HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jordlinjer bah! Avslutad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  00:25:05  Show Profile Send Xover a Private Message
Vad tror ni om det här? att ställa ljudanläggningen efter jordlinjerna som går över klotet, dessa kraftlinjer kanske påverkar ljudet negativt jag vet inget om detta, utan hörde en person tala om detta fenomen med en försäljare i en ONOFF butik, jag höll på att svimma ( om jag svimmar blir det ganska besvärligt då jag är lång och väger en hel del), jag har lätt för det när jag blir berörd av något som jag inte hört förr, vad skall man tro jag är tekniker och har svårt för voodoo, men nu blev jag helt paff va! vafasen gör jag nu?

Edited by - Xover on 2003/07/27 09:45:27

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/27 :  01:51:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Menar du de s.k. Curry-linjerna?
Om jag fattat det hela rätt så är det ett enkelt missförstånd, någon vid namn Curry har sett en bild som visar fältlinjerna från jorden magnetfält och trott att dessa är verkliga (det är de inte, det är bara ett hjälpmedel som visar magnetfältets utbredning, man ritar dem så att avståndet mellan linjerna är proptionellt mot fältets styrka) och sedan dragit slutsatsen att det påverkade en massa saker.

Tillhör väl New-Age världen? En slags modern Feng Shui.

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  09:04:12  Show Profile Send Xover a Private Message
Jaha! vilken tur att det är på detta vis, jag trodde att nu j-l börjar nått nytt oförklarligt att ta fart, men... finns dessa magnetfält? jordmagnetism finns ju den är visst till och enkelt mätbar kolla med en kompass! hur påverkar jordmagnetismen en högtalarkabel och en signalkabel detta kan iofs vara kul att få ta del av det är ju en ganska stor kraft.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/27 :  09:13:34  Show Profile Send Belker a Private Message
Finns en tråd om currylinjer på hifi-delen som är rejält låst. Krävde ett antal offer om jag inte minns fel...Read it and weap.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  09:36:22  Show Profile Send Xover a Private Message
Ok jag tror inte på Curry men jordmagnetism är en riktig företeelse så den går nog inte att bortförklara, jag kan tänka mig att denna kraft också påverkar en kabael en del hur mycket är dock en öppen fråga, men Ok vi skippar detta jag fimpar tråden.:-|
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/07/27 :  09:37:22  Show Profile Send UrSv a Private Message
Glöm inte heller att jordens magnetiska poler byter plats med varandra ibland så att ni måste flytta om anläggning då och att förändringen i magnetfält ger upphov till spänningar överallt.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/27 :  10:07:16  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
när syd och nordpol byter plats tror jag vi har fler problem att tampas än med hur stereon låter...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/07/27 :  10:17:53  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Så länge stereon står stilla i ett konstant magnetfält som jordmagnetiska fältet (som dessutom är ganska svagt..) tror jag knappast att det orsakar några problem som kan mätas eller höras. Att någon sedan försöker diskutera detta med en säljare på onoff tycker jag är helt underbart, det är nästan så man får ta en tur dit för att få höras onoffs sanningar om detta fenomen.

//Magnus
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  11:02:38  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag måste bara få undra om jordmagnetism, är det en svag kraft? jag har för mig att det är den som kompasser använder, det är bara att kolla på kompassnålen så ser man att det finns en klar mätbar effekt eller har jag fel? den finns ju helt klart och kan påverka en del apparater som vi använder.
Jag vet t.ex. att bakgrundstrålningen kan förstöra oskyddade dataminnnen så dessa naturliga störningar kan nog påverka elektronik på många sätt speciellt om den är otillräckligt kapslad.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/27 :  11:12:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är nog besvärligare än så i så fall, om jag inte minns fel går det kraftfältsströmmar på lite olika platser man måste undersöka först, enligt vissa gärna kring gamla kultplatser, tro't den som vill.

Bravo
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/27 :  11:30:28  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
xover, bakgrundsstrålning är inte samma sak som jordmagnetism.

bakgrundsstrålning är joniserande strålning vilket kan göra mer än radera datorminnen (radon :( . Men det krävs betydligt större stråldoser för att radera ett datorminne än vad som är skadligt för människan. Mycket större...

jordmagnetismen svag ? vad jämför du med ? en magnetisk kran som lyfter skrotbilar? magnetfältet kring en magnetröntgenkamera ? (ok, lite väl extrema exempel)

skrevs det inte tidigare i tråden att jordmagnetfältet är DC. så länge du inte har en hastighetsvektor (fint ord induceras ju ingen spänning.

kanske magnetfält i sig har någon påverkan på halvledare och rör ?
Religion? kanske? vem vet ? mätbart? troligen inte.

/r

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  11:50:37  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag vet att det inte är samma sak, du läser för fort, däremot så vet jag att en liten nål som är magnetiserad och som ligger åt fel håll rätar in sig efter nord syd fältlinjerna det är ju en påvisbar kraft jordmagnetism är inget mumbojumbo det påverkar även bildrör i tv-apparater, bakgrundsstrålningen kan slå ut dataminnen enligt IBM, så om dessa fenomen får jag kalla det så? påverkar vissa processer är väl inte så konstigt, se bara på ebb flod fenomenet en enorm kraft som påverkar vattenmassor.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/27 :  11:56:33  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ok, vart vill du komma då med parallellen jordmagnetism och bakgrundsstrålning?

att jordens magnetfält har en påverkan är väl inget tvivel om.
malmletare (järn) letar ju efter järnmalm med känsliga instrument och det är ännu svagare magnetfält än jordfältet.

jag skrev bara att det kanske påverkar, kanske inte. men jag tror inte det är det första man skall ge sig på.

spelar det någon roll? om du inte har möjlighet att flytta på stereon? sälja huset och flytta? tycker det verkar lite drakoniskt med tanke på vad man annars skulle kunna förbättra.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:08:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Äh! jag vill inte komma till nått speciellt, men undrar ibland om inte vissa produkter ändå påverkas av naturkrafterna till en liten del och kanske i synnerhet av den typ av störning som kallas EMC noise jag har sett att många tillverkare av hifi skärmar sina produkter bättre nu än förr.
Det kan tyckas vara småaktigt att misstänka småstörningar som knappt kan mätas kan påverka våra produkter men intressant att diskutera är det nog iallafall.
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:33:24  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Hade lite tid över och läste lite på Svalanders hemsida (www.svalander.se) där han säljer en produkt som skall avmagnetisera CD skivorna ("Enligt Furutech så finns det en hel del material som är magnetiserbart i både aluminiumskiktet och i de tryckfärger som använda på etikettsidan." taget från sidan http://www.svalander.se/furutech/rd_2.htm). Nu när man använt denna produkt så kommer inte jordmagnetismen påverka skivan när man spelar den... Nu undrar man ju lite om den onde vetenskapsman som uppfunnit magnetiskt aluminium och dessutom sett till att just denna variant används i CD tillverkning... Vidare förslås att man att man skall avmagnetisera sina kablar (av massivt magnetiskt koppar) etc. Efter detta skall du (se http://www.svalander.se/cd/floppy.htm) lägga ett magnetmedia från en gammal diskett på CD:n under spelningen (den skall vara en diskett med data på) detta kommer också att förbättra ljudet, detta magnetmedia verkar inte påverkas av jordmagnetismen och inte heller på verka CD:n eftersom den då skulle ju bli magnetiserad...

Min kommentar till detta är: VA?????

Med denna info från "experter" så undrar man ju inte varför folk frågar när de skall köpa stereo...

/Tobias
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:02:50  Show Profile Send Xover a Private Message
Ta tre rör av koppar, aluminium och plast med en diameter på 1,5cm och 2 meter långa, släpp ned en magnet på ca 1x1x1cm samtidigt i de tre rören som är av olika material, vilken magnet kommer ut först?
Ja samtidigt! tre magnetjäklar en i varje rör.

Edited by - Xover on 2003/07/27 13:30:39
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:17:58  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Samtidigt?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:18:13  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Spelar inte rörens insida roll (turbulens i röret borde ju minska farten...). Sen handlar ju detta om jordmagnetism... ett svagt (ganska) statiskt fält som påverkar objekt som är i rörelse eller är väldigt lätta magnetiska saker som är monterade på ett så friktionsfritt sätt som möjligt (tex. kompassnål). Men det intressanta tycker jag är att svalander vill att man avmagentiserar samt lägger ett magnetmedia på cd skivan... om nu magnetism påverkar av spelningen så varför göra båda?

/Tobias
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:34:05  Show Profile Send Xover a Private Message
I vilket rör kommer magneten ut först och vilket kommer det ut sist, jag ville bara belysa att även koppar och aluminium påverkas av magnetism, så Svalanders mackapär kanske inte är så tokig iallafall.

Edited by - Xover on 2003/07/27 14:13:45
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/27 :  14:27:18  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
vänta nu lite xover, du menar att magneterna fastnar i röret?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  14:36:19  Show Profile Send Xover a Private Message
Har ni aldrig gjort detta experiment i skolan? dom faller med olika hastighet genom rören pga olika material.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/27 :  14:43:18  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jaja, men när magneten rör sig genom röret (en ledare) induceras en elektrisk ström. denna elektriska ström skapar ett magnetfält som bromsar magneten. olika material ger p g a olika resistans olika bromsningseffekter.

tror det utnyttjas i den däringa grejen "fritt fall" på liseberg?

magnetbromsning alltså.

/r

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  14:48:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Detta experiment utfördes för att förklara för GrodanB att aluminium också påverkas av jordmagnetism men väldigt lite naturligtvis och bara när cd-skivan rör på sig.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/27 :  14:53:57  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ja , skivan rör sig fort => hyfsat hög inducerad spänning.

testat att stoppa en cs skiva i mikron?

/r

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:13:08  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Japp, så är det, men nu kommer detaljen... han vill att vi skall lägga på ett magnetmedia för att förbättra ljudet rimmar det inte illa med tidigare avmagnetisering? det var detta jag menade skulle få folk att inte veta varken ut eller in...

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2003/07/27 21:27:37
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:19:49  Show Profile Send Xover a Private Message
Vad Svalander håller på med har jag egentligen ingen aning om, men att köpa gammla 5 1/4" floppar känns lite unket, vad skall det vara bra mot, för och till? var och en blir salig på sin egen tro heter det, så det är väl nått åt detta hållet, jo jag har tittat in på hans hemsida och det finns en del mumbojumbosnack där bland annat om kondensatorer som inte är riktigt färdigförklarat men det kommer nog att bli bra skall du se.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000