HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 QLN Signature HD II Splitfield
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:50:13  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Som många av er redan noterat så håller jag som bäst på med att fynda till mig den ultimata "bang-for-the-bucks"-anläggningen. Jag skall bespara er alla turer till dags dato och försöka koncentrera mig på det största fyndet jag någonsin gjort! Jodå: Dynaudio Contour 1.3 SE, Accuphase E-210, Canton Digital 1.1, Pioneer PD-95, QRS Tellus, SAT Amplifix, Sony XA7ES m.fl. får ursäkta: QLN Splitfield HD II tar hem priset, med råge...

Då jag fått många mejl på sistone med frågor om min (kommande) anläggning i allmänhet och om Splitfield i synnerhet så tänkte jag försöka delge er min entusiasm över denna, den kanske bästa svenska stativare som någonsin byggts? QRS Saturnus-ägare må protestera mot detta epitet, men det är inget som bekymrar mig just nu. Det enda jag kan säga är att: I mitt svåra rum så spelar denna högtalare bättre än något annat jag haft hemma, jämförelsen med 1.3 SE var en spännande duell på förhand med den var över redan innan första låten klingat ut! I mina öron var det rätt (QLN) eller fel (1.3) och trots min anläggning uppenbara brister och flaskhalsar så presteras nu ett ljud som gör hela familjen på gott humör. Helt otroligt bra med tanke på hur anläggningen ser ut, egentligen.

Jag får väl återkomma med en mer ingående beskrivning av vad det är som Splitfield (denna HD-tvåa heter så pga dess externa filter) gör så himla bra, när jag väl bytt ut förstärkeriet, moddat CD-spelaren och kopplat in rätt kablage. Jag kan knappt bärga mig...

PS: Dessa högtalare såldes alltså (inkl. matchande 40 cm trästativ i samma finish som högtalarna) för osannolika 3800:- av Esoterisk Hifi, undrar om dom förstod vad det är för klass på denna högtalare egentligen? Jag bugar och bockar, hur som helst!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/27 :  16:52:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var ju ett jättebra pris, gratulerar!
Det jag hört av Signature har varit mycket positivt också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/27 :  17:14:35  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Tack Bernt! Jag trodde faktiskt det var tryckfel i annonsen på deras site, även för 13 800:- hade dessa fantastiska skapelser vart ett klipp! Nypriset var väl 22 000:- (exkl. stativ) för ett par år sedan?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/27 :  17:56:52  Show Profile Send ekman a Private Message
rätt skumt? jag hade qln signature hd2 fast inte splitfield förut och jag har snackat med qln och skillnaderna mot splitfield ska vara minimala

och jag har ny bytt till AP Yara för 16k och dom "gör grus" av signaturerna för att använda ett för tillfället populärt uttryck =) qln:en är instängd trög och odetaljerad plus att ljudbilden inte alls är i samma klass

hmm fast det var ju i mitt rum och med min elektronik och mina preferenser

rätt skumt dock att vi har så olika åsikt

qrs saturnus kan den nog definitivt ge en rejäl match däremot =)

Edited by - ekman on 2003/07/27 18:01:14
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/27 :  18:00:14  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Sålde en Red Dawn signal kabel till en kille här i Gbg. Denna kille hade ett par av dessa nämnda QLN högtalare. En av de största förbättringar han upplevt var då han byggde en trälåda och flyttade ut filtret till, original sitter filtret i en plåtlåda.

Kanske något du skall testa?


För övrigt offattbart billigt pris du fick dem för. Hoppas det blir "marknadsmässigt" framöver Då finns det läge för fynd.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/28 :  01:58:33  Show Profile Send ekman a Private Message
stefan möjligt att det är så men enligt nisse på qln är det inga ljudmässiga skillnader på dom förutom att man kan mecka lite med delningsfilter osv själv på splitfield =) qln borde ju ha lite koll på det iaf tycker man? dessutom sitter väl splitfieldfiltret också i en plåtlåda =)
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/28 :  02:11:10  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Detta är mitt fjärde par Signaturer och jag kan
lova att dessa låter bättre än HD2 original...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/28 :  03:26:54  Show Profile Send ekman a Private Message
vari ligger skillnaden då
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000