HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Poler, nollställen, motkoppling och loopstabilitet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/27 :  10:04:15  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej

Som jag lovade tidigare i tråden om rörförstärkare så har jag skrivit ihop ett litet dokument som förklarar en del om ovanstående begrepp. Jag hoppas att det är någorlunda lätttillgängligt och inte allt för svårt, det finns vissa förenklingar i dokumentet så jag hoppas att det finns lite förståelse från de som redan behärskar ämnet.

Dokumentet kan ses här http://www2.gol.com/users/tube/pole.doc

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:33:21  Show Profile Send Xover a Private Message
Hur kan man använda detta praktiskt, finns det mjukvara som räknar på sånt eller är det hårt mattematiskt slavarbete som gäller isåfall kanske det vore idé att skaffa en slav.
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:36:23  Show Profile Send GrodanB a Private Message
En .doc fil, PDF, HTML, TXT till och med RTF skulle ju funka men .doc UNIX/Linux användare då? Har du möjlighet att exportera till ett lite mer plattformsoberonde format?

Tack på förhand

mvh

/Tobias
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:05:22  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Xover,

Det finns många olika sätt att använda detta mha simuleringsprogram tex spice osv, så enkla exempel som jag har beskrivit kan man lösa med grafiska metoder dvs man ritar upp frekvens och fasgång och justerar detta med olika korrigeringsmetoder.

Man bör nog tänka på att simuleringsprogram inte fungerar särskilt bra på mycket höga frekvenser om man inte är mycket nogrann med modellerna man matar in så oftast lönar det sig att mäta upp det riktiga steget för att få användbara data.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:13:28  Show Profile Send Xover a Private Message
Det skulle sitta fint med ett real world schema med anvisningar om hur, var och när skulle underlätta för många nybörjarkonstruktörer som mig.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/27 :  15:11:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack Hans!!
Detta skall jag studera.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2003/07/27 :  19:55:59  Show Profile Send jesse67 a Private Message
Filen i RTF-format

http://bildarkiv.hififorum.nu/Jesse67/pole.rtf
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:29:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
När jag läste reglerteknik för några år sedan fick vi göra en laboration med pumpar och vatten i några veritkalt monterade rör, uppgiften var att reglera varvtalet på motorn så man fick en bestämt höjd på vattnet i det ena röret. Vi använde några olika regleringsmetoder, det roliga var om man räknade fel och råkade få en pol i högra halvplanet, då blev systmet hat galet och vattnet åkte åt alla håll, hade man otur blev man blöt

Det var nog en av de bäste labbar jag gjort, vikten av att få polerna i rätt halvplan sitter sedan dess i ryggmärgen.
Datorsimuleringar är bra men man är mer uppmärksam när man kan "ta" på grejerna.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:36:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hans, det är ett fel i dokumentet. Överst på sidan två har formlerna inte kommit med, plus att andra ändan på parantesen inte är med. Intressant läsning detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:40:13  Show Profile Send Xover a Private Message
Pabo skickade ett grundschema som kanske kan duga som standardkoppling för återkopplingsexperiment, hör om han har kvar detta borde kunna användas för utveckling av den näst intill perfekta försteget, det är en mycket duktig konstruktör.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:00:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det kunde vara något. Här är läge för experimentorgie. Hur skall man få tid till allt?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:27:52  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej

Jag har lagt upp en PDF version av dokumentet och rättat till det som försvann tidigare: http://www2.gol.com/users/tube/pole.pdf

f95toli, Jo jag gjorde också laborationer med pumpar och annat när jag läste reglerteknik i Linköping men det var mer än 20 år sen. Jag är road av att applicera teorier tex om motkoppling i praktiken och jag försöker få ett praktiskt resultat som stämmer med teorin, (Om det praktiska resultatet inte stämmer överens med teorin så måste man kolla vad man har glömt att ta hänsyn till i den teoretiska modellen). Jag bygger många olika rörförstärkare och applicerar motkopplingsteori praktiskt.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:33:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack ska du ha Hans!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/07/28 :  08:46:52  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Trevlig läsning :)

Men då vi går mot att allt mer i elektronik-världen blir digitalt... Varför inte använda sig av digital reglerteknik i audio sammanhang? :) Visst i vid inspelningar görs det ju mycket sådant, men varför appliceras det inte i uppspelningsledet?

Vi pratar då om möjligheter som automagiskt justerbara feedback-loopar, vi kan i realtid kompensera i princip alla fel som en förstärkare introducerar. Exempelvis en enkel adaptiv brusreducerare som jag skrev algoritmen till under min universitetstid klarar av att filtrera ut en signal som är "täckt" med vitt brus med 2-3 ggr signalens amplitud så att i princip bruset blir ohörbart. Och då pratar vi ändå väldigt enkelt oavancerad signalbehandling.

Måste bara slå ett slag för den digitala reglertekniken :)


Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

rpa
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/07/28 :  10:31:02  Show Profile Send rpa a Private Message
Är det inte det som precis har börjat hända. Det finns ju bilstereos som anpassar sig själva efter akustiken i en den bil den blivit installerad i. Jag har för mig att B&O också har något liknande i deras nyare anläggningar. Jag har också läst en del reglerteknik och funderat över samma sak. Audioförstärkare är väldigt "low-tech" jämfört med de tekniker som används i övrig industri. T.ex. mobiltelefoner. Det jag kommit fram till är att det måste vara så att tekniken inte behövs. Folk är nöjda med prestandan (förutom några få av oss). Människan har svårt att uppfatta lägre dist än vad förstärkare producerar idag. Sen är det ju alltid svårt att mäta resultatet.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/28 :  15:04:04  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Men då vi går mot att allt mer i elektronik-världen blir digitalt... Varför inte använda sig av digital reglerteknik i audio sammanhang? :) Visst i vid inspelningar görs det ju mycket sådant, men varför appliceras det inte i uppspelningsledet?


Det finns väl många åsilter om detta... Men med tanke på att många tycker sig höra små skillnader på tex kablar, förstärkar typ osv så kan det ifrågasättas om det är en bra ide att använda ännu mer elektronik än vad som krävs. Visst är det så att man kan göra mycket med digital filtrering och tex digital reglerteknik men man utsätter sig för ett antal nya felkällor i tex icke perfekta AD/DA omvandlare osv.

Reglerteknik som vi pratar om i detta fall, (för förstärkare) är relativt enkelt och väl beskrivet att det inte borde vara ett problem att applicera i praktiken men som välkänt är så låter många motkopplade förstärkare konstigt, att införa ännu fler tänkbara felkällor tycker jag nog inte är en bra lösning. Det enklaste tänkbara måste nog vara målet för varje design, det är bla det som jag tycker är roligt med rörteknik tex, (det är en bra avkoppling mot det jag jobbar med yrkesmässigt).

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/28 :  18:27:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag använder en del system för temperaturreglering som är digitala, iofs är det fortfarande bara PID-reglering men ändå. Def flesta av dessa system ska alltså kontinuerligt kunna ställa in sig själva via någon "Autotuning" av parametrarna (ändras något i systemet ska man inte behöva programmera om dem). Problemet är att det inte fungerar! Trots att där sitter rätt snabba mikroprorcessorer som övervakar det hela blir det aldrig riktigt bra, i 9 fall av 10 blir man ändå tvungen att ställa in parametrarna "för hand". Att automatisera reglersystem i annat än de enklaste fallen är rätt knivigt verkar det som även om det är digital reglering. Det ska påpekas att burkarna kostar runt 30-40 000 kr+moms så det är inte direkt några billiga grejer.



Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/28 :  18:49:05  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag kör med en gammal femöring som temperaturreglering mellan plattan och kokaren, visst är det kokare vi diskuterar, eh!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/28 :  20:08:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kokare skall man inte förakta. Man kan koka det mesta, fråga mig, jag
jobbar på raffinaderi. Där kokar vi över 12000 kubikmeter råolja per dygn.
Men förstärkare är roligare!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/28 :  20:13:19  Show Profile Send Xover a Private Message
Yäsch Schör, hick! det tycker jag också, med den teori som beskrivits kanske man kan minimera 3:e och 5:ton lite enklare eller?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/28 :  20:49:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Försöker lära mig något om det, det är inte det lättaste. Men det där om faskorrigerande nät var intressant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/29 :  00:22:22  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej

Hur motkoppling påverkar distorsion.

En intressant sak man skall tänka på när man använder motkoppling är att högre distorsionsprodukter ibland kan öka istället för att minska med motkoppling.

Detta är ett förenklat betraktelsesätt:

Om man tänker sig en förstärkare som har 10% 2:dra tons distorsion och 15% tredje ton före motkoppling, (inte alls ovanligt i ett transistorsteg) och man motkopplar denna med 100 ggr motkoppling så kan man förvänta sig att 2:dra ton sjunker till 0.1% och tredjeton till 0.15%.

Men! Eftersom både grundton och övertoner matas tillbaka till ingången av motkopplingsslingan så skapar vi nya övertoner, 2:dra tonsdistorsion av 2:dra tons komponenten ger 4:e tonsdistorsion osv. I ovanstående exempel så kan man tänka sig att man får högre halt av 4:e, 5:e , 6:e tonsdistorsion än av 2:dra och 3:e.

Det går att visa att för låga värden på motkoppling så ökar halten av högre övertoner för att sjunka för mycket höga värden på motkoppling, därför lönar det sig inte att använda för lite motkoppling om förstärkaren är oren utan motkoppling. En sak som är relaterad till detta och vad jag har skrivit om bibehållande av hög bandbredd före motkoppling är att en förstärkare där förstärkningen och därigenom användbar motkoppling sjunker vid högre frekvenser pga vad jag beskrivit ovan kommer att generera hög halt av höga övertoner, något att tänka på och kanske något som kan förklara "transistorljud" i vissa förstärkare.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/07/29 :  07:14:47  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
Men! Eftersom både grundton och övertoner matas tillbaka till ingången av motkopplingsslingan så skapar vi nya övertoner, 2:dra tonsdistorsion av 2:dra tons komponenten ger 4:e tonsdistorsion osv. I ovanstående exempel så kan man tänka sig att man får högre halt av 4:e, 5:e , 6:e tonsdistorsion än av 2:dra och 3:e.




JL Hood skriver en del om det här i sin bok "The Art of Linear Electronics". Han refererar bla till en undersökning som PJ Baxandhall gjorde som presenterades i Wireless World 1978.
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/07/29 :  08:49:48  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Bara ett litet inlägg om hur man tydligen kan nästan helt eliminera distortion medelst motkoppling:

Studera patentet US 4467288

Konstruktören använder en kombination av negativ och positiv motkoppling för att eliminera distortion.

Inte för att jag förstår hur det fungerar men uppenbarligen så gör det det. I mitt slutsteg så har jag en koppling som är en förenkling av patentets koppling och jag har laborerat med att justera motkopplingen och kan verifiera att det fungerar.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/29 :  09:28:02  Show Profile Send Xover a Private Message
Har du ett ex till av The Art of Linear Electronics! i så fall vill jag gärna köpa detta om det går för sig!
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/07/29 :  16:15:51  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
Har du ett ex till av The Art of Linear Electronics! i så fall vill jag gärna köpa detta om det går för sig!


Sök på www.amazon.com efter John Linsley Hood. Jag sökte nyss och hittade en begagnad och en ny.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000