HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ståendevågproblem !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

barbaresco
Member

58 Posts

Posted - 2003/07/31 :  15:37:07  Show Profile Send barbaresco a Private Message
Har ett problem med mina ”nya” högtalare som jag ej märkte med mina gamla.

Vid 41-43 Hz uppstår en stående våg i rummet och hela lägenheten börjar skaka (säkert också övriga lägenheter i huset).

Kan detta åtgärdas genom att:

Ändra portavstämningen (som idag är 32Hz) ?
Kan jag bygga/köpa absorbent som dämpar vid just denna frekvens ?
Dämpa lådan mer ?
Något annat förslag ?

Jycke

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/31 :  15:47:05  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
http://www.auralex.com/category_bass_traps/category_bass_traps.asp


Säljs via Golden Age music, en basabsorbent för hörnmontage.

Annars finns

http://www.diffusor.com/varitunes.htm

Som säljs av Svanö miljöakustik.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/31 :  15:51:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
1. Portavstämningen gör troligen föga i det här fallet
2. Det är möjligt men den blir rätt stor
3. Att dämpa lådan gör ingen däremot så kan du dämpa den resonans som bildas av basreflexavstämningen. Det fixar man effektivt med två ihopknycklade tubsockar i varje port (estetiskt så kan detta tweak däremot vara tweaksamt)
4. Man kan placer högtalarna så att de inte exiterar den stående vågen. Görs genom att ställa dem i den stående vågens tryckbuk (istället för dess noder), alternativt ställa en av högtalarna i varsin trycknod.
5. Använd en parametrisk eq (Behringer eller liknande) för att dämpa resonansen.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/01 :  11:54:13  Show Profile Send Lelle a Private Message
Digital signalbehandling a´la TACT el. Behringer korrigerar för stående vågor (som Nagref skrev ovan) är nog det enklaste. Dock så finns det de som inte vill digitalisera el. påverka signalen i onödan med vinsterna är nog större än förlusterna med en Behringer el. TACT.

Think different.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/08/01 :  12:35:05  Show Profile Send mag a Private Message
Panelabsorbenter eller kvartspipor kan ju funka bra när du vet villken frekvens som behöver dämpas.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/01 :  19:16:55  Show Profile Send Isidor a Private Message
barbaresco,

Frekvensen på den stående våg du har problem med är relativt låg. Detta gör att absorption knappast är en framkomlig väg (vi talar om minst en kubikmeter i volym på en s.k. reaktiv absorbent). Tyvärr finns det massor av "bass-traps" på marknaden som gör sken av att absorbera effektivt i hela basområdet, men de ger mycket sällan verklig absorption under ca 100 Hz. I 40-Hz-området gör de garanterat ingenting.

Att ändra portavstämningen eller dämpa porten är ingen riktigt bra lösning och leder till andra problem.

Det billigaste reella alternativet är det som Naqref varit inne på ovan (även om punkt 4 är något oklar). Flytta högtalarna och/eller lyssningspositionen tills du finner positioner som ger rimligt jämn bas. Räkna med att flytta positionerna minst 1 m för ordentlig effekt.

Som också nämnts ovan är den sista och effektivaste utvägen en (helst parametrisk) equalizer.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/01 :  19:38:00  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Varken en TACT eller en EQ tar bort den stående vågen. Man kan dämpa outputen i just det frekvensband där den förekommer. Mera en nödlösning som egentligen inte löser problemet och dessutom kan skapa andra problem.

För att komma åt problemets kärna så är det flyttning av högtalare och/eller dämpning som gäller.
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/01 :  19:48:10  Show Profile Send Isidor a Private Message
Man tar naturligtvis inte bort den stående vågen på annat sätt än att helt undvika att excitera den eller på något sätt få till total absorption. Frågan är dock mer av filosofisk karaktär. En IIR-baserad digital eq (Behringer) eller FIR-baserad (TACT) löser trots allt problemet hur som helst. Notera att detta gäller både frekvens- och tidsdomänen (rumsresonanser är av minimum-fas-typ).

Edited by - Isidor on 2003/08/01 19:51:25
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/01 :  20:09:23  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Var köper jag auralex eller motsvarande produkter i sverige?
Go to Top of Page

barbaresco
Member

58 Posts

Posted - 2003/08/01 :  21:50:27  Show Profile Send barbaresco a Private Message
Tack för alla svar !

Funderar på en Behringer DEQ2496 för att lösa dessa "outhärdiga" problem då jag knappast kan flytta högtalarna så mycket som behövs (då hamnar de mitt på golvet och det går garanterat inte hem hos andra hälften).

Är DEQ2496 mest lämpad eller hjälper DSP1124P mer då det framför allt är runt 40Hz som jag har problemen ?

Jycke
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/01 :  21:57:34  Show Profile Send Nagref a Private Message
Båda dessa Behringar borde funka bra för att åtgärda ditt problem!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000