HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Qrs Callisto!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/06/18 :  19:42:02  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag besökte Alingsås idag och fick en demonstration av herr Mårtensson av Qrs Callisto. Jag måste säga att jag blev mycket imponerad, tom min favorit Monk hade stora problem att hänga med i svängarna.

Framför allt tycker jag att Callisto kändes lite mer kontrollerad i dom nedre registren. Basen blev lite tydligare. Annars hade ju högtalarna en hel del gemensamt när det gäller perspektiv och detaljförmåga. Jag måste säga att jag njöt i fulla drag.

Kringutrustningen var CDfix, Amplifix, Supra ply högtalarkabel!! och Transparent Super interconnects. Var låg pantbanken nu igen

Jag har ju tidigare varit ganska tvärsäker på att Monkarna skulle bli mina nästa högtalare men nu vete katten. Kan det finnas bättre högtalare för under 20 lapp???

Dan

Edited by - Pjotre on 2002/06/19 09:01:1

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/06/18 :  20:14:35  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Ett förslag bara...

Testa ett par högtalare som heter "Tannoy Eyris 1"(har dom själv).
Dom imponerar tycker jag, mycket fin diskant och värme, inte så vasst och sterilt som det kan låta med Monken, men så är det ju anläggningen som dom skall passa till också..

//Michael

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/18 :  22:56:27  Show Profile Send matson a Private Message
20 papp är ju precis vad Golden Age Dawn Linnéa kostar!
Att välja Monk före den känns fel(imho). (MKT) bättre diskant och samma bas. Lyssning anbefalles om du ändå är i Alingsås....

Snacka med Bosse i allafall...


matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/19 :  01:37:45  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Håller helt med föregående talare( skrivare, ed).


Mvh A
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/06/19 :  06:37:52  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:

20 papp är ju precis vad Golden Age Dawn Linnéa kostar!
Att välja Monk före den känns fel(imho). (MKT) bättre diskant och samma bas. Lyssning anbefalles om du ändå är i Alingsås....

Snacka med Bosse i allafall...


matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLabero



Kul!! jag har lyssnat rätt mycket på olika märken och så får jag två förslag på högtalare som jag inte lyssnat på. Golden age har jag tänkt besöka länge, nu börjar det bli dags förstår jag. Michael, var hittar jag dina högtalare i västsverige? jag har lyssnat på ett par Tannoy på Ågrens men det var ett par golvare och jag tror inte dom hade andra varianter.

Da
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/19 :  06:49:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Dan!

QRS Callisto (!!) Är en i mitt tycke härlig högtalare!! Själv kör jag den som center här hemma med Saturnus som frontar. Jag har även kört den jämsides med Saturnus på HC och den är inte lika bra men banne mig inte långt borta...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/06/19 :  08:08:13  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Calliston är kanon! Köpte själv ett par efter samma demo som Dan verkar ha fått av Olle.

Rekommenderas!

/P

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/19 :  08:10:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Just det, Callisto heter den, inte Callista. Namnet skall tydligen enligt Olle, om jag förstått det rätt häröra från Jupiters måne Callisto.Ett annat tips, se till att också få lyssna på efterfölaren till QRS Tellus. Tror att den skall heta QRS Merkurius.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/19 :  08:21:33  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Varför inte bygga nått själv, och betala enbart för filter och komponenter! så kan man också ha råd att välja en dyrare byggsatts..


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/19 :  08:26:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:


Varför inte bygga nått själv, och betala enbart för filter och komponenter! så kan man också ha råd att välja en dyrare byggsatts..


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern




Jag kan nog komma på en si sådär 111.000 anledningar till varför jag inte skulle försöka bygga en högtalare själv.

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/19 :  08:32:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Anledningen till varför jag inte skulle välja att bygga en högtalare själv har med det faktum att göra att det är mycket svårt att göra en högtalare som spelar i jämförelse med rena högtalartillverkare. Detta givetvis ljudkvalitetsmässigt.Det är om inte annat också väldigt svårt att bygga en snygg låda.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/19 :  08:51:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Får man färdig satts med element komponenter och byggbeskrivning, är det enligt mig inga problem...

fast det beror juh på ifall man vill testa också, och är någorlunda händig.

kankse inget för akademiker? hehe..



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/19 :  09:10:56  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Må så vara men är man kräsen ljudmässigt så finns det mycket få "byggsatser" som kan vara möjliga.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/19 :  09:50:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Du har ju en poäng där,Niklas. Men dessbättre så har jag ju inte "Tummen mitt i hand" designmässigt, utan är snarare för självkritisk. Tycker sällan att t.ex elektrostater låter som jag tycker att det skall låta.Vilket du
förmodligen föredrar. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/06/19 :  10:06:55  Show Profile Send AndersB a Private Message
Tjenare Dan

Jag är också på jakt efter stativare i samma prisklass som du och besökte konsulterna i Alingsås. Samma kringutrustning som du ackompanjerades av Monk och Qallisto till egna medhavda skivor - inte alls dumt, riktigt bra till och med. Jag tyckte nog att Qallistona vann knappt, men... sedan kopplades Revel Performa m 20 in och OJ! Kan det låta så här bra?

Upplösning och tydlighet blev ännu bättre. Basen kändes både djupare och snärtigare. Och var klämmer skon - jo, priset som är på 28 000 kr. Om du absolut vill hålla budget, så lyssna inte på Revelarna. Om du som jag funderar på att tänja på budgeten så beställ en lyssning.

Just nu funderar jag på Revel eller Dynaudio 1.3 se, de sistnämnda har jag bara lyssnat till som hastigast, men vi får väl se...

MVH

Anders
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/19 :  10:08:09  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Äsch, det är klart jag håller med dig!
Undrar vad jag dribblar om här..

jag har byggt en del enga högtalare, med
gott och dåligt resultat.

Det känns oftast ändå mest rätt med färdiga
högtalare, då kan man vara säker på att de
fungerar som de skall.


Till er alla:

Jag tycker absolut du skall kolla in goldenage´s
högtalare innan du bestämmer dig! De har juh
färdiga också..

monk har jag hört, låter bra med dåliga inspelningar,
det gör inte de med de andra diskanterna, så man
får bestämma sig för vad man föredrar.

Jag har alltid velat lyssna på chario´s värsta modeller!
jag tror de kan vara intressanta!

www.chario.it tror jag


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/19 :  10:10:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Just det, glöm ALDRIG dynaudio 1.3 och 1.3SE,
"David A" har dessa och är mycket nöjd. Jag har
själv hört dem i 5 minuter, taskig uppställning,
men de har förmågan!




---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/06/19 :  10:28:21  Show Profile Send markku a Private Message
quote:

Tjenare Dan

Jag är också på jakt efter stativare i samma prisklass som du och besökte konsulterna i Alingsås. Samma kringutrustning som du ackompanjerades av Monk och Qallisto till egna medhavda skivor - inte alls dumt, riktigt bra till och med. Jag tyckte nog att Qallistona vann knappt, men... sedan kopplades Revel Performa m 20 in och OJ! Kan det låta så här bra?

Upplösning och tydlighet blev ännu bättre. Basen kändes både djupare och snärtigare. Och var klämmer skon - jo, priset som är på 28 000 kr. Om du absolut vill hålla budget, så lyssna inte på Revelarna. Om du som jag funderar på att tänja på budgeten så beställ en lyssning.

Just nu funderar jag på Revel eller Dynaudio 1.3 se, de sistnämnda har jag bara lyssnat till som hastigast, men vi får väl se...

MVH

Anders





Äntligen någon har gjort det jag ville så gärna: jämföra Revel mot dom svenska alternativ. Ingen vits att vurdera varken Monk eller Callisto, imho.

Frågan är: har någon lyssnat på Confidence 3, Dynaudios topmodell av stativare?

Givetvis har vi Golden Ages Dawn Linnéa, rätt ineressant, ser ut att vara.... hmmm.

Men hej, jag är ju nöjd! Det gäller att uppgradera förstärkare först.

mvh
Markku

< Support North American Drillers >
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/06/19 :  12:39:50  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:

quote:

Tjenare Dan

Jag är också på jakt efter stativare i samma prisklass som du och besökte konsulterna i Alingsås. Samma kringutrustning som du ackompanjerades av Monk och Qallisto till egna medhavda skivor - inte alls dumt, riktigt bra till och med. Jag tyckte nog att Qallistona vann knappt, men... sedan kopplades Revel Performa m 20 in och OJ! Kan det låta så här bra?

Upplösning och tydlighet blev ännu bättre. Basen kändes både djupare och snärtigare. Och var klämmer skon - jo, priset som är på 28 000 kr. Om du absolut vill hålla budget, så lyssna inte på Revelarna. Om du som jag funderar på att tänja på budgeten så beställ en lyssning.

Just nu funderar jag på Revel eller Dynaudio 1.3 se, de sistnämnda har jag bara lyssnat till som hastigast, men vi får väl se...

MVH

Anders





Äntligen någon har gjort det jag ville så gärna: jämföra Revel mot dom svenska alternativ. Ingen vits att vurdera varken Monk eller Callisto, imho.

Frågan är: har någon lyssnat på Confidence 3, Dynaudios topmodell av stativare?

Givetvis har vi Golden Ages Dawn Linnéa, rätt ineressant, ser ut att vara.... hmmm.

Men hej, jag är ju nöjd! Det gäller att uppgradera förstärkare först.

mvh
Markku

< Support North American Drillers >



Jag har faktiskt lyssnat på Revel performa men jag tycker inte att den har samma benkontroll över musiken som Callisto (tack pjotre) men visst är det en finfin högtalare men då vete katten om jag har råd med Transparentkablarna. Jag har ju inte jämfört Revelen direkt mot Calliston men vi snackar ju också om ca 10000kr mer så det borde ju bli bättre eller ? Dynaudio är inte min cup of tea, snyggt hantverk och så men dom engagerar inte min själ riktigt.
Lyssna på Goldens högtalare skall jag dock göra, fast är dom inte väldigt lika Monkarna???

Da
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/19 :  13:03:10  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Lyssna på Goldens högtalare skall jag dock göra, fast är dom inte väldigt lika Monkarna???




Det beror ju på vilken av GA´s modeller du menar, men om du menar Dawn Linnéa så har dom samma baselement. Diskant, låda, filter skiljer ju dock. Sen finns det ju fler modeller med Eton basar och TP diskanter.....Kolla vad som finns att lyssna på hos Bosse!

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/06/19 :  13:12:26  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message


Det beror ju på vilken av GA´s modeller du menar, men om du menar Dawn Linnéa så har dom samma baselement. Diskant, låda, filter skiljer ju dock. Sen finns det ju fler modeller med Eton basar och TP diskanter.....Kolla vad som finns att lyssna på hos Bosse!

Det skall jag göra, och det var Dawn Linnea jag menade. Det är väl ingen byggsats? jag känner ungefär som Pjotre inför att försöka bygga limma ihop något själv.

Da
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/06/19 :  13:16:55  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jag jämförde Callisto och Revel helt kort och kom fram till att Revel:en var på vissa områden lite bättre men inget som motiverade prisskillnaden...

/P

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/19 :  13:38:07  Show Profile Send matson a Private Message
quote:


Det skall jag göra, och det var Dawn Linnea jag menade. Det är väl ingen byggsats? jag känner ungefär som Pjotre inför att försöka bygga limma ihop något själv.




Jag tror att alla GA´s högtalare går att köpa som byggsatser om man vill. Men dom finns ju färdiga också och byggs på beställning, därav min kommentar om att man kan styra kostnaden lite själv med avseende på filterkomponenter och finish.

http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/06/19 :  17:12:42  Show Profile Send markku a Private Message
Callisto på High Fidelitys testbänk.

Jag fick idag senaste numret, 5/2002, med 1 2/3 sidors minitest av Callisto (utan mätningar, jäklar), recenserad av Peter Westberg.

Sluttsatsen avsluttas:

quote:


Detta skall hädanefter bliva min musik, skulle Karl XII ha sagt.




mvh
Markku

< Support North American Drillers >
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/19 :  17:38:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Priset på Dawn Linnea(19,990) är för 1st par färdigbyggda, byggsatsen kostar 11,200. Personligen skulle jag byta ut Linnea´s bas mot C95T-6( identiskt utseende) som bara kostar 400kr mer/paret men låter klart bättre( enligt A). För drygt 1 år sedan kunde man köpa byggsatsen till fynd-erbjudandet 7990:- ,-Boooiijaakkaasschhaaa!!!


Mvh A
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/06/20 :  06:26:08  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message

Hej!

Priset på Dawn Linnea(19,990) är för 1st par färdigbyggda, byggsatsen kostar 11,200. Personligen skulle jag byta ut Linnea´s bas mot C95T-6( identiskt utseende) som bara kostar 400kr mer/paret men låter klart bättre( enligt A). För drygt 1 år sedan kunde man köpa byggsatsen till fynd-erbjudandet 7990:- ,-Boooiijaakkaasschhaaa!!!


Mvh A.


Hur svårt är det att sätta ihop dom? Det är ju onekligen en hel del att spara.

Da
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000