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Ok, nu ligger den på 10 mV.
Är det någon som vet om det finns nån dämp-sats till Oscilloskåps-programmen till windows?
Om jag ska justera symetrin i steget, måste jag ju belasta steget tills det klipper.


Fixaren
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/31 :  16:59:01  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Man kan defenitivt inte hålla på kylplåten med fingrarna.
Det är ingen klass A konstruktion.
Det är vanliga BD 243, BD 244 transistorer.

Fixaren
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:10:19  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
hur stor är kylplåten? är det en plåt eller en kylfläns?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:14:57  Show Profile Send PelleW a Private Message
Kan du posta ett schema på det du byggt så vore det lite enklare att komma med synpunkter.

-Pelle
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:28:04  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Detta är schemat.
Nej det finns inga flänsar, bara en aluiminiumplåt.
Det är en kopia av ett 70-tals slutsteg.


Fixaren
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:31:34  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Kylplåten


Fixaren
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:33:25  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ok, då behöver det inte vara fel på tomgångsströmmen.

Bara en kylplåt är ofta inte tillräckligt att kyla ner, men det beror lite på storleken på plåten...

Men för att vara säker, kan vi väl anta att det är fel på tomgångsströmmen. Alltså skall den ner, enligt Nagref.

När det är fixat kan man kanske börja laborera med bättre kylning.

edit : det var inte mycket till kylplåt. En guestimate säger 3-4 C/W i bästa fall. I allra bästa fall. Troligen ca 5 C/W.

10 W kyleffekt ger ca 50 C tempstegring då, vilket kan stämma med din varma plåt (75 C) själv är jag väldigt okänslig för värme...

10 W tomgångseffekt låter väl rätt mycket på ett så gammalt steg?
Det borde inte vara så varmt.

Edit igen. jag bara snurrar. Försöker glömma bort att jag sitter på jobbet och sliter :). Lyssna på Nagref och pojkarna.
Fanken. jag börjar låta som Xover :)

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/07/31 17:40:51
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:45:00  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Ok, tack för tipsen.


Fixaren
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/31 :  18:02:58  Show Profile Send Pabo a Private Message
rikki

Jag anser att du är helt rätt ute. Kylplåten verkar vara alldeles för liten.

Exenterpress

Har du möjlighet att skruva fast den i chassiet? Annars kan du ju alltid bocka den fler gånger eller skruva fast den på en "riktig" kylare. Vad har du för matningsspänning och vilket värde har emittermotstånden E17 och E25?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/31 :  20:38:56  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Pabo, jag funderar på om man kan köpa en sån här på Kjell & Co och skruva fast på min plåt?
Vad tror du om det?

Likspänningen över E25 är 10 mV

Fixaren
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/07/31 :  23:33:00  Show Profile Send PelleW a Private Message
Det låter inte som någon jättestor tomgångsström. Om vi antar att E25 är på mellan 0.2 och 0.5ohm så kommer tomgångsströmmen att vara mellan 50mA och 20mA per transistor. Om vi antar matningsspänning på +-30V och 50mA tomgångsström per trissa så kommer detta att resultera i cirka 3W i värmeförluster vid tomgång vilket borde hetta upp kylflänsen till cirka 40C om vi antar ett C/W för flänsen på 5.

Eftersom all ström som värmer kylflänsen måste gå genom E25 och E17 så borde inget vara fel med tomgångsströmmen, om det inte är något annat som sitter på kylflänsen och värmer den. 50C t.ex. känns rätt hett att hålla på, har du ingen möjlighet att mäta temperaturen?

-Pelle
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/01 :  08:38:25  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Exenterpress, du får nog köpa bra många om det ska funka med så små kylare. Du behöver något i stil med 75-625-56 på ELFA.

/Marcus
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/01 :  17:31:21  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Ok, jag köpte en sån där kylfläns idag på Kjell&Co + 2 st små, och fick ned temperaturen ganska mycket, nu är det nog ingen fara.

Fixaren
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000