HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ytbehandling?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:12:55  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hej!
Efter den 25:e sätter jag igång med bygget av mina nya högtalare. Bestyckade med en st 6.5" bas/mellan och en st 1" diskant. Det kommer att bli en golvmodell av dom, ca 20cm bred, och 95 hög.

Problemet är nu ytbehandlingen.. Jag kan berätta att jag är nybörjare på området, så jag vill gärna ha något som ser snyggt och gärna lite dyrt ut och fortfarande är ideotsäkert att lyckas med om man lägger ner lite tid. Har funderat på faner, men tror det är ett jäkla göra om man ska få det snyggt + att det kanske är snordyrt. Ni som har "fanerat" högtalare kanske kan komma med tipps om det är värt att försöka...
Även udda ytbehandlingar är välkommna!


Tack på förhand!

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:20:29  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Har fanérat mina högtalare, och det var första gången jag prova på det, men definitivt inte sista! Enkelt! Såvida man inte har tummen mitt i handen...

I mitt galleri (finns det inga gelleri ) Kan du se lite ifrån arbetet med fanéren, tror även StefanB hade en "artikel" om fanéring, ska nog finnas i bildrepotage-delen.

Det går även att lacka, men då gäller det att lackaren man anlita kan sina grejer. (svårt)

Fanér - Dramaten 1-0...

Jag skulle fanérat, läs lite hur man gör så ska nog du klara det utan problem. Om det inte finns nån tråd om det kan du ju starta en (eller fortsätta här) om råd ang. fanéring.

MVH; Dazzin

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:29:16  Show Profile Send Ludde a Private Message
Vad kostar det att fanera? Hur tjock är faneren som du använde? Vad använde du för npgra verktyg? tack för hjälpen!
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:45:13  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Penselbart kontaktlim, vet inte vad det kostar..
fanéren gick nog på 300:- tror jag.
Verktyg som jag kommer på just nu..;
x skallpell
x lim
x slippapper
x sax

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:54:06  Show Profile Send Ludde a Private Message
Låter väldigt intressant... blev ditt resultat väldogt bra eller bara bra? Hur stora var högtalarna du fanera då? Hör gärna av dej!

Tack för hjälpen!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/21 :  20:01:13  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Här har du en liten fanerings-guide av S.Bystedt
http://w1.311.telia.com/~u31119548/Fanera/fanera.htm
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/21 :  21:36:12  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Stefans guide där svara nog på de flesta av dina frågor

Det blev bra! Måtten på högtalarna är (uppifrån) 225x255 har jag för mig, och strax över metern höga.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

pj
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/07/21 :  23:05:43  Show Profile Send pj a Private Message
Hej Ludde jag köpte mitt faner hos Holms i Sala. Jag köpte bokfaner, ett flak 40cm x 315cm 0.8mm det gick på drygt hundra kronor med moms .Jag har också köpt kontaktlim Casco s9 super 0,3 liter ca 55kr. Gör som jag ta en träbit som blivit över och experimentera på, det är bättre att misslyckas på en lös träbit. Var noggrann med underarbetet.

Lycka till
PJ
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:17:48  Show Profile Send Ludde a Private Message
Tackar för all hjälp! det blir fenering av, så vi får väl se hur det slutar...

Ha en fortsatt bra da!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/23 :  00:30:48  Show Profile Send divander a Private Message
Fanéring är enkelt och relativt billigt. Kostar från någon tia per kvadrat. Du kan använda kontaktlim eller trälim. Om det är första gången rekomenderar jag att du använder ett träslag som är ganska ekelt att fanéra snyggt. Det skall inte vara för hårt och med för "oroliga" fibrer.

Ytbehandla fanéren kan du göra med lack, olja eller vax. Olja och vax är idiotsäket. Det går knappt att misslycka. Lackering är lite knepigt om man vill få ett snyggt resultat.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:02:55  Show Profile Send Ludde a Private Message
Okej.. men det råkar inte vara så att nån av er bor i närheten av Uppsala och kanske vet om man kan köpa faner där? vad ska jag fråag efter? Nått ideotsäkert? tjocklek? Hur går man med kanter/hörn? bästa träslaget att börja med.. gärna nått snyggt o inte allt för dyrt ifall man tabbar sej.. tack igen alla snälla för svaren!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/24 :  01:21:08  Show Profile Send divander a Private Message
Jag tycker att björk i 0,6mm är ganska bra att jobba med och passar de flesta i smaken och plånboken. Fanéra en sida i taget. Skär ca.2mm från kanterna med hjälp av en stållinjal som mellanlägg och en tapetkniv. Slipa ner kanten med halvgrovt sanpapper på en kloss. Torka av dammet och fanéra nästa sida. Kanter och hörn brukar bli väldigt bra om man är någorlunda nogrann.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/24 :  22:53:44  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jag ska ta mej o leta upp något ställe i Uppsala o köpa lite björkfaner 0,6 mm (så tunt?) Sen är det bara till o försöka få det snyggt.. jag tackar er alla som har svarat mej!
Go to Top of Page

pj
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/07/27 :  04:29:25  Show Profile Send pj a Private Message
Hej Ludde det kan bli svårt att få tag på faner i Uppsala. Jag har i alla fall inte hittat någon som säljer faner i Uppsala. Men det finns en bra firma i Sala som heter Holms trävaror tel 0224-15009 dom tar emot privatkunder på fredagar dom har billiga priser och många träslag hemma. Om du hittar någon som säljer faner i Uppsala så kan du meddela det till mig. Jag bor också i Uppsala jag ska till att fanera för första gången, om en till två veckor.Då mina nya högtalare är klara, men jag har övat lite innan det var inga problem, lättare en att måla.

PJ
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/07/28 :  11:25:30  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
0,6mm fanér är lätt att skära till och kostar mindre än tjockare. Tjockare fanér har lite mer "slipmån" vid hörnen.

Ett bra tips är att fästa sandpapper på en bräda (ca 30-40cm) och slipa ner då blir kanterna rakare än om man använder en kort slipklots.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/28 :  12:47:25  Show Profile Send divander a Private Message
Varför ska du slipa i hörnen?

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000