HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 S1an.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/06/18 :  20:27:18  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
En liten fråga angående Advantage S1.

Om man nu bestämmer sig för en sådan skapelse som S1 och dess integration av försteg och tillbehörsmoduler.

Följer det med en dekoderdel för att koda av signaler av typen DTS, dolbydigital osv när man sedan skaffar DVD modulen???
Tänkte på om man skall behöva skaffa en separat dekoder när nu S1an har försteg inbyggt.

//Michael

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/18 :  20:29:36  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Dekoderdelen följer inte med orginal, men kommer säkert i och med de nya instickskorten. Men när var och hur vet nog bara Bladelius själv skulle jag tro!?
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/18 :  20:52:06  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Mitt tips är att den inte kommer att klara att dekoda dts och DD med flera. Bättre spelare brukar kräva ett separat av-försteg och integrerar inte dekoders, bass management etc i spelaren. En dvd-transport alltså är mitt tips men jag gissar bara.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/06/18 :  21:07:34  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Vore kunna vara en god idé med ett dekoderkort i min mening!?
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/06/18 :  22:18:43  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jo, fast vad skall man med det till egentligen. Något av-försteg blr väl ändå inte S1? Så många in/utgångar, funktioner ryms väl inte i S1 så Advantage måste dra gränsen någonstans och jag ser ingen mening i att trycka i DD, DTS dekoders mm. Satsar man på en sådan fin spelare och är intresserad av hemmabio så bör man tycker jag lägga pengar på ett separat av-försteg.

S1 skall väl vara "bäst" på det den gör och börjar du proppa in för mycket elektronik i den så blir det en kompromiss på ett eller flera områden till slut?

Fast och andra sidan har Meridian tryckt in dekoders i senaste versionen av dvd-spelaren 800 men jag kommer inte ihåg varför de gjorde det eftersom den i princip kräver av-steget 861 för bass management etc.
Så jag gick in på Meridian siten och läser följande varför man gjort detta:

quote:
Meridian have re-defined optimum movie playback in this latest series. 800 now has the option to decode movies inside the player, and there are a number of benefits to this approach. By taking the Dolby Digital decoding task from the 861, it is freed up to apply its considerable signal processing power to optimize resolution – typically working at 48-bit internal precision. Meanwhile the extensive DSP power in 800 is used to provide upsampling and resolution enhancement for all sources including CD and DVD-Video. Until you have experienced movies in 96kHz/24-bit resolution you might find it hard to anticipate this huge improvement to movie sound. Important low-level details and a much clearer sense of space bring intimacy to Dolby Digital sound tracks. A lasting impression of this new 800 Series is greater and more natural dynamic contrasts.


Där ser man - sätt i dekoders Advantage!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000