Author |
Topic |
|
Sudden
Member
475 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 18:57:48
|
Hej, har läst tidigare på forumet att det är fler än jag som har lite problem med min Cambridge D500SE, den har svårt att läsa skivor. Det konstiga är att det har kommit med tiden, men den är ju trots allt bara ett halvår gammal. Är detta något som går på garantin? Det är riktigt irriterande iallafall. Jag menar inte F** ska man behöva trycka på play en 4-5 gånger innan skivan startar.
Ljudmakarn heter butiken jag köpt den från.
/Sudden |
Edited by - Sudden on 2003/08/16 13:11:14 |
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 19:06:53
|
Borde gå på garantin... Ta med apparajten ner till handlarn och be dem se till att den blir fixad.
/P
|
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 19:19:52
|
Jag hade samma problem med min Teac CD3. Gick tillbaka till affären (kommer inte ihåg vad affären hette, låg i Karlstad i alla fall). Dom lovade att dom skulle fixa det snabbt. 6 veckor senare fick jag tillbaka CD. Felet var kvar. Jag bröt upp maskinen och hittade felet omedelbart, ett eneklt mekansikt fel. Dom som skulle laga maskinen hade troligen aldrig öppnat den. |
Edited by - Mr.Älg on 2003/07/30 19:20:36 |
|
|
Sudden
Member
475 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 20:55:49
|
Hmmm Mr. Älg inte speciellt uppmuntrande det där Funderar på att ringa och höra innan jag kommer dit med spelaren, det är endå 8mil dit. |
|
|
Ljudmakarn
Member
52 Posts |
Posted - 2003/07/31 : 23:24:00
|
Hej Sudden!
Hifi-klubben har numera tagit över agenturen för Cambridge i Sverige, därmed så skall dom även ansvara för all garantiservice av Cambridge. Du skall kunna ta den till din närmaste Hifi-klubbs butik för reparation.
Ring gärna ifall du har några funderingar:
"Ljudis" 08 24 66 00 eller Hifi-klubbens service i Stockholm: 08 - 651 10 70
Lycka till!
/Jonas Ljudmakarn
|
Ljudmakarn AB Drottninggatan 90B 111 36 Stockholm
08-24 66 00 http://www.ljudmakarn.se mail@ljudmakarn.se
Följ oss på facebook! http://www.facebook.com/ljudmakarn |
Edited by - Ljudmakarn on 2003/08/01 00:04:39 |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/08/01 : 10:28:11
|
Det låter lite konstigt tycker jag Ljudmakarn. Varför skulle hifi-klubben ta över garantiärenden på apparater som dom inte sålt? De apparater som såldes under tiden Ljudtema var generalagent skall väl Ljudtema eller butiken som sålde apparaten i fråga stå för?
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/08/01 : 13:57:39
|
Sten Det kan ju vara så att klubben gör servicen på garanti och fakturerar kostnaden på Ljudtema. Det syns ju på kvittot vem som sålt varan. |
|
|
wolfman
Member
220 Posts |
Posted - 2003/08/01 : 13:59:00
|
Om den är köpt hos Ljudmakarn så ska du lämmna i den där, sedan får dom sköta kontakten med generalagenten oavsett om det är Ljudtema eller Hifiklubben. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/08/02 : 04:23:11
|
Sen kan man fråga om det är brända skivor eller "vanliga" cdskivor som krånglar ?!?!
För är det brända så kan det vara svårt att få det som ett konstruktionsfel..men pröva med Ljudtema tycker jag.
|
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/08/02 : 22:01:24
|
Flint: Det konstiga var att Ljudmarkarn som sålt Cambridge hänvisar sin kund till Hifi-klubben.
MartinH: Jag har en likadan CD-spelare och den krånglar även med "vanliga" CD-skivor. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
300BSE
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/08/02 : 22:38:54
|
Hur fungerar det här med garanti? Är det inte så att det är tillverkaren som står för reparationskostnaden och inte den som sålt den? Dvs om hifi-klubben tar över agenturen så tar man också över jobbet att fakturera Cambridge för reparationen? |
|
|
Michael G
Member
92 Posts |
Posted - 2003/08/04 : 16:58:26
|
Så här fungerar det med garanti (fritt ur konsumentköplagen):
En konsument (privatperson) har alltid 2 års reklamationsrätt på alla produkter som köps av en näringsidkare. (Nytt som begagnat) Man har alltså upp till två år på sig att påpeka fel i varan.
Fel är disfunktionalitet som inte har med normalt slitage eller bruk att göra. Fel är det också om man med hänsyn till varan pris och allmäna skick inte kunde förvänta sig problemet i fråga. Ex om ett bildäck slits ut efter ett halvår på grund av för många rivstarter så får man inget nytt. Eller om ett äpple ruttnar efter några veckor i solen så är detta inte heller något reklamationsärende. Om man köper en begagnad skivspelare för 200 kr och pickupen efter några månader visar sig vara utsliten, så är det knappast ett reklamationsärende. Ovan nämnda Cambridge är det dock definitivt så som det beskrivs.
Vid reklamation väljer konsumenten (i princip)om produkten skall lagas, bytas ut mot likadan eller annan likvärdig, eller pengarna tillbaka. Hänsyn skall dock tas till nyttan kunden har haft av produkten.
Nästan alltid finns det dock garanti (normalt ett år på nytt och 3 månader på begagnat) på varor som säljs av näringsidkare. Garanti är ett frivilligt åtagande av näringsidkaren och åsidosätter reklamationsrätten under den tid garantin gäller.
Vad innebär då detta, jo;
- Garantitid på ett år innebär att handlaren är skyldig att åtgärda fel som uppstår under garantitiden (och som inte beror på onormalt slitage etc). Handlaren avgör själv hur felet skall åtgärdas (lagas, bytas etc). - Om handlaren inte lyckas åtgärda felet efter ett par försök, så inträder reklamationsrätten. Dvs kunden får stort inflytande på om prisreduktion skall ske etc. - Om fel uppstår efter garantitidens utgång upp till två år efter inköpsdatum så gäller reklamation enligt ovan (obs även begagnat!).
I ditt fall Sudden, så kan du alltså lämna in apparaten till handlaren och så skall han ombesörja resten. Om han hänvisar dig till någon annan, så är det OK om det inte ställer till för stort besvär för dig. Om så är fallet, så är det handlaren sak att ombesörja det hela.
Hälsn. Michael |
|
|
Sudden
Member
475 Posts |
Posted - 2003/08/04 : 18:19:45
|
Ok, tackar för alla svar. Lite krångligare än jag väntat mig Det konstigaste är ju endå att Ljudmakarn inte vill att jag kommer till dem med min trasiga produkt (som jag köpt hos dem). Om jag nu mot förmodan går dit endå och dem hänvisar mig till en annan hifibuik så kommer jag nog inte att handla så mkt mer hos dem. Det är väl fan inte jag som skall springa benen av mig för att få min CD lagad?
Jaja, jag får väl gå på vad Ljudmakarn har skrivit i denna tråd och gå till HiFi klubben..... undra bara vad dem säger när jag visar upp ett kvitto som är från Ljudmakarn?
Plus att jag har 8mil till butiken så det är ju inte så att man vill åka fram och tebax flera gånger.
/Sudden (Kanske lite klararenu, men endå förvirrad) |
|
|
Michael G
Member
92 Posts |
Posted - 2003/08/04 : 19:30:59
|
Usch ja, Sudden - det är inte alltid lätt att driva sin sak, även om man har rätten på sin sida.
Om en handlare inte vill vara tillmötesgående så kan det kräva massa tid och arbete för att få rätt. Själv blir jag så förb....d när en handlare försöker kringgå sina lagliga skyldigheter när jag fått problem, så jag driver min rätt så långt som krävs. Om du vill veta mer om dina rättigheter och eventuellt få hjälp, så skall du vända dig till din kommunala konsumenthandledare.
Lycka till,
Michael |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
Posted - 2003/08/04 : 22:41:39
|
<Det konstigaste är ju endå att Ljudmakarn inte vill att jag kommer <till dem med min trasiga produkt (som jag köpt hos dem).
Det beror nog på att dom inte hanterar garantireparationer själva längre (om dom någonsin reparerat Cambridge) utan hänvisar till auktoriserad verkstad dit dom förmodligen hade skickat den istället. Du KAN lämna in den hos dom och dom sedan skickar vidare till Hi-Fi Klubben för reparation men det går nog snabbare och enklare att lämna den hos Hi-Fi klubben direkt om du har möjlighet till det.
Jämnför med att du köpt en ny bil hos en bilhandlare och efter 6 mån så krånglar din AC. Bilhandlaren har inte utrustning eller kompetens att reparera AC:n på din bil utan hänvisar dig till en specialiserad firma som åtgärdar din bil utan kostnad för dig (dom fakturerar bilhandlaren som i sin tur fakturerar tillverkaren av bilen).
<Om jag nu mot förmodan går dit endå och dem hänvisar mig till en <annan hifibuik så kommer jag nog inte att handla så mkt mer hos <dem. Det är väl fan inte jag som skall springa benen av mig för att <få min CD lagad?
Nej du kan som sagt lämna den hos dom och vänta lite längre på att få den lagad... Oftast går det mycket snabbare att lämna den direkt till den som ska laga apparaten. Man har då också lite bättre möjligheter att fråga vad som var fel och om det är vanligt osv.
<Jaja, jag får väl gå på vad Ljudmakarn har skrivit i denna tråd och <gå till HiFi klubben..... undra bara vad dem säger när jag visarupp <ett kvitto som är från Ljudmakarn?
Dom säger nog inte så mycket utan gör jobbet som behövs och fakturerar Cambridge som vanligt vid garantijobb.
<Plus att jag har 8mil till butiken så det är ju inte så att man <vill åka fram och tebax flera gånger.
Ring och kontrollera först...
|
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 07:59:26
|
Vad har vi lärt av detta? Köp inte Cambridge D500SE om du vill ha en cd-spelare för långt och problemfritt bruk! Dessutom verkar det vara fler som har detta fel i sina relativt nya CDP. Vad hjälper det om spelaren ”är bäst” under 5 lax om den inte funkar ens garantitiden ut? |
Edited by - pick-me-up on 2003/08/05 08:01:11 |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 14:59:08
|
Innan vi drar den slutsatsen bör vi nog ha fler exempel på krånglande spelare. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2003/08/05 : 20:17:01
|
Jag har en vän som säger att Harman Kardon’s produkter går ALLTID först sönder under garantitiden. Sen funkar de hur bra som helst igen … Detta är på fullaste allvar alltså. Inga *LOL* eller *s*. Jag väntar bara när det smäller på min DVD-25 …
Själv hade jag en integrerad förstärkare från NAD som gick sönder. Efter flera turer till service sa jag till sist till de att jag ska ALDRIG handla mer om jag inte får en ny stärkare … Och det fick jag, som har funkar klanderfritt nu långt över tio år! Dessutom är mina grejor påslagna dygnet runt! Så det finns i stort sett nästan ALLA märken representerade som kan gå och också gör det … alltså går sönder!
Stay cool!
P.S. Om jag ska sjäLv gåÅåÅåÅåÅå sÖnder så lovar jag att medddddeeeeealaaaa i förrvägggggg ***L O L *** |
Edited by - pick-me-up on 2003/08/05 20:20:28 |
|
|
Ljudmakarn
Member
52 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 21:36:03
|
Sudden: Självklart är du välkommen in på Ljudmakarn, men ifall det skulle vara så att du har närmare till Hifi-klubben så går det precis lika bra. Vi skickar, som sagt, apparaten till samma ställe som Hifiklubben.
Sten: Enl. hifiklubbens avtal med Cambridge så är det bestämt så att alla servicar även äldre garantiservicar skall gå via hifiklubben.
mvh
Jonas
Ljudmakarn |
Ljudmakarn AB Drottninggatan 90B 111 36 Stockholm
08-24 66 00 http://www.ljudmakarn.se mail@ljudmakarn.se
Följ oss på facebook! http://www.facebook.com/ljudmakarn |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/08/06 : 21:49:00
|
Tack för svaret Ljudmakarn. Jag hade aldrig hört talas om att den nya generalagenten även tar över garantireparationer på de produkter som såldes av den gamla generalagenten. Vet Du vilka som utför reparationerna numera på Cambridge-apparater? |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Sudden
Member
475 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 13:10:51
|
Nu har jag lämnat in spelaren. Fick för första gången ett trevligt mottagande på hifiklubben. Två veckor sa han att det skulle ta, undra vad dem byter? Hela spelaren? Kan ju alltid hoppas.
/Sudden |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 18:54:21
|
mitt tips är att ALLTID hävda följande: "Apparaten har under hela tiden varit använd såsom bruksanvisningen förespråkar." Då kan de aldrig säga att man har varit vårdslös med den. Om de säger något om "fuktskador eller onormalt användande" så är det bara upprepa meningen som ett mantra:
"Apparaten har under hela tiden varit använd såsom bruksanvisningen förespråkar."
|
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 20:51:57
|
Jag köpte mitt första och enda kassettdäck på Hifiklubben. Denon 800 så heter den och är ett bra däck för att vara kassett. Sen hände det att den började stanna efter några minuter och det blev tillslut outhärdligt så jag lämnade in maskinen. Den var ju några år gammal så jag hade ingen garanti kvar. Ok jag fick tillbaka maskinen efter en liten vecka och dom hittade inget fel. Den hade fått gå hela-dagarna sa dom och inget fel hade uppstått. Det hela blev ju väldigt pinsamt för mig och jag betalade och drog i väg. Jag smyger hem och kopplar in maskinen i väggen, laddar med en kassett och maskinen stannar efter en minut. Jag åker tillbaka med maskinen nästa dag lite kaxigt. Då fixade dom maskinen med en uppdatering från fabriken. Det kostade mig 250 spänn som jag fick betala först gången, pengar som jag aldrig fick tillbaka men å andra sidan behövde jag inte betala mer. Men jag fick ingen ursäkt för att dom gjort fel. Jag är ganska luttrad vid det här laget. Jag har alltid haft problem med reparationer här i Stockholm. Däremot så var det någon i Växsjö som fixade min CD-spelare som två hifibutiker i Stockholm hade gått bet på.
gcs |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 21:09:55
|
Min erfarenhet av garantireparationer är ganska usla. Jag har en känsla av att många ggr. göres ingenting alls, apparaten kommer hem i samma skick enligt åsikten att går det, så går det.
Trilskas man och återkommer så sker en snabb lagning som ofta inte är fullgod eller så har nya problem uppstått, förmodligen därför att de aldrig trimmat in och testat de nya delarna. Tre till fyra ggr. har inte varit ovanligt med samma apparat. |
Bravo |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 22:01:59
|
Jag har kommit till insikt om att det finns alldeles för många klåpare i alla branscher. Noggranhet är A och O.
gcs
|
|
|
|
Topic |
|