HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ytbehandling?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:12:55  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hej!
Efter den 25:e sätter jag igång med bygget av mina nya högtalare. Bestyckade med en st 6.5" bas/mellan och en st 1" diskant. Det kommer att bli en golvmodell av dom, ca 20cm bred, och 95 hög.

Problemet är nu ytbehandlingen.. Jag kan berätta att jag är nybörjare på området, så jag vill gärna ha något som ser snyggt och gärna lite dyrt ut och fortfarande är ideotsäkert att lyckas med om man lägger ner lite tid. Har funderat på faner, men tror det är ett jäkla göra om man ska få det snyggt + att det kanske är snordyrt. Ni som har "fanerat" högtalare kanske kan komma med tipps om det är värt att försöka...
Även udda ytbehandlingar är välkommna!


Tack på förhand!

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:20:29  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Har fanérat mina högtalare, och det var första gången jag prova på det, men definitivt inte sista! Enkelt! Såvida man inte har tummen mitt i handen...

I mitt galleri (finns det inga gelleri ) Kan du se lite ifrån arbetet med fanéren, tror även StefanB hade en "artikel" om fanéring, ska nog finnas i bildrepotage-delen.

Det går även att lacka, men då gäller det att lackaren man anlita kan sina grejer. (svårt)

Fanér - Dramaten 1-0...

Jag skulle fanérat, läs lite hur man gör så ska nog du klara det utan problem. Om det inte finns nån tråd om det kan du ju starta en (eller fortsätta här) om råd ang. fanéring.

MVH; Dazzin

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page